Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

Zipp uppdaterar de populära 404:orna

Amerikanska Zipp, med säte i Indianapolis, Indiana, lanserade häromdagen en snabbare variant av de populära 404:orna. Det är Zipp:s prototypverkstad – kallad The Nest – som ligger bakom de vidareutvecklade 58 millimeters aerohjulen. Zipp 404 NSW blir deras andra produkt efter de mer triathlon- och tempo-inriktade 808 NSW (NSW står för övrigt för Nest Speed Works).

De huvudsakliga förbättringarna ligger vid en effektivare aerodynamik, ett frihjul med mindre friktion och en bromsyta som erbjuder mer konsekvent bromsprestanda.

 

010_WH-404-NSW-CC-V1-700-SR-11S-CPG-Set

Fakta

3100 dollar – 2800 euro – 2150 pund

1555 gram – 705 gram framhjul – 850 gram bakhjul

58 millimeter fälgdjup

27.8 millimeter max fälgbredd

26.44 millimeter bred bromsyta

18 ekrar fram – 24 ekrar bak

Zipp:s Cognition-nav med magnetiskt frihjul

 

 

006_Img22078

 

ABLC Sawtooth

Den största utvecklingen jämfört med Zipp:s egna 404 Firecrest noterar vi i avdelningen sidvind. Mer specifikt har man har reducerat kraften som den sidledes blåsande vinden lägger på hjulen med hela 34 procent. Det betyder att man inte behöver kämpa lika mycket med styret för att hålla sin kurs och linje på vägen och att mer av ens energi spenderas på att cykla fortare. Zipp har nått det här resultatet genom att ha provat ut 42 olika digitala modeller som de först kört CFD-analys på och sedan tagit de mest lovande prototyperna till vindtunneln för reella tester. Dessa har pågått i veckor.

Zipp går in på på väldigt tekniska förklaringar, men förenklat har man genom att arbeta fram en annorlunda yta med små gropar – ser ut som en golfboll ungefär – effektiviserat aerodynamiken mellan den sida av fälgen som utsätts för vind och den sida som är i lä. Det kanske mest lovande i all teknisk teori, är att den 34 procentiga reduktionen i kraft (och mer fart) är aktuell i hastigheter som vanliga motionärer kan nå. ´Vortex shedding´/aerodynamiken ska arbeta effektivtredan i 20 mph/32 kilometer i timmen.

Annons

 

 

Rear-Cognition-Hub-w-Axial-Clutch-Technology-Blow-Apart

 

Cognition-nav

Den andra stora nyheten är att Zipp på 404 NSW använder sig av sina egna nav kallade ´Cognition´. De fungerar på ett annorlunda vis jämfört med ett traditionellt frihjul med fjäderbelastade metallklackar som låser mot frihjulskroppen när man börjar trampa. Det är förresten dessa klackar som klickar när man rullar på cykeln utan att trampa. Cognition fungerar med två tandade metallringar med 36 tänder var. De låser mot varandra när man börjar trampa och enligt Zipp så sker det mer eller mindre omedelbart jämfört med ett vanligt frihjul. Med ett vanligt nav kan man trampa luft i ett antal grader innan frihjulet låser och börjar driva bakhjulet.

Det intressanta är att metallringarna dras isär med hjälp av magneter när man rullar, frihjular. Zipp känner att de traditionella spärrklackarna i frinavet lägger lite-lite friktion mot hjulet – som en trumbroms ungefär. Och detta inverkar negativt på prestanda. Zipp tillkännager inga siffror på detta, men teorin låter onekligen trovärdig.

 

 

009_Img22092

 

Showstopper-bromsyta

Den tredje stora förbättringen är i avdelningen bromsprestanda. Zipp har tagit tekniken från 404 Firecrest och utrustat 404 NSW med den – kallas ´Showstopper´. Vad består det av? Dels av ett aningen djupare bromspår med en sajpad yta och dels av ett material som innehåller kiselkarbid. Resultatet är enligt Zipp bromsprestanda – kraft, modulation, värmeutveckling – likvärdig den som ett hjul med aluminiumfälg ger.

 

Reflektion

Utvecklingen av mer aerodynamiskt effektiva cyklar, ramar och hjul sker i ett rasande tempo. Ta bara en titt på historie-fliken på firmans hemsida – nonstop förbättringar. Man kan nästan likna den vid Formel 1 och hur folket i den branschen aldrig kan stå stilla tekniskt – ständigt måste delar av bilarna utvecklas för att hålla jämna steg med konkurrensen. Zipp som ligger granne med den näst äldsta motorbanan i världen – Indianapolis Motor Raceway – är också aktiv inom motorsport.

Framtiden ser ljus ut för mer effektiva cyklar. Och aerodynamiskt mer hala.

Läs mer om 404 NSW på Zipp:s hemsida

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.