Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Träningstips

Fyra råd inför Vätternrundan

I Svenska Cycling Plus nummer 3 träffade vi Patrik Clifford, mannen bakom Team X-Racing. Efter ett totalt misslyckat försök att köra Vätternrundan för snart fyra år sedan bestämde han sig för att starta ett lag med ett enda mål – att köra runt Vättern under 7:30 2016. Sedan dess har Team X-Racing tränat målmedvetet och kapat tiderna, och snart är det dags att se om de klarar sitt mål. Vi bad Patrik att dela med sig av några råd till alla er andra som också tänker stå på startlinjen i Motala.

Det går undan när Team X-Racing tränar. Foto: Patrik Clifford
Det går undan när Team X-Racing tränar. Foto: Patrik Clifford

 

Anpassar du din cykel eller övrig utrustning på något speciellt sätt inför Vätternrundan?

Inte särskilt mycket. Självklart gör jag en fullständig service på den precis innan loppet och byter slitdelar samt ser till att ha nya däck på. Extra flaskhållare monteras också. Att hålla på att ändra inställningar på cykeln tror jag bara ställer till det. Man bör även ta något pass efter att man bytt ut delar för att kolla att allt är korrekt monterat. Det bästa är att tävla med samma inställningar som du tränar på. Likaså med kläder, kör inte i nya kläder som du inte använt innan loppet, risken är stor att det kommer att skava och irritera dig.

Det enda man kan fundera på i direkt anslutning till loppet är eventuellt vilken typ av hjul man kör med beroende på hur mycket det blåser. Är det väldigt mycket kantvind kanske man väljer bort högprofilshjulen för att undvika för stora förflyttningar i sidled vilket kan äventyra säkerheten i gruppen. En ram- eller sadelväska monteras också för att ha extra energi med sig i samt eventuellt några reservdelar.

Läs mer: 5 mektips som tar dig hem

Att ta sig runt Vättern är troligtvis det längsta cykelpass många kommer att genomföra, har du något knep för att hantera det mentalt?

Det blir jobbigt för alla, det måste man vara beredd på. Vätternrundan har olika svårigheter för olika personer. Cyklar du fort är det jobbigt för att det kräver mycket kraft och att köra på en för kroppen hög belastning hela tiden. Dock kör man ju inte lika länge så man lider inte på samma sätt av exempelvis ont i mjukdelar eller att man stelnar till för att man sitter så länge på cykeln. För de som cyklar i lite mer normalt tempo ligger svårigheterna mer i att man kör väldigt länge och det tar ut sin rätt både på kroppen som gärna stelnar till och dessutom psykiskt då det kan vara lite segt när man kör den där 12:e timmen och fortfarande har 5 mil kvar.

Mitt bästa tips är att helt enkelt vara beredd på vad du ger dig in på och gärna testa lite längre sträckor redan innan. Man behöver inte köra 30 mil på träningar men några 10- eller 15-milare är jättebra att ha med sig i bagaget. Sedan klarar man självklart mer under själva Vätternrundan bara för att det är så roligt och att det är så många andra cyklister med samt att organisationen är så stor med personal överallt och fina depåer. Då är det mycket enklare att bita ihop lite extra. Vätternrundan är ju något alla som kommer dit vill köra, annars hade man ju valt någon annan aktivitet i stället.

 

Du måste in ha cyklat 30 mil i ett sträck innan Vätternrundan, men ett par turer kring 10 mil bör du ha i benen. Foto: Valentin Baat
Du måste in ha cyklat 30 mil i ett sträck innan Vätternrundan, men ett par turer kring 10 mil bör du ha i benen. Foto: Valentin Baat

Hur gör man för att få en (stor) grupp av olika cyklister med individuella förmågor och personligheter att arbeta tillsammans?

Denna fråga är svår om det gäller något som medlemmarna i gruppen ofrivilligt tvingats in i, till exempel arbetsgrupper på jobbet eller militärtjänstgöring och liknande. Då är det ibland ganska svårt att få gruppen att samverka och nå bra resultat för det kräver så mycket av organisationen runtomkring och vilken ledarskapsstil man anpassar.

Annons

I detta fall är det oerhört mycket enklare då cykelgrupper tenderar att bestå av individer som valt att vara med frivilligt och vill nå ett gemensamt mål. Alla är positivt inställda och går in med förutsättningen att vi alla skall hjälpas åt att genomföra detta. Då blir det inte svårt att ta order från en lagledare eller hjälpa varandra med tips och kommentarer. Visst blir det alltid lite smådiskussioner på vägen och vissa kanske haft en annan bild av vad man skall uppnå och hur man skall göra det. Men allt sådant brukar utkristallisera sig efterhand och de som känner att “detta var nog inte rätt” väljer oftast frivilligt att lämna i så fall.

