Okategoriserade

Abloc Winter Challenge 2017

Lite lätt randobakis idag efter gårdagens cykeltur på 365 km med dubbdäck. Tredje upplagan av Abloc Winter Challenge och ännu ett varv runt den där sjön som man gärna cyklar runt om man är cyklist i Sverige.

Eventet började med genomgång i onsdags kväll på Vox Hotell i Jönköping. Eftersom jag i år körde som ledare så blev det dubbla genomgångar. Först en för oss funktionärer och därefter vid 20.00 med cyklisterna. Spänningen och förväntningarna inför den krävande utmaningen att cykla runt Vättern på vintern med dubbdäck var påtaglig när Erik från arrangören Abloc höll genomgången. Hur fort skulle det cyklas i klungorna? Vilka kläder skulle man ha på sig? Finns det sportdryck i depåerna?

Jag åkte hem till Nässjö, fixade det sista med utrustningen, laddade in rutten i min GPS och försökte sova några timmar innan klockan ringde 01.45. Tror jag sov en liten stund i alla fall, käkade lite frukost, klädde på mig cykelkläderna och cyklade hemifrån runt 02.30. Jag hade regnställ på mig då det kom några droppar regn och jag ville inte vara blöt redan innan starten. 05.00 skulle vi i snygga gruppen starta från Hovrättstorget och jag kom dit ungefär 04.30 efter att ha cyklat de 45 kilometrarna till Jönköping. Ingo från Gårdsrosteriet bjöd som vanligt på kaffe och jag fick äntligen träffa Per som följde mig och hejade uppskattat via sociala medier under TCR i somras. Kul att ses i verkligheten även om vi inte hann prata speciellt mycket. Per var med under en stor del av dagen och fotograferade. Strax innan start fick jag ett svar från RandoJanne på mitt instagraminlägg. Janne skulle varit med oss och cyklat men fick nu istället vara med oss i tanken. Jannes underbara attityd kommer alltid att vara med mig när det blir lite extra kämpigt på cykeln. Erik hälsade till alla från Janne och sedan gick starten.

IMG_1754 IMG_1755

Vi rullade lugnt ut ur Jönköping och jag och Calle låg i täten för att hålla ner tempot. När vi väl började snurra i klungan så blev tempot omedelbart högre och bitvis gick det lite väl fort med vinden i ryggen och ambitiösa cyklister. Lite tidigare än väntat nådde vi första depån för ett kort 5-minuters stopp. Vidare i mörkret, fortfarande med bra fart via Hjo där solen började gå upp. Inte för att vi såg någon sol men det blev lite ljusare. Det var varmare än väntat och bitvis runt 5 plusgrader. Jag var lite för varmt klädd och det var tur att det inte gick alltför fort i klungan. Vi nådde Karlsborg och våffelkalaset precis innan snabbgruppen kom ikapp oss. De startade 0530 och hade haft bra fart. I Karlsborg stannade vi 45 minuter så alla hann byta kläder, äta ordentligt och gå på toaletten. Jag tog av mig regnkläderna, drog shortsen över cykelbyxorna men i övrigt fortsatte jag med samma kläder, vilka jag behöll hela dagen.

Efter Karlsborg svängde vi av den normala Vätternrundanvägen vid Granvik och cyklade genom vackra Tiveden på små och minimalt trafikerade vägar.

Farten hölls tillbaka något nu när det blev mer kuperat. Nästa korta stopp hade vi efter Askersund där vi fyllde flaskor och fickor för den tuffaste biten ner till maten i Vadstena. Vägen gick via Zinkgruvan på fortsatt små vägar och ett kortare parti med grusväg. I täten på gruppen hade vi en varningsbil och i kön en husbil för att kunna hantera både mekaniska haverier och trötta kroppar. Klungan stannade inte när någon fick punktering utan istället löstes det med att cyklisten stannade, lagade i husbilen eller i vägkanten och därefter körde husbilen ifatt och släppte av cyklisten igen. Jag fick självklart punka och fick förmånen att mysa lite i husbilen innan vi kom fram till Motala. Servicen från bilarna var utmärkt hela tiden och om någon behövde lite energi var de inte sena på att langa cola eller kexchoklad.

IMG_1766 IMG_1769 IMG_1776 IMG_1779

I Vadstena stannade vi på Starrby herrgård och käkade varm mat. Enligt tradition var det köttgryta med potatismos. Helt underbart med riktig mat med 10 mil kvar. Vi stannade 45 minuter även denna gång och fyllda av energi gick de avslutande milen i mörkret riktigt bra.

IMG_1781 IMG_1785 IMG_1787

Alla i klungan kämpade på och hjälptes åt på bästa sätt. Ett snabbt stopp i Gränna och snart rullade vi in i Jönköping, otroligt glada över att vara framme och tacksamma för att det gått utan större missöden.

På Hovrättstorget väntade medaljutdelning och några närmast sörjande innan vi rullade bort till Vox för mat och prisutdelning.

Stort tack till Abloc för ett utmärkt arrangemang och stort tack till alla i snygga gruppen för en riktigt fin cykeldag.

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört Transcontinental Race två gånger och nu senast Morocco Bike Adventure.