Långtidstest: Cannondale CAADX Apex Pris: 17 699 kr > Skärmfästen + Tävling = Sant

Prylar 14 Apr

Cannondale har en kolfibercross vid namn SuperX, och sedan denna aluminiumcross CAADX, vilken finns i ett antal olika versioner med olika prislapp.

caadx

PLUS: Suverän och innovativ geometri som verkligen ligger i framkant, samt en väldigt tävlingskompetent specifikation sett till det ganska låga priset.

MINUS: Vajerdragning, snabbkopplingar, och möjligen för långt mellan kassett och bakväxel vilket ger långsammare växlingar.

KÖP OM… Du lockas av kombinationen mellan att vara så tävlingsmässig som det över­huvudtaget går att bli för denna peng, och samtidigt vara pendlingsmässig.

Medan SuperX har fått massor av innovativa uppdateringar inför 2017 får nya CAADX huvudsakligen nöja sig med den nya geometrin som crossarna delar, men det är verkligen inte kattskit! För vi kan direkt säga att vi aldrig testat en cykelcross som har lika imponerande köregenskaper på svårt underlag och i lite mer utmanande terräng. Och det trots att det är en cykel som nog i väldigt många fall kommer säljas som en snabb pendlarcykel!

Outfront geometry
Det speciella med geometrin, precis som vi skrev om SuperX i nummer 7/2016, är att gaffelvinkeln är slapp men gaffeloffseten väldigt hög. Detta flyttar framhjulet längre fram och bidrar till stabilitet, men utan att cykeln tappar i manövrerbarhet i knixiga kurvor. Man hänger alltså lite mindre över framhjulet, vilket ger en väldigt påtaglig känsla av att ha kontroll över sig själv och sin maskin. Det känns också ­enklare än vi är vana vid att reda upp situationen om exempelvis framhjulet släpper, och helt plötsigt känner vi oss som sandkungar redo att sätta oss på flyget till världscupbanan i Kokseijde i Flandern för lite äkta förädisk sandåka!

”Mycket högt betyg i tävlingsmässiga köregenskaper”

En förklaring till att den känns så bra i lurigt underlag – som sand – är nog att ­viktfördelningen är lite annorlunda i jämförelse med en traditionell cross, med lite mer tyngd på bakhjulet. Det ger ju bra driv, samtidigt som framhjulet styr fint och kontrollerat med mindre belastning, längre framför kroppen. På crossbanan känns den lite mer långsam i styrningen än vissa andra crossar, men den är ändå oerhört enkel att kasta runt knixiga kurvor med en snäv och snabb linje. Det blir sålunda
ett mycket högt betyg i tävlingsmässiga köregenskaper! Med bra däck och fullt godkänd vikt både på hjul och cykeln som helhet går det också ganska bra att få fart på maskineriet när man stampar på pedalerna ut ur kurvorna, åtminstone i jämförelse med andra crossar i samma prisklass.

 

caadx2
Gaffeln har en unik design, med ovanligt mycket offset.

Ram som känns igen
Ramen är utseendemässigt väldigt lik ­Cannondales prisbelönta CAAD12 från ­landsvägssidan, och både den och gaffeln i kolfiber/alu ger ett fint intryck. BB30 vevlagerstandard andas kvalitet, eftersom det ställer högre krav på toleranserna vid tillverkningen än vissa andra former av press fit.

Ramen är dock lite mer traditionell än vissa av konkurrenterna, genom att man kör vanlig snabbkoppling och utvändig dragning av växelvajern (dock inte bromsslagarna). Dessa båda val har vi lite svårt att förstå, i synnerhet när man valt att dra växelvajern under diagonalröret där den blir väldigt utsatt när underlaget kommer farande från framdäcket. Den enda förklaringen vi kan komma på är att det ser snyggare ut än när vajern ligger ovanpå toppröret, som brukligt är på en cross utan invändig dragning. I övrigt har ramen ordentliga fästen för skärmar, men vid den frånvarande bromsbryggan krävs det att man först skruvar dit en liten adapter.

 

caadx1
Cannondales egna SI-vevparti tillsammans med narrow/wide-klinga andas racing.

Vettiga komponenter
På denna modellen av CAADX andas komponentern i vårt tycke lite mera race än de andra, eftersom den har SRAM Apex 1 med singelklinga och hård kedjespänning. Det är den enklaste gruppen i serien, men det finns inga dåliga grejer där utan den är ett fint komplement till ramen.

Vi föredrar den lite fastare och tydligare känslan i växlingsreglagen jämfört med Shimanos motsvarigheter när det handlar om cross, men däremot tycker vi att den växlar långsammare och sämre än vi skulle önskat. Vi tror att man egentligen borde kunna ställa bakväxeln lite närmare kassetten för att få det bra, men det kan vi inte veta säkert eftersom det inte går att prova utan att sätta filen i växelörat. En bidragande orsak till det ganska stora avståndet är också att bakväxeln klarar av en 11-42-kassett, när det sitter en 11-32 monterad.

I övrigt tycker vi att det är bra och välprioriterade komponenter sett till det hyfsat låga priset, och vi skulle faktiskt inte tveka att ställa oss på en startlinje i en crosstävling med denna CAADX direkt ur lådan. Hjulen är redan tejpade så det är bara att rycka ur slangarna, i med tätningsvätska, och köra så det ryker!

caadx4
Geometrin ger suverän kontroll på lurigt underlag.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.