Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterMTBPrylarPrylbloggen

Köpguide: Mountainbikes

Trots att de allra flesta cyklar är ganska bra nuförtiden kan det ändå vara påfallande svårt att köpa rätt cykel. Häpnadsväckande ofta börjar man cykla lite annorlunda än man hade tänkt innan köpet, eller så kommer man på att man vill ha något grymmare och börjar byta ut del efter del på cykeln man köpte.

Kanske är det vårt öde som människor, men vi kan ju ändå göra mer eller mindre genomtänkta val när vi köper en ny cykel. Här kommer en utförlig genomgång av vad man ska tänka på när man köper en ny mtb, och vad man kan förvänta sig beroende på hur många riksdaler som ramlar ut när man vänder på madrassen.

Missa inte: Vilken mountainbike ska man köpa?

Från 5 000 kr – Vi lämnar cykelbanans trygga famn

Vid denna prisnivå börjar det dyka upp cyklar som går att använda för skogscykling, även om det verkligen inte är cyklar du vill grensla om du tänkt kasta dig utför Åreskutan. Precis som när man lägger det dubbla priset är det alltid cyklar i en slags XC-tradition, som funkar till stig och grusväg så länge stigen inte blir alltför krävande.

Bromsvajer undanbedes
Du vill absolut att din cykel ska ha hydrauliska skivbromsar, vilket du bör få, och har den inte det är det ett väldigt stort minus. Det finns väldigt billiga sådana nu för tiden, som ändå har hyfsat tillfredsställande funktion och pålitlighet.

När det gäller framgaffeln bör man fundera över hur man cyklar. Många som letar i denna prisklass kanske kör mycket grusväg och jämn terräng, och då kan ibland en stel framgaffel vara bättre än en trist dämpgaffel, vilken både kan vara tung, gungig och okänslig. Ska man bara glida omkring kan det dock vara skönt även med sämre dämpare, men kör man aktivt kan de ta död på all sprättighet och smidighet.

I den här prisklassen finns det också cyklar med 26-tumshjul, vilket det inte längre gör bland dyrare cyklar. Det går naturligtvis bra att cykla på, men standarden är övergiven av fler skäl än marknadsföring på finare cyklar.

Kolla hellre däcken än bakväxeln
Växlarna kommer vara mycket enkla, och ha sju, åtta eller niodelade kassetter. Låt dig inte imponeras av en bakväxeltrimning, för det är trots allt viktigare med en sådan sak som att cykeln har ordentliga däck än att den har bra växlar. Vissa enklare däck har exempelvis fruktansvärt dåligt våtgrepp och väger bly, eftersom de av allt att döma är gjorda av gamla nedsmälta VHS- och kassettband från 80-talet. Det duger inte för riktig skogscykling, och riktiga däck är en av de viktigaste komponenterna på en mtb. Gummit ska kännas mjukt, även om detta medför att de slits snabbare på asfalt.

Från 10 000 kr – Fortfarande en enklare XC-hoj, men ändå en milstolpe

Nu har vi kommit upp i en prisklass där det finns sådant som verkligen gör en skogscykel. Anständig gaffel med ­luftfjäder, vilket är mycket lättare och mer inställningsbart, eller ­bakväxel med modern ­kedjespänning (clutch), är exempel på saker som vi nu ska leta efter och kräva. Cyklarna i denna prisklassen är fortfarande nästan alltid till för enklare skogscykling i XC- och långloppstraditionen, och du finner idag väldigt få cyklar med mer än 100 mm dämpning. Om du mot förmodan hittar en heldämpad cykel ska du hålla dig på replängds avstånd, för det krävs mycket mer pengar för att en sådan ska ha acceptabel funktion och vikt.

Växlar som funkar – på riktigt
Redan här kan man få en cykel som är utrustad med till exempel Shimano Deore eller SRAM NX, och det är en viktig milstolpe. Enligt vår erfarenhet får man nämligen då en funktion som är pålitlig även över tid och under hårt användande. Man kommer helt enkelt till den punkt där den allra viktigaste skillnaden mot dyrare alternativ är att saker och ting blir lättare, även om de såklart också blir lite bättre. Men Deore funkar väldigt bra, det är poängen, och den har modern kedjespänning med Clutch vilket är en av de bästa uppfinningarna som gjorts det senaste decenniet inom MTB.

