Årskrönika över nya hojar 2018: lapierre PULSIUM Samma komfort, mer fart!

Nyheter 18 Dec 2017

5F6A6188_original

När Lapierre nu uppdaterat både Aircode och Pulsium inför 2018 har ett mål varit i fokus, och det utgår från de egna proffsens önskemål.

Man ville helt enkelt att Tobias ­Ludvigsson och de andra i laget FDJ skulle kunna välja mellan alla tre modellerna Xelius (berg), Aircode (platt) och Pulsium (kullersten), utan att exempelvis behöva offra styvhet eller racing-egenskaper för att man satte sig på en Pulsium under vårklassikerna. Den skulle alltså bli mer lik deras paradnummer Xelius, med hög styvhet, låg vikt, och köregenskaper värdiga en WorldTour-hoj av yppersta klass. Men samtidigt skulle komforten ändå vara lika bra som den var på den gamla modellen av Pulsium, i en perfekt förening.

Komfort(-med-betoning-på-)racer
Av stycket ovan förstår ni att nya Pulsium går en lite annan väg än vissa konkurrenter, vilka maximerar komforttänket på alla fronter för att möta en efterfrågan från motionärer. Detta är istället en racerhoj att tävla med, men där man ändå byggt in en följsamhet för att cykeln ska ta udden av flamländska knöligheter. Den så kallade SAT-konstruktionen är den mest iögonfallande komfortdetaljen, och den består av en strategiskt placerad elastomer som möjliggör att sadelstolpen kan flexa ­kontrollerat och ta upp stötar. Tidigare bestod den av tre delar, men nu är den vidareutvecklad och gjord i ett stycke istället. Konstruktionen gör att man exempelvis får mer än dubbelt så mycket vertikal deflektion när man belastar sadelstolpen på Pulsium, om man jämför med klättrarhojen Xelius.

”SAT-konstruktionen är den mest ­iögonfallande komfortdetaljen, och den består av en strategiskt placerad ­elastomer som möjliggör att sadelstolpen kan flexa ­kontrollerat och ta upp stötar.”

 

Kvickare
Komforten är dock som sagt inte ny, men ­däremot är styvheten och kvickheten det. Man har omformat och fetat till området kring vevparti och kedjestag (PowerBox på ­Lapierre-språk), och man har brantat till styrvinkeln och förändrat gaffeloffseten för att ­cykeln ska kännas mer som Xelius. Enligt Lapierre är ett av resultaten en 40-procentig förbättring i styvhet kring vevlagret, för att watten ska veta var de ska ta vägen när det hamras på pedalerna uppför Paterberg eller Koppenberg.

I övrigt finns Pulsium nu också i skiv­broms­version, såväl som i mindre ädla versioner som har en enklare kolfiberkonstruktion än denna Ultimate-modell. Det finns också ett antal olika lacker och utrustningsnivåer att välja på, men när det gäller lack skulle vi aldrig komma på tanken att välja något annat än en klassisk FDJ-trikolor. Helst med blått krom, även om det både kostar och väger mer än standardkulören.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.