Har du besökt POC:s kontor? Ett inlägg om Cake
Ja, har du det någon gång? Företaget som Stefan Ytterborn byggde en gång i tiden hyser sitt kontor i en trevlig tegelbyggnad några få stenkast från Hellas-stigar och rullande landsvägar. Kontoret har högt i tak, är försedd med fönster vars apertur släpper in gott om ljus över alla de skrivbord, dataskärmar och människor som febrilt arbetar med att du ska kunna cykla ännu mer säkert i framtiden. Och åka skidor. Får ni en möjlighet att få en rundtur i det röda sekelskiftes-huset nere vid Danvikstull i Stockholm ska ni ta den.
Men Stefan Ytterborn. Han är inte längre inblandad i POC utan kör ett nytt företag som heter Cake. Ett företag vars idé är en eldriven motocross-hoj. Som heter kallas Kalk. Och nu hr de kommit så långt i arbetet att de har dragit skynket från sin kreation. Tyst, lätt och designad för att vara lika lättmanövrerbar som en modern mountainbike. Räckvidd? 80 kilometer. Toppfart? 80 kilometer i timmen.
En kant är en kant och en profil är en profil. En naken och stark-rå skandinavisk styling möter en drivina som får Greenpeace att göra vågen. Nästa generation Carla Carlquist kommer åka ljudlöst och isbjörns-vänligt. När får vi provköra Stefan? Vi lovar att ta med kaka till kaffet…
Specs på Cake Kalk:
Motor:
– IPM
– 15kW topp/9kW kontinuerligt
– 42 newtonmeter vridmoment
– 3000 rpm
Batteri
– 18650 litium-celler
– 51.8 Volt
– 50 amperetimmar
– 2.6kWh
Controller
– Konfigurerad med tre olika körlägen
– Regenerativ förmåga och motorbroms går att ställa in
– Framtidssäkrad då den går att uppdateraup date ready
Ram
– 6061-aluminium, extrusion, CNC och svetsad.
Bodyn
– Kolfiber
Swingarm
– 6061-aluminium, extruderad ramprofil med länkage
Fjädring
Fram
– Inverterade gaffel som är luft/oljedämpad med 38-millimeters innerben för extra styvhet och styrka. 204 millimeters slaglängd – utvecklad av branschledaren Öhlins. Högfartskompression, lågfartskompression och lågfartsretur är inställbara.
Bak
– Öhlins TTX-dämparteknologi. Reservoar trycksatt med kväve, tre olika lägen för högfartskompresion och 16 för lågfartskompression. Sju lägen för lågfartsretur.
Bromsar
– Motorcykelstandard, ok med fyra kolvar, broshandtag i lättmetall och 220 millimeter stora bromsskivor som är 3.2 millimeter tjocka.
I sadeln
Styre
7050-aluminium, 800 millimeter brett, 20 millimeter rise, 31.8mm diamater.
Styrstam:
7075 aluminium-stam med integrerad instrumentpanel.
Styrlager
Hope
Säte
Utvecklad av Reconsider.
Hjul och däck
– 25 millimeters axlar
– Nav: tillverkade av 7075-aluminium “Power hubs™”
– Fälgar: 24 tum/50 millimeter 6061-aluminium, trippel-kammare
– Däck: 24-tum speciellt utvecklade för slitstyrka och minimalt slitage på stig och natur
Skärmar och sidostycken är tillverkade av kolfiber.
Alla lager är genomgående av SKF:s fabrikat.