Funktioner från dyrare cyklar
Exempel på sådant vi vill ha är vikbara däck, reducerad aluminiumram, gärna lockout på styret, returinställning på gaffeln (så att den inte blir en hoppstylta), kanske genom­gående axel (i alla fall fram), modern vev­partistandard (utanpåliggande lager eller press fit), samt koniskt styrhuvud och gaffelrör. En cykel som uppfyller dessa kriterier är troligen tillräckligt bra för att alla ska tycka att det är roligt att cykla på den, även om de är väldigt bortskämda med fincykling.

Den största begränsningen sett till hur folk i ­allmänhet cyklar, är att denna cykeln som sagt nästan alltid är en XC-cykel i sin själ, medan ganska många egentligen vill ha en stigcykel som är mer avslappnad (eller aggressiv, beroende på hur man ser det). Då måste man dock oftast lägga lite mer pengar, men detta håller också snabbt på att förändras.

Från 15 000 kr – Vi börjar nästan närma oss sweet spot för XC-hardtails

För 15 000 kan man få en ­ganska snabb och högpresterande ­XC-hardtail, som kan börja mäta sig med en riktig tävlingscykel utan att det blir parodi av det hela. Den är lite tyngre, och bör fortfarande vara i aluminium för att vi inte ska ana ugglor i mossen, men den kan ha standarder och stora delar av funktionen som vi hittar på en riktig fincykel.

Rediga grejer helt enkelt, men långt ifrån någon guldkant
Som exempel kan man få en hardtail med en fin aluminiumram (så fina som det tillverkas i denna kategorin av cyklar), Rock Shox Reba-gaffel som är den perfekta balansen av prestanda och pris för krävande men prismedvetna cyklister, och exempelvis en SRAM ­GX-grupp som kan beskrivas på ett liknande sätt som gaffeln. Frågan är om detta inte är en slags undre sweet spot för XC-hardtails, där man kan göra det kanske bästa klippet, även om cykeln troligen har mindre upphetsande hjul för en tävlingscyklist.

En prisklass i förändring
Idag dyker det också upp en och annan cykel i denna prisklassen som är en annorlunda hardtail än vi är vana vid. Trail-hardtailen kan nämligen finnas för ungefär dessa pengar, och det är en cykel med lite längre slaglängd för stigcykling och mer utmanande terräng. Ibland kommer den också med plus-däck (2,8 till 3 tum breda), vilket enligt vår erfarenhet kan vara ett bra val om man vill köra aningen tuffare stigcykling men inte vill hosta upp pengarna som krävs för en anständig heldämpad cykel.

Detta fenomen med billigare cyklar som inte är en XC-hoj kommer nog komma mer och mer, eftersom det finns ett så stort intresse för stigcykling som handlar om något annat än att pressa tider.

Läs mer: Specialized Stumpjumper Comp 29

Från 20 000 kr – Nu händer det grejer!

Att gå över 20 lakan är en viktig ­milstolpe på flera olika sätt, för det är nämligen här det händer grejer. Här finns det helt plötsligt mycket mer av en cykel-palett att välja på, med heldämpade eller framdämpade ­cyklar, ämnade för allt mellan långlopp och mer utmanade cykling där man vill kunna köra tuffare stigar.

Annons

Du får fortfarande ingen endurohoj, men du kan ändå få en cykel som har en klart mer utförsorienterad själ än en XC-cykel. 120-130 mm välfungerande dämpning både bak och fram, och däremellan en kompetent aluminiumram. Alltså en ­modern trail-cykel, om än en väldigt enkel sådan. Däremot är det svårare att hitta en heldämpad XC-cykel, men om man vill köra fort och tävla i XC och långlopp för dessa pengar är det ändå hardtail som gäller tack vare viktstraffet, så det gör inget som vi ser det.

