5 tips för barn och ungdomstränare Text & foto: Angelica Edvardsson

22 Okt

Ny som barn- och ungdomstränare, eller rutinerad ledare som ­behöver ny ­inspiration? Mats och Lena Edvardsson har tränat IK Jarls unga i över 10 år och delar här med sig av sina bästa tips.

 

MoveIt10
Mats och Lena Edvardsson har utvecklat och lett IK Jarls ungdomsverksamhet i 10 år, men har också haft hjälp av andra föräldrar och ledare som också hållit i träningarna.

 

1. Ingen ska känna sig utanför

Mats och Lena lägger upp ett träningspass efter samma princip oavsett vilken av åldersgrupperna det gäller.

”Efter ett pass ska alla känna att de haft roligt, fått cykla så mycket de velat och ingen ska ha känt sig utanför”, säger Lena.

För att lyckas med det är ett tips att snitsla två till tre korta banor med olika svårighetsgrad, som utgår från samma ställe. Då kan alla välja en slinga som passar.

 

2. Gruppindelning

Antingen delar man in grupper efter kunskap eller efter ålder. Antalet grupper beror på antal ledare, det behövs minst två vuxna i varje grupp. En som åker först, en som åker sist. I Rättvik använder man ålder i gruppindelningen.

”Vi vill inte favorisera något, välja ut vem som är bättre och ska åka i den snabbare gruppen. Plus att vi prioriterar det sociala utbytet. En nioåring som är stark nog att hänga med den äldsta gruppen med 13-15 åringar mår kanske inte fysiskt bra av den hårda träningen och inte heller mentalt. Alla jämför sig med varandra oavsett ålder. Då är det bättre att ledaren tänker till så att övningarna i åldersgruppen passar alla”, säger Mats.

 

3. Tips på upplägg för de yngre

För de yngre läggs ofta lekmoment in i träningen. Till hjälp kan man ha köpta redskap som koner, tennis­bollar, pussel och hopprep eller nyttja det naturen har att ­erbjuda. ”Ibland bygger vi ett så högt torn det bara går av kottar, då samlar varje åkare en kotte per cyklat varv på banan vi markerat. Eller så letar barnen rätt på en pusselbit som sedan ska sammanfogas med resten av kompisarnas bitar. De som vill cykla mycket brukar prioritera att göra det, de som vill cykla mindre lägger mer tid på att bygga tornet eller pussla”, säger Lena.

”Alla gillar att cykla lika mycket men har olika stort ­intresse av att göra det utan avbrott, med detta upplägget har alla kul under lika lång tid. Det blir också svårt att mäta vem som åkt flest varv och varit ’bäst’”, säger Mats.

 

4. Inte stå still

Vid Jarlstugan pågår träningen en timme och målet är att alla ska kunna vara aktiva större delen av passet och inte stå still och vänta på sin tur.

Exempelvis slängs det in flera bollar under en uppvärmning med fotboll eller ”bouncer ball”.

”Det kan pågå flera matcher i samma match, mycket ­rörelse och det blir svårt att veta vem som vunnit”, säger Mats. Att stå och vänta in siste man har de också ett knep för att undvika.

”Med mindre barn blir det spridning så fort man cyklar en sträcka över 100 meter. Vi kan ge dem i uppgift att fundera ut sin favoriträtt eller räkna antalet tramptag från botten till toppen av backen där vi samlas. Då stannar man för att tala om sitt svar och inte för att vänta på den siste. Även om det blir effekten”, säger Lena.

 

5. För de äldre

De äldre ungdomarna tränar i större grad för att ­tävla men kan också uppskatta att ha med lekmoment i ­träningen enligt Mats och Lena.

Att ha olika slingor med varierande svårighetsgrad ­fungerar även här. Det kan variera mycket i teknisk och fysisk förmåga mellan åkarna, alla som tränar väljer inte att tävla.

”Vi har det väldigt bra vid Jarlstugan, det finns många stigar. Vi har olika områden man kan åka till beroende på vad som ska tränas, vilket gör det lättare för nya ledare att hitta. Sedan måste man vara öppen för att ta in en gästtränare som lär ut saker man inte kan, som att hoppa eller droppa”, säger Mats.

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.