Veckans gravelhoj – Trek Checkpoint En cykel för alla underlag?

4 Mar

Veckans grushoj är en cykel som det både tisslades och tasslades länge bland forum på internet. Efter den något ljumma Domane Gravel, så går Trek in helhjärtat med ett program av gravelhojar som heter Checkpoint. Ett flertal olika modeller med ram i aluminium – ALR – och kolfiber – SL – finns tillgängliga. Också tre kvinno-specifika Checkpoints (andra sadlar och styren) och två lösa ramset.

Trek Checkpoint
Toppmodellen Trek Checkpoint SL6 med ram av OCLV 500-kolfiber Shimano Ultegra-grupp, Bontrager Paradigm Comp-hjul och OCLV-sadelmast.

Jämfört med Trek:s CX-hoj Boone skiljer sig Checkpoint genom att kunna svälja däck upp till 45 millimeters bredd. Som standard kommer samtliga Checkpoints med Schwalbes välrenommerade G-One i 35-bredd. Tubeless-ready på SL-modellerna. Ramens stack är aningen högre och vevlagret är en aning lägre jämfört Boone. Det droppade högre kedjestaget är en intressant detalj. Trek säger att det är ett resultat av ambitionen av att både kunna erbjuda plats för rejäla däck OCH samköra dessa med vevparti för landsvägscyklar. Som är relativt smala.

Trek Checkpoint
Trek Checkpoint

En annan är de speciella gaffeländarna baktill. Stranglehold heter de och medger att man justerar cykelns hjulbas  – och dess väguppträdande mellan livlig och stabilt trygg – vilket innebär ett enkelt sätt att laborera med dess geometri. En annan positiv aspekt av Stranglehold är att det är en snabb match att singlespeeda till Checkpoint. Om du gillar monoväxlat alltså. Trek rekommenderar då att man kör med minst en 40-klinga fram för at kedja inte ska dra i det sänkta högra kedjestaget. Hur långt kan man då skjuta Stranglehold fram och tillbaka då? 15 millimeters justermån finns det. I det längsta läget blir kedjestagen 440 millimeter.

Trek Checkpoint SL och ALR - ramset
Trek Checkpoint SL och ALR – ramset

IsoSpeed är en finess som Trek introducerade för några år sedan. Sadelröret tillåts svikta en aning fram och tillbaka där den i vanliga fall skulle vara gjord fast där sadelstag möter toppröret. Den tar därmed udden av vibrationer som annars skulle letts vidare till cyklisten. IsoSpeed finns på SL-modellerna men inte för de med ram i aluminium, alltså ALR. Samma sak med fästen för en ”bento box”, en liten väska som fästs på ovansidan av den främre delen av toppröret. SL ja – ALR nej. Ett bra exempel på en sådan praktisk väska är den här från Chicago-firman Dark Speed Works:

sp480D 900p i2

Genomgående axlar? Naturligtvis, i dimension 12 millimeter. Såväl fram som bak. Bromsoken är av standard Flat Mount, nätt, smutt och elegant.

Läs mycket mer om Checkpoint på Trek:s svenska hemsida. 

 

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.