Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Träningstips

Vett och etikett i klungan

Cykling är en social sport, där det finns knep för att bli extra älskad och uppskattad. Och saker som gör dig lite mindre omtyckt…

Text: Mikaela Nordin Foto: Wouter Roosenboom

Mattias Reck är bland annat tränare för proffslaget Giant-Alpecin
Mattias Reck är bland annat tränare för proffslaget Giant-Alpecin

Precis som i alla grupper finns det oskrivna regler även i cykelklungan. ”Är du novis kommer ingen att döma ut dig. De vill snarare lära upp och hjälpa dig”, säger proffstränaren Mattias Reck.

Men om du fortsätter göra samma misstag om och om igen kan det bli en annan visa. ”Det är snarare så att det är när eller om en person fortsätter att bete sig på ett visst sätt hela tiden som det kan bli gnissel”, förklarar han. Men misströsta inte, det finns knep.

”Det är som med bilkörning. Det tar ett tag innan du cyklar säkert och lyfter blicken från framförvarandes bakhjul”, jämför Mattias.

NIX – det här ska du inte göra

Ha en trafikfarlig cykel
Ingen vill ligga bakom någon vars kedja rappar varje gång han eller hon ställer sig upp eller växlar. Och får du oftare ­punktering än alla andra, kanske till och med har glömt extra slang – då blir det snabbt segt för alla andra att vänta.

Vara oförutsägbar
Att köra stressigt, vingla eller att väja för hål och brunnslock utan att förvarna är inte poppis, snarare livsfarligt.

Vara förvirrande
Om du visar tecken för sällan eller för sent blir det lätt förvirrande. Men släpp inte heller styret för ofta för att göra tecken, speciellt inte om du är lite osäker på cykeln. Ibland är det enklare och betydligt smidigare att bara ropa ”farthinder” istället för att halva gruppen ska börja vifta med armarna.

Vara en trissare och ”halfwheela”
Det vill säga ligga lite framför kompisen bredvid hela tiden, sådär ett halvt hjul, och trissa upp tempot. Hets, hets, hets. Det gör bara att alla andra blir uppstressade!

Fika, även när du inte vill fika
Är du en av dem som sitter påklädd och småstressad för att du bara vill komma iväg igen? Då stör du de andras lugna och sköna stund! Om du visar med hela ­kroppen att du vill ge dig av gör de andra rätt i att hämta påtår.

Inte kissa när de andra tar paus.
Men gärna en halvtimme senare. Nej, alla kissar när det är kisspaus oavsett om du behöver det eller inte. Så är det bara.

Göra rundan längre än planerat
Är du ansvarig för rundan – se till att den blir så lång som det är bestämt att den ska vara. Inte ”bara en backe till. Oj, bara en till”, tills rundan har gått från 8 till 12 mil. Då är det bättre att köra rundan som planerat och sedan göra en extrasväng när de som vill klivit av vid utgångspunkten.

Glömma oss andra
Att bromsa tvärt, svänga av för att kissa utan att se sig för eller ligga till vänster men cykla långsamt är inte populärt.

Spotta och snora okontrollerat
Vi vet, näsan rinner. Men snälla se dig för och varna andra innan du spottar och snorar på cykeln.

Annons

Läs mer: Fyra råd inför Vätternrundan

TRIX – så blir du uppskattad

klungkörning
Att cykla i klunga är betydligt mer effektivt än att cykla själv, men det finns vissa regler att förhålla sig till.

Ställa sig upp utan att cykeln åker bak
Då slipper de som ligger bakom vara nervösa varje gång du börjar resa dig upp. Istället blir de glada och nöjda!

Ligg tätt tillsammans i hög fart
Ta kurvor rätt och snabbt så att det inte blir luckor efter varje sväng om du cyklar i lite mer hårdsatsande klungor. Det är också uppskattat om du inte accelererar så fort du orkar ut ur varje kurva, ta det istället lite lugnare så att de bakom kan hålla ditt hjul.

Växla rätt
Om du gillar att cykla snabbt gäller det att växla håll som man går runt i klungan beroende på var vinden kommer ifrån. Det finns faktiskt många exempel på krascher som berott på att någon har växlat åt fel håll.

Prata med varandra
Kommunicera och säg till när du är osäker eller har frågor, så slipper ni krocka för att någon inte vågade fråga.

Erbjud hjälp
Stackaren som har fått punktering vill ha hjälp. Det är aldrig kul, speciellt inte för den som är ny i gruppen, att bli utstirrad samtidigt som den försöker laga punkteringen ensam och jättefort.

Styr upp klungkörningen
Efter en period av fri fart är det alltid dags att samla ihop hela klungan igen. Man vill ha klungan intakt, med en början och ett slut, istället för att folk ligger och jagar varandra i småklungor. Det gör hela livet, och cyklingen, så himla mycket smidigare. Observera att detta inte är att förväxla med en klunga vars syfte är att träna fart med inslag av minitävlingar och lagtempo. Framför allt inte om det är ”full gas”-träning i en timme. Den klungan väntar inte på någon, oavsett om du har materialproblem eller svårt att hänga med.

Skoja!
Ha kul och busa emellanåt, gå utanför det organiserade. Men för att det ska bli möjligt krävs bra och tydlig organisering först.

Håll jämn fart
Det blir lätt för hårt i backen och för dåligt tempo utför. Med bra flyt kör du in i backen och slår av på farten, sakta men säkert. När alla kommit över backkrönet kan du köra på en ganska tung växel så att ni får upp bra fart. Fartkänsla och lyhördhet är nyckeln!

Läs mer: 7 ursäkter att alltid ha i bakfickan.

klunga

Anton Persson
En maskin-teknologi-studerande, före detta orienterare som dagdrömmer om såväl singletracks som småvägar. Trots relativt få år i cykelvärlden har han inga problem att tycka till om vare sig strumplängd, styrlinda eller sadelväskor. Spenderar onyttigt mycket tid på Strava och har fler cyklar i vardagsrummet än vad flickvännen anser är försvarbart. Gillar du fikarundor och cykelkepsar har du hittat rätt!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.