Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylbloggen

Min cykel – 2006

Hittade ett foto häromdagen. Bilden föreställer en cykel som jag hade en gång i tiden. Kring 2005-06 eller så. Det lustiga och intressanta är att jag både tycker vissa ideér som jag hade kring byggandet av den fortfarande är dagsfärska, medan andra inte har stått emot tidens tand sådär särdeles bra.

SantaCruz Chameleon heter ramen som jag byggde cykeln på. Det var faktiskt min andra Chameleon. Min första var vit och en mycket gångbar ram för XC, freeride, enklare DH och allmänt bara ha kul på. Men jag saknade skivbromsfästen, så när en pippigul uppdaterad Chameleon dök upp på Köp&Sälj så slog jag till.

blandat_024_1

Annons

Iakttagelser:

  1. Däcken. Framdäcket var bland dåtidens största cykeldäck, det finska Nokian Gazzaloddi 3.0. Framgaffeln som tillät detta fläskiga framdäck att få plats mellan sina ben, kom från en Trek Bruiser. En riktig stridsvagn till cykel för övrigt. Bara gaffeln väger som min landsvägscykel… Stål är tryggt och tungt!
  2. Singlespeed. Vid den här perioden (och fortfarande om jag ska vara ärlig) så SS:ade jag varenda hoj som jag ägde. Jag gillade hur cyklarna såg ut utan en massa vajrar, reglage, höljen, växlar och kugghjul. Dessutom lärde jag mig mycket om hur man attackerar en stig på en SS:ad hoj. Man måste ha framförhållning och planera sin körning.
  3. En fet DH-sadel. På den här punkten har jag gått vidare. Bekväma sadlar behöver inte väga ett kilo. Fabric är en färsk favorit som tillverkar väldigt trevliga sadlar som inte väger massor.
  4. Brett DH-styre. Samma som ovan. Vid den här tiden så ansågs ett styre som sträckte sig över 710 millimeter vara brett. Well… tiderna förändras. Min nuvarande cykel har ett 760-styre. Det bredaste styret jag använt på en skogshoj har varit 780 millimeter brett. Och i aluminium. Inte i tungt stål som det på bilden…
  5. DH-pedaler. Shimanos rödfärgade 636:or är en klassiker. Den pålitliga SPD-mekanismen tillsammans med en stor plattform var receptet för stabilitet och effektivt trampande.
  6. Skivbromsar. Effektiva, rejäla. Standarden. Men idag så skulle jag insistera på hydrauliska bromsar i 99 fall av 100…

Jag har fortfarande kvar ramen och gaffeln. Funderar på att smälla ihop den som någon form av urban pendlarhoj med breda fälgar matchade med kevlarskyddade slicks. Kanske rentutav en hyena-setup,med 26″-hjul bak och 700c fram?

Erol Orhun
Nyfiken, frågvis, vetgirig. Om allt och alla. Antal hjul är inte så noga, men fordon på två och fyra hjul har alltid spelat hårdare, högre och härligare på hjärtats strängar. Intresserad av allt som är intressant i världen. Första cykeln? En metallic-blå GX 2000 med halvmeters limp-sadel. Sedan en TBG, en Miyata, en Bridgestone, ett par Bottechia, en Kona... Och det var innan intresset fick verkshöjd på allvar. Skriver mest om prylar. För det är roligast.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.