Jag och min cykel – F1-föraren Marcus Ericsson

Intervjuer 25 Nov 2016

12 snabba cykelfrågor till Sveriges snabbaste bilist.

Vem är du och vad sysslar du med?
Jag heter Marcus Ericsson och kör racing och går nu in på min tredje säsong som F1-förare. Jag är född i Kumla men har min bas med vänner och familj i Örebro när jag är hemma, vilket inte är så ofta längre. Förra året hade jag cirka 230 resdagar.

Hur mycket kondition krävs det för att köra ett F1-lopp?
Det är betydligt jobbigare än vad de flesta tror. Det är enorma krafter som kroppen utsätts för när vi far fram i upp emot 350 km/h, dess­utom måste man vara ­maximalt koncentrerad hela tiden. Man ligger i genomsnitt på cirka 80 ­procent av maxpuls under ­närmare två timmar som ett lopp varar. De värsta ­loppen är de i Singapore och Malaysia där det är väldigt varmt och hög luftfuktighet. Under loppet i Singapore förra året förlorade jag mellan 3-4 kg i bara vätska.

Hur mycket tränar du utan bil under vintern?
Sedan jag började köra F1 har jag skaffat mig en egen fystränare i Alex Elgh. Han hjälper mig med träningsupplägg och är ofta med på träningspassen. Vi har en extremt lång ­tävlingssäsong jämfört med många andra idrotter ­eftersom första tävlingen går i mitten av mars och sedan håller det på fram till slutet av november.

December blir lite återhämtning och från den 1 ­januari startar grundträningen för fullt. Då blir det oftast träning sex dagar i veckan, ofta dubbelpass med cykel eller löpning på morgonen och styrketräning på ­eftermiddagen.

Hur konditionstränar du helst?
Det blir löpning eller cykel, mest cykel faktiskt. Jag tycker att cykel är bra eftersom det är enkelt att kontrollera ansträngningsnivån och så kan man köra långa pass utan att det sliter speciellt hårt på kroppen. Under tävlingssäsong har teamet alltid med sig en uppsättning cyklar i lastbilarna och inför tävlingarna har vi möjlighet att cykla på tävlingsbanorna, det är ett bra sätt att både få konditionsträning och lära sig hur banan ser ut.

Du tränar även mycket styrka, eller?
Det blir en hel del styrka, men inom motorsporten är det precis som inom cykel viktigt att inte väga för mycket, så jag är noga med att inte lägga på mig tunga muskler. Det blir mycket styrketräning utan vikter, med bara den egna kroppen som belastning.

Hur länge har du cyklat?
Jag har väl alltid hållit på med träning. Jag började köra go-cart som 9-åring och stora bilar från att jag var 15, så jag har alltid varit rätt vältränad, men det var först när jag började köra F1 för ett par år sedan som jag tog min cykling och konditionsträning till en ny nivå. Det var också då som jag startade samarbetet med Alex och min sponsor Scott.

Cyklar du helst i grupp eller ensam?
Det är kul att cykla i grupp. Många gånger blir det bara tillsammans med Alex, men ibland blir det större grupper också. Det finns en bra träningsanläggning utanför Phuket i Thailand som heter Thanyapura som ganska många förare brukar använda som bas när vi är lite lediga mellan tävlingarna i Asien, och det inte är lönt att flyga hem till Europa. När vi är där kan det ibland bli stora grupper med förare från andra team också som tränar tillsammans.

Finns det någon speciell plats som du tycker är extra trevlig att cykla på?
När vi är i Spanien försöker vi alltid komma ut och cykla. Där finns många bra vägar att cykla på och en trevlig attityd mot cyklisterna. Sedan blir det mycket cykling när vi är hemma i Örebro, här är kanske inte så jättefint att cykla, men helt okej. Sedan gillar jag också cyklingen runt Thanyapura, där finns några riktigt bra slingor utmed havet som är trevliga. Man bör dock ha med sig någon som kan vägarna när man kör i Thailand, för det är inte helt enkelt att hitta, och även om det finns kanonbra cykelvägar så är andra vägar väldigt ­olämpliga att cykla på.

Vilken cykel kör du mest på?
Under förra året körde jag på en Scott Addict som jag gillade skarpt. Till den här säsongen blir det en Scott Foil.

Vad tycker du är bäst med den?
Jag gillar helheten. De väger inte så mycket när man ska klättra uppför backarna och sedan är det ju väldigt smidigt med elektroniska växlar.

Har du alla dina cyklar med dig när du är ute och reser, och hur transporteras och förvarar du dem?
Vi har varsin landsvägscykel med oss när vi är ute. Teamet ansvarar för att den transporteras mellan de olika tävlingsplatserna tillsammans med bilar och övrig utrustning. Utöver den har jag en landsvägscykel och en MTB-cykel här hemma i Örebro. De förvarar vi i ett garage.

Hur många cyklar har du, och hur många cyklar anser du att man behöver?
Jag har två landsvägscyklar, en här i Örebro och en som teamet har med sig runt om i världen. Dessutom har jag en MTB hemma i Örebro. Även om jag gillar landsvägscyklingen bäst är det ibland skönt att bryta av med lite skogskörning. Det gör också att jag blir sugen på att köra landsväg igen.

Läs mer 11 snabba frågor med Tobias Ludvigsson

Läs mer Jag och min cykel – Richard Larsén

 Det kanske inte går riktigt lika fort på cykeln  som i F1-bilen, men Marcus Ericsson tycker  ändå om att ta en tur på två hjul för att hålla  igång konditionen. Här har Marcus täten  med  F1-föraren Carlos Sainz och tränaren  Alex Elgh på rulle. Foto: Privat
Det kanske inte går riktigt lika fort på cykeln som i F1-bilen, men Marcus Ericsson tycker ändå om att ta en tur på två hjul för att hålla igång konditionen. Här har Marcus täten med F1-föraren Carlos Sainz och tränaren Alex Elgh på rulle. Foto: Privat

Artikeln publicerades ursprungligen i Svenska Cycling Plus-3 2016.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.