Veckans gravelhoj
Votec är en av de där små tyska ingenjörsdrivna firmorna som existerat sedan anno dazumal. Under 90-talet hade de en mega-ball dubbelkronad dämpgaffel med brutal ben-diameter på sin repertoar. En gaffel som många drömde om back in the day. Ofta sågs denna gaffel monterad på en av Votec:s egentillverkade heldämpade mountainbike-ramar – en anrättning som fick pulsen att gå upp en smula. Freeride var i ropet vid den här tiden, så det mesta med dubbla gaffelkronor svaldes med hull och hår. En period siade en av de tyngre publikationerna om att vi i framtiden till och med skulle få se landsvägscyklar utrustade med framgafflar av denna typ. Så blev det inte. Ännu. Även om mekanisk fjädring/stötdämpning äntligen verkat ha tagit skruv. Och det naturligtvis tack vare cykelåkningen som är i ropet just nu – gravel.
Votec:s tolkning av grusåka heter VRX Elite och är toppversionen i programmet. Ram i 6061-aluminium, gaffel Votec VRX SL i kolfiber, SRAM:s Force1-grupp med hydrauliska skivbromsar och 1×11-setup, genomgående axlar och SRAM:s Roam 50-hjul – tubeless-förberedda – skodda med Schwalbe:s G-One i 35 millimeter är ingredienserna. Tillsammans med en cockpit signerad Zipp och vevarmar från Easton, så gissar vi att anrättningen smakar delikat. Särskilt då cykeln bara listar dryga tjugosexhundra euro. Votec säljer nämligen bara online numera…
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=X_U5hD9R4qs&w=560&h=315]