Heldämpat med budgetrestriktioner
De heldämpade trail-cyklarna för 20 000 kronor är kompromisser, och ganska tunga. Men det finns inte rena lågpriscyklar med heldämpning på samma sätt som det gör med hardtails, så troligen är den ändå en hyfsat bra cykel. Det kommer också allt fler komponenter som är lite billigare, men som ändå lämpar sig för tuffare tag än XC, så med tanke på att lite extra vikt inte är fullt lika avskräckande om man inte jagar personbästan hela tiden kan man få en helt ok cykel. Däremot kan de ju exempelvis ibland komma utan sänkbar sadelstolpe, och då skulle vi hellre spara lite till och se till att få det.

Kolfiberhardtail ett alternativ
Ungefär vid denna prisnivån kommer också kolfiberramarna på XC-hardtails, men man får ofta kompromissa en del med komponenternas nivå i förhållande till ramen. Men om man vill ha en cykel att uppgradera på över tid kan en billig kolfibercykel för ungefär de här pengarna vara ett bra alternativ. Om man vill hålla sig en bit under 20 000 och ha en färdig cykel, i betydelsen att man inte ämnar uppgradera cykeln allteftersom saker slits ut, tror vi att man oftast får en bättre cykel i aluminium än kolfiber.

En del märken har en kolfiberhardtail strax över 20 000, och en alu-dito en bit under, där den billigare plåtcykeln har både bättre gaffel, bättre vikt och bättre växlar (och bättre fart?). Men detta varierar såklart från märke till märke.

Läs mer: Merida Big Trail 800
Läs mer:Rose Psycho Path 2
Läs mer: Canyon Nerve Al 9.9
Läs mer: Merida One-Twenty 7800

Från 30 000 kr – Mer specialisering, och i fler smaker

30 000 känns märkligt nog också som en milstolpe, och det är bland annat ungefär så mycket man måste hosta upp om man vill ha en heldämpad XC-hoj som inte är för mycket av en kompromiss. Den är ­fortfarande troligen lite småtung, men antagligen ändå supersnabb på långlopp och XC-banor.

Trettio tusen kronor känns på vissa sätt ­också som en slags sweet spot för billigare trailcyklar i aluminium, för här får man en bra aluminiumram, 120-130 mm ­välfungerande dämpning fram och bak, sänkbar sadelstolpe, samt exempelvis en SRAM GX eller SLX-grupp. På det hela taget en väldigt kompetent stigcykel som alla kan ha glädje av i många år framöver.

Budget-enduro
Det börjar också dyka upp anständiga fetare cyklar, med lite mer utför och enduro i sig än de billigare alternativen. Cyklar med kanske 150 mm slaglängd, som gör att du kan köra tuffare utförskörningar, och som hellre kombineras med knäskydd än lycra. Ännu så länge finns det inga rena budgetcyklar inom detta segmentet, utan allt som finns är ­ganska bra. De billigare modellerna är troligen de mest prisvärda, och köper dyrare gör man för att det är större njutning med en finare och lättare cykel med ännu bättre dämpning.

XC-hardtails planar ut
För våra klassiska XC-hardtails börjar redan här lagen om minskat mervärde träda i kraft, vilket innebär att cyklarna är mycket kon­kurrenskraftiga med dem som kostar ­mångfaldigt mer. Ännu har cyklarna troligen hjul som inte låter en riktigt seriös tävlingscyklist få någon nattsömn, men det är ändå med all sannolikhet bra grejer rakt igenom. Det vi kräver och med lätthet får är en kolfiberram med alla moderna ­standarder, XT komponenter eller ­motsvarande, åtminstone en Rock Shox Reba eller Fox ­Performance-gaffel (eller motsvarande), samt ett par anständiga hjul som inte drar skam över cykeln. Detta räcker väldigt långt på en startlinje kan vi lova!

Läs mer:Trek Fuel Ex 8 29 
Läs mer: Specialized Camber Comp Carbon 29

Från 40 000 kr – Dags att sluta skylla på materialet

För denna summa tycker vi att man kan få en heldämpad XC-cykel som är tillräckligt bra för att man ska kunna känna sig nöjd, även som seriös tävlingscyklist. Man får kolfiberram och en utrustning som troligen är motsvarande Deore XT, samt väldigt bra men inte bäst dämpare. Det är inte världscup, men det är i gengäld fortfarande ganska prisvärt vilket man oftast inte kan säga om en världscup-hoj. På en sådan cykel är det ofta hjulen som är märkbart sämre än en riktig topphoj, så det är där eventuella uppgraderingar ska göras i efterhand.