Det viktigaste är nog att vara tydlig och transparent med allt redan från början och ge en utförlig målbild samt struktur för att nå målet. På så sätt vet alla som vill vara med vad som gäller och kan välja om de vill vara med eller inte. Sedan lär sig gruppen saker under tiden och utvecklas kontinuerligt, så givetvis får man vara flexibel och inte vara rädd för att göra förändringar i strukturer om det faktiskt för teamet framåt.

Att alla accepterar att det finns en ledare är också viktigt, man kan tycka olika men under körning är det lagledaren som styr, diskussioner tar man efteråt eller mellan träningarna.

Att man har olika förutsättningar är också något som lagledaren måste ta hänsyn till och utnyttja. Har man exempelvis väldigt starka cyklister kan man använda dem till att hjälpa de andra genom att fungera lite som biträdande lagledare som ser till att hålla koll på fart, stopp och peppar de andra. Man kan även välja en taktik där man låter vissa ligga lite i svans (bakom gruppen) och återhämta sig i perioder för att sedan gå in i gruppen igen och fortsätta hjälpa till. Allt sådant här är saker som kommer fram under de många träningspass man bör köra innan Vätternrundan för att verkligen få koll på hela teamet och vilka nivåer medlemmarna ligger på. Så att samträna så mycket det går under Vättern-liknande förhållande är den bästa medicinen för att foga samman teamet på ett bra sätt.

Genom att köra i klunga sparar du mycket energi. Foto: Jesper Andersson
Genom att köra i klunga sparar du mycket energi. Foto: Jesper Andersson

Finns det något man kan göra under den sista månaden inför loppet för att förbättra sitt resultat?

Med en månad kvar hinner du inte förbättra dig särskilt mycket mer fysiskt, man bör redan vara på en bra nivå som man bara försöker bibehålla, så då får man kolla på de andra alternativ som finns. Man kan se över sin utrustning, eventuellt göra en bikefit om man inte tror/vet att man sitter optimalt på hojen. Man kan köpa till sig förbättringar i mindre skala genom att uppgradera sin utrustning, bättre däck är ett enkelt sätt att vinna lite tid. Ny cykel om man känner att man har råd kan ju göra några sekunder men det är oftast mycket viktigare att kolla över sin position på cykeln.

Klädsel, se till att man har tighta kläder som inte fladdrar i vinden och stjäl massa kraft i onödan. Hjälmen kan göra några sekunder den också men i det stora hela är det oftast inte lönt att byta bara för den aerodynamiska fördelen.

Det som till 99 % säkerhet kan göra att du faktiskt kommer runt Vättern fortare är såklart att köra i grupp istället för solo. Så det bästa tipset om du inte redan gjort det är att gå med i någon grupp med folk som är likvärdiga prestationsmässigt och se till att samträna åtminstone några pass innan. Jag brukar säga att klara man att köra i 30 km/h solo så kan man med samma ansträngning köra i minst 36 km/h i en väl fungerande grupp, så stor skillnad är det. Och på Vättern gör ju detta många timmar i sadeln. Alternativet om man inte har någon grupp att köra med är att lära sig ”klungsurfa” så mycket som möjligt. Detta innebär att man försöker haka på klungor med cyklister under loppet så gott det går och undvika att ligga själv och kämpa. Skulle man haka på någon grupp som man känner att man inte riktigt hänger med så är det bättre att släppa den och sedan cykla i maklig takt till nästa grupp dyker upp bakifrån och då försöker man köra med den i stället. Och så kan man hålla på under hela loppet om man vill, mycket energieffektivt och det höjer garanterat ditt snitt jämfört med att köra solo.

Läs mer: 5 tips för att minska skaderisken

 

Anton Persson
En maskin-teknologi-studerande, före detta orienterare som dagdrömmer om såväl singletracks som småvägar. Trots relativt få år i cykelvärlden har han inga problem att tycka till om vare sig strumplängd, styrlinda eller sadelväskor. Spenderar onyttigt mycket tid på Strava och har fler cyklar i vardagsrummet än vad flickvännen anser är försvarbart. Gillar du fikarundor och cykelkepsar har du hittat rätt!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons