Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Okategoriserade

Skivbromsar i proffsklungan 2016

Som det rapporterades nyligen har den internationella cykelfederationen UCI beslutat sig för att förlänga höstens provperiod för brukandet av skivbromsar i landsvägstävlingar. Från och med den första januari 2016 så får både damer och herrar använda skivbromsutrustade landsvägscyklar i UCI-sanktionerade tävlingar. Om man under utvärdering kommer fram till att försöket har varit lyckat, så kommer man officiellt påbjuda skivbromsar i alla tävlingar från och med 2017. Man räknar med att detta kommer att leda till ett vitt och brett användande av den nya bromstekniken genom hela klungan. Skivbromsar har varit på gång ett tag och nu verkar det som att alla de stora – UCI, tillverkare, proffsstallen – har beslutat sig för att ta steget.

De stall och åkare som provade RDB:s (Road Disc Brakes = racer/landsvägsskivbromsar) under den första testperioden i höstas, prisar alla skivornas överlägsna bromsförmåga, särskilt vid blött väglag. Oron bland yrkescyklisterna är att man kommer att köra på olika material – en del på vanliga fälgbromsar och andra på skivbromsar – vilket kommer att leda till farliga skillnader i bromssträckor. Andra farhågor är vurpor efter kilometerlånga utförslöpor då de vassa bromsskivorna är glödheta – skärsår och brännmärken?

 

 

 

 

shimano_105_frambroms

 

Shimano:s nya hydrauliska skivbromsar och mekaniska växelreglage på 105-nivå – RS 505. 

Ser man isolerat på vad skivbromsar erbjuder så ger de betydligt mer lättkontrollerad bromskraft jämfört med vanliga fälgbromsar. Och de erbjuder det i stort sett i alla väder. I torrt väglag kan fälgbromsen konkurrera med en hydraulisk skivbroms. Men så fort det blir vått så tappar fälgbromsen i kraft och modulation. Detta är en nackdel med den här typen av broms.

Bromsytan – fälgen – utgör inte bara en del av hjulet med allt vad det innebär av aerodynamiska- och strukturella krav, utan är också en vital del i cykelns bromssystem. Är fälgen torr, ren och rak (hjulet är förhoppningsvis riktat) så är bromsytan idealisk och bromsprestandan optimal. Men om fälgen är våt, smutsig och hjulet en aning vint, så blir bromsförmågan avsevärt försämrad.

Det är det här som är RDB:s verkliga triumfkort: de levererar alltid samma bromskraft – i alla väder. Och modulationen genom bromshandtagen förändras inte heller nämnvärt. Då bromssystemet är separerat från hjulet i övrigt, kan fälgen optimeras ytterligare då den inte behöver hantera kraften som en fälgbroms lägger på den.

De traditionella fälgbroms-systemen är väldigt förfinade och de nya skivbroms-systemen befinner sig fortfarande i sin linda. I mountainbike-världen gjorde skivbromsen sitt riktigt breda intåg för dryga 20 år sedan. Lite då som nu ojade och vojade man sig på de forum som fanns. “Varför byta ut något som bevisligen fungerar?”. Men se hur det gick.

Annons

shimano_105_bakbroms

 

 

 

 Shimano RS-505 hydraulisk bakbroms med det nya flatmount-fästet. 

Idag är fälgbromsen – eller V-bromsen – i stort sett ett museiföremål.

Landsvägsbromsen kommer i förlängningen att löpa samma öde och dagens skivbromssystem kommer att bli lättare, mer integrerade för bättre aerodynamik och erbjuda ännu finare modulation och lättdoserad bromskraft. Skivbroms-tekniken blir billigare också. Shimano:s tredje finaste landsvägsgrupp 105, kommer framöver kunna paras med hydrauliska skivbromsar. En vettig utveckling.

Men först måste yrkescyklisterna i World Tour-cirkusen köra på skivor. Shimano, SRAM och Campagnolo vill helst se att proffsen byter bromsar rakt av på ett bräde. Logistiskt vore det också att föredra. Tänk er att jonglera X antal olika hjul-, växel-, och bromskombinationer i den neutrala servicebilen? Lägg till att åkare kan ha valet mellan 140-, 160- och 180 millimeters-skivor, så växer utmaningen exponentiellt.

Vi på Svenska Cycling Plus har testat, provat och cyklat på skivbroms-utrustade racercyklar sedan de existerade i prototyp-form. Man kan göra en liknelse med elektroniska växlar: det kan vara svårt att se mening med dem på papperet, men ge de en chans och prova dem på landsvägen så uppskattar man hur exakt och lätt det är att skifta växlar. Det är samma sak med hydrauliska skivbromsar.

 

Kommer din nästa cykel ha skivbromsar? 

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.