Vår personliga gräns för hardtails
När det gäller hardtails så är det troligen ingen revolutionerande skillnad mot cyklarna för 30 000, utan den är bara lite lättare och lite bättre, men i grunden en ganska lik cykel. Om vi inte var sponsrade, och hade något slags priskänsligt konsumentbeteende, så skulle vi inte gärna lägga mycket mer än dessa 40 000 kronor på en XC-hardtail. Därefter blir det väldigt dyrköpta gram i viktbesparing, och en skillnad i prestanda som är rejält avtagande. För mer pengar tycker vi att det ska mycket till om man inte ska gå på heldämpat.

Kanske ta liften upp istället?
I denna prisklassen eller under kan även lite dyrare märken erbjuda en cykel i andra änden av spektrat, genom en riktig ­downhill-cykel för roliga veckor i Åre exempelvis. Man kan också få en fin trailcykel med kolfiberram, som bland annat gör att den lite bättre kan konkurrera med en XC-hoj även när det går uppför. För att få en verkligt lätt trailcykel med 120-130 mm dämpning måste man dock ändå hosta upp mer pengar än så här, för då kostar det ordentligt. Så då får man ge sig in i nästa priskategori, men för sina 40 000 får man i alla fall en ram som gör att man kan uppgradera sig dit när bank­kontot slutat att vara lemlästat och återfått sin vigör.

Läs mer: Scott Spark 920
Läs mer: Giant Anthem Advanced 27,5 1
Läs mer:
Specialized Epic HT World Cup

Hos många av premiummärkena kostar det i trakterna av 40 000 om man vill ha kolfiber i ramen på sitt heldämpade XC-spjut,  men då får man en cykel som  delar en hel del DNA med det som man tävlar i världscupen på.
Hos många av premiummärkena kostar det i trakterna av 40 000 om man vill ha kolfiber i ramen på sitt heldämpade XC-spjut, men då får man en cykel som delar en hel del DNA med det som man tävlar i världscupen på.

Från 60 000 kr – Vi börjar så sakteliga krypa närmare top of the line

I dag är det ganska många märken som säljer cyklar som kostar över 100 000 kronor, eftersom det finns ett sådant utbud av exceptionellt avancerade och kompromisslösa ramar och komponenter. Så även om just 60 000 inte köper dig en cykel som kan kallas top-of-the-line, ger det dig en cykel som vi personligen betraktar som en lyxhoj, och därmed klumpar vi för enkelhetens skull ihop dem.

Framförallt lättare, men i allt högre utsträckning också bättre
Det utmärkande för sådant som är top-of-the-line är oftast att det är aningen lättare än de billigare alternativen. Men i och med teknik­utvecklingen blir det också en mer påtaglig prestandaskillnad, oavsett om denna lämnar avtryck i den fart man kan köra med eller inte.

Exempelvis växlar elektroniska XTR-växlar lite bättre, och en gaffel med Kashima-­beläggning är lite mer följsam, men skillnaden står är såklart lite i jämförelse till prislappens storlek. Som sig bör när vi befinner oss på marginalen! Kolfiberhjul som är breda, styva som as, och ändå ­superlätta är också såklart bättre, men ganska ordentligt mycket dyrare än ett par moderna och högpresterande ­alu-hjul.

Inom mtb är det också klart enklare att krascha sönder sina grejer än på landsvägen, vilket man bör ha med i ­beräkningen när man köper sin nya cykel. Det är ingen mening att äga sådant som man inte vågar köra hårt med, för att det skulle vara för ekonomiskt kännbart att köra sönder det. Men det är inte mycket som går upp emot känslan av att cykla omkring på en riktigt lätt och fin premiumcykel, där funktionen är som hos ett schweiziskt urverk, där varje del är så bantad som det går, och där det känns som att tramptagen investerats i en högriskfond som gett mångfaldig och omedelbar avkastning i acceleration.

Läs mer:Trek Remedy 9.9 27.5 RSL

Tags : köpguidemtb

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.