Idag kördes fjärde deltävlingen av den fantastiska cross country-serien X-Cup på Vallåsen. Banan höll verkligen fantastiskt bra klass och jag tror inte att någon av de 229 som kom till start var pigga efter en timme + varvet. 140 meters höjdskillnad, sugande singletrack uppför och en riktigt tekniskt utförskörning på ett av de lättare downhillspåren tog ut sin rätt.

För egen del började dagen med att reka banan två varv innan Start 1 stack iväg. Hann dessutom köra ett till varv mellan deras målgång och min egen start.

Med Gustav Larsson och Roger Persson till start behövde jag åtminstone inte oroa mig för att vinna. I övrigt hade jag inte särskilt bra koll men trodde att en plats kring 20 borde vara rimligt. Då både jag, min farbror och min kusin såg till att dyka upp blev det lite av en familjefejd, det var nog det som motiverade mig mest.

Mountainbike-klanen Persson
Mountainbike-klanen Persson efter målgång

Bredvid mig på startlinjen ställde sig en trevlig överraskning, en australiensare som precis som jag körde med strumpor från 4SHAW och som dessutom lagt vantarna på ett par vansinnigt snygga cykelhandskar. Mina för dagen nya Malojakläder rådde han dock inte på.

När starten gick var jag för en gångs skull ganska passiv, åtminstone i typ 200 meter tills jag insåg att det minsann inte gick så fort i min del av klungan. Gustav, Roger, australiensaren och ytterligare en snubbe fick en liten lucka som jag lyckades täppa genom att gå över 190 i puls för första gången sen i oktober. När vi kom in på första stigen visade dock Herr Larsson vem det är som bestämmer och matade vänligt men bestämt ifrån övriga medtävlande.

Efter att ha fått slita som ett djur för att hålla hjulet på framförvarande på stigavsnittet blev det istället ganska behagligt när vi kom ut på grusväg och jag tog upp jakten på australiensaren som låg trea. På den enda leriga biten av hela banan lyckades jag dock med konststycket att tappa fästet med framhjulet och gjorde ett extremt graciöst magplask. Innan jag fått tillbaka förståndet samt rättat till styret hade 28 pers slunkit förbi och jag hade alltså lyckats gå från nummer fyra till plats 32. Eftersom det är så kul att köra uppför fortsatte jag dock att trycka på och plockade in lite drygt hälften av tappet, upp till en slutlig sextondeplats. Värt att notera är att av 16 omkörningar gjordes 0 nedför, 2 på stig uppför och 14 på grusväg uppför. Så kan det gå om man tränar massa landsväg…

Som SufferScoren säger, en ganska tuff dag

Några bilder från Start 1:

Tags : xcup
Anton Persson
En maskin-teknologi-studerande, före detta orienterare som dagdrömmer om såväl singletracks som småvägar. Trots relativt få år i cykelvärlden har han inga problem att tycka till om vare sig strumplängd, styrlinda eller sadelväskor. Spenderar onyttigt mycket tid på Strava och har fler cyklar i vardagsrummet än vad flickvännen anser är försvarbart. Gillar du fikarundor och cykelkepsar har du hittat rätt!