Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Cycling Plus

MTB-teknik som ett proffs – Spårval

Välj rätt spår
Om man tävlar kan man spara ovärderlig tid och energi på att välja ett bra spår. På banor likt de under EM i Huskvarna består underlaget till stor del av stigar där det finns ett uppenbart spår, sen kommer det partier där det finns nästintill oändliga möjligheter, dessa ska vi kika lite närmare på.

Varva upp
I cross country kör man flera varv på samma bana och får då flera chanser att välja ett bra spår. Självklart är det bästa om man kan ta det snabbaste spåret varje varv. Därför är det ytterst viktigt att provköra banan innan start. En crosscountrybana är sällan längre än 5-7 kilometer vilket gör att man oftast kan provköra flera varv. Här kommer några tips på hur du lär känna en bana, dess svårigheter samt spår du kan tjäna en hel del energi och tid på.

Lär känna banan
Kör ett varv i hyfsat hög fart, inte i tävlingsfart men kanske i 60-70 % av tävlingsfart. Då får du en känsla för vilka spår du kommer att ta naturligt.

Spana aktivt
Nästa steg blir att köra ett varv långsamt, hålla ögonen och sinnet öppet. Fundera med överdriven fantasi om det kan finnas flera vägar, ibland kan man hitta spår som ingen annan ­överhuvudtaget funderat på.

Baklänges
Om du är tidigt på plats kan det vara vettigt att cykla eller gå banan ett varv baklänges. En del kluriga vägar och genvägar syns jättetydligt från andra hållet. Hittar du något som ser ut att kunna vara snabbare, testa det på en gång. Rulla förbi det och prova spåret i rätt riktning i hyfsad fart. Var dock försiktig eftersom det sannolikt ­kommer att komma cyklister längs banans rätta åkriktning.

Hög hastighet
Ibland kan spår man kört under träningsvarv inte alls fungera under tävling. Dels kan det bero på att andra cyklister ligger i vägen eller att de tänkta spåren helt enkelt inte fungerar i tävlingsfart. Konkurrenterna kan du inte göra mycket åt men banans karaktär i tävlingsfart kan du simulera hyfsat bra. Som en del av uppvärmningen kan det vara bra att köra ett varv i tävlingsfart. För att inte trötta ut sig kan du köra lugnt i de partier där spårvalen inte spelar så stor roll för att istället gasa lite mer genom stökiga partier och där spårvalet spelar en större roll.

Visualisera
Vill man prestera maximalt gäller det att kunna banan utantill, nästan så pass att du kan köra den med ögonbindel. När du provkört banan kan det vara vettigt att luta sig tillbaka, sluta ögonen och köra igenom banan i huvudet. Tänk dig igenom hela banan, skapa en bild av hur varje kurva, varje tekniskt parti ser ut och vilken väg du ska ta. Är det något parti som du har svårt att visualisera kan det vara bra att ta sig dit och provköra det igen. Tänk också på detaljer som exempelvis vassa stenar som sticker upp som du vet att du måste undvika.

När det gäller
När tävlingen väl är igång gäller det att lita på sig själv. Försök att köra de spår du spanat in. Om du ser att en av konkurrenterna plötsligt tar ett spår du inte lagt märke till kan det vara dumt att följa efter. Man kan försöka se hur den andra cyklisten kör för att på nästa varv testa, om det spåret var märkbart snabbare. Om tidsvinsten inte är stor är det en onödig risk att ta.

Under tävling kan du dessutom tvingas ta andra spår än de du planerat. Det kan bli trångt när alla cyklister kommer samtidigt eller så kan någon framför dig ha oturen att gå omkull, ha ett öppet sinne och var beredd på att ta andra spår.

Annons

Bli en vinnare

Vart sätter du in stöten?
När du provkör banan kan det vara vettigt att hålla ett öga på konkurrenterna, finns det några partier där dessa har uppenbara problem att hålla farten uppe? Kanske är det där du ska sätta in stöten och göra ett ryck på sista varvet?

Gå din egen väg
Bara för att de flesta innan dig kört ett visst spår är det ingen självklarhet att det är det snabbaste spåret. Våga ta ett annat spår om du tror att det är snabbare.

Publiken avslöjar
Nu är sällan publikmängden särskilt stor på svenska cykeltävlingar, men vad är roligast att titta på – när cyklister svischar förbi på en grusväg eller när deras färdigheter verkligen sätts på prov? Med det sagt kan det vara smart att vara lite extra uppmärksam om det helt plötsligt står en grupp åskådare eller folk med kameror utmed banan.

Inte alltid kortaste vägen som är snabbast
Den kortaste vägen är oftast, men inte alltid, den snabbaste. Ibland kan det löna sig att ta en längre och kanske mindre riskfylld väg. Dels kan det ge en bättre ingång i nästa kurva eller så kan man få med sig mer fart vidare längs banan. Att köra omkull kostar dessutom massor med tid!

A och B-linjer samt riskanalys
Banorna har ofta partier där det finns en A, B och ibland till och med C-linje. A-linjen är den som anses vara snabbast men också svårast. Självklart är det en fördel att välja det snabbaste spåret. Men innebär det snabbare spårvalet en större risk måste man ställa sig frågorna ”behärskar jag det här?” och ifall du tvivlar ”är det värt det?”.

Om risken för att du kör omkull eller att du kör sönder cykeln är större får du väga detta mot tidsvinsten. En trasig cykel gör det knappast lättare att plocka placeringar. Försök därför att göra en bedömning om ett visst spår kan vara värt att ta jämfört med risken det eventuellt medför. Här gäller det att ha en god självkännedom och känsla för hur pass svår terräng man behärskar.

Läs mer Alla delar i MTB-teknik som ett proffs

Jesper Andersson
Jesper ”Jeppman” Andersson är en elitsatsande cyklist tävlandes för Cykelhuset i Upplands Väsby med Knivsta CK som klubbtillhörighet. Helst av allt susar fram i full fart på sin mountainbike. Han är en idéspruta utan dess like och kombinationen av för mycket energi och tokiga idéer gör att han har många järn i elden. När han inte cyklar spenderar han mycket tid med att nörda ner sig i diverse intressen så som fotografering, kaffe och gud vet vad!

Lämna en kommentar

Annons