KLÄTTRA MED RAKETFART PÅ MTB Så gör du för att hänga av folk när det går uppför

MTB 7 Apr

 

Ny bild s
Foto: Michal Cerveny

1 SITTA ELLER STÅ?

De flesta kan producera mer kraft stående eftersom fler stora muskler blir aktiverade, men det är också mindre energisparande för de allra flesta. Så i korta backar är det bra att ställa sig upp och trycka till för att behålla farten, men i längre backar är det oftast bättre att sitta ganska mycket. Det kan dock var positivt att ställa sig upp lite emellanåt (redan innan man är rökt), för att avlasta just de muskler som arbetar hårdast när man sitter och klättrar, innan de surnar totalt.

2 RÄTT VÄXEL

När man sitter är det oftast att föredra med en relativt lätt växel i uppförsbackarna, dels för att man inte ska dra på sig för mycket syra i benen men också för att det är lättare att hantera om fästet plötsligt släpper. Generellt får man också lite jämnare driv i kedjan, så det är lättare att behålla fästet från första början. Det är ofta också lättare att undvika att det tar stopp på ett hinder i tekniska klättringar med en lite högre kadens.

3 RÄTTA LINJEN

Är det en teknisk klättring gäller det såklart att hålla upp blicken så att du kan välja en bra linje. Det är en balansgång om man ska köra med precision och undvika de värsta svårigheterna eller satsa på att ta ganska rak linje där man kan hålla farten så bra som möjligt. Ska man köra en rak linje gäller det att tajma rätt och gasa på ordentligt i precis rätt tillfälle för att få fart över de värsta svårigheterna, och alltså kanske spara lite krut inför fartökningen.

4 HITTA BALANSEN

Med moderna mountainbikes som ofta har väldigt korta kedjestag är det ibland en balansgång mellan att hålla framhjulet i backen och att ha tillräckligt med tyngd på bakhjulet för att man inte ska slira och tappa greppet. Sittande på sadelspetsen med överkroppen nedsänkt mot styret är en bra position om det är en brant och svår klättring. Om backen istället är enkel och du står upp ska du försöka att komma fram ganska bra över vevpartiet med kroppen för att kunna generera kraft på ett bra sätt medan du jobbar avslappnat med överkroppen.

5 KLÄTTRARGEOMETRI?

Numera pratas det ofta om att folk vill ha branta sadelrörsvinklar för att få en bra sittställning i klättringarna, men då ska vi inte glömma att det gäller cyklar där man i första hand cyklar uppför sittande, och sedan stående nedför. Kör man istället mycket vanlig stig på platten är det inget vidare att ha en framskjuten sadel, utan då tycker vi det är bättre att ha den där man är i balans på platten, och sedan krypa fram på sadelspetsen i klättringarna.

 

 

 

 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.