FSA lanserar elektronisk grupp
Taiwanesiska mega-företaget FSA (Full Speed Ahead) har fram tills nu mest varit kända för sina välkonstruerade sadelstolpar, vevarmar, klingor, styren och så vidare. Men det har länge ryktats att FSA haft en komplett grupp – med växlar och allt – på ritbordet. Och se. Häromveckan lanserade de sin elektriska komponentgrupp.
Gruppen heter K-Force WE – Wireless Electronic och bygger kring en elvadelad kassett matchad mot ett vevparti med två kedjehjul. Så långt business as usual. Det nymodiga är att fram- och bakväxeln är elektriskt drivna och sammankopplade med batteriet som sitter monterat i sadelstolpen. Med sladdar. FSA säger att den här lösningen ger bäst skydd mot väta och vägsalt. Batteriets kapacitet ska vara god för 4-6000 kilometers cykling och tar bara 90 minuter att ladda upp.
Där det trådlösa kommer in i bilden är hur växlarna styrs. Växelreglagen manövrerar bromsarna med traditionell metallvajer, medan de styr växlarna trådlöst via ANT+-protokollet. Växelreglagen är fullt konfigurerbara, det går alltså att ställa in så att det vänstra växelreglaget styr bakväxeln och vice versa.
Reglagen är tillverkade av kolfiber och kommer i två olika långa versioner. Den längre har ett bromsblad som är sex millimeter längre och är tänkt för större cyklister och spurtare. Ett ensamt CR2032 knappscellsbatteri ger energi för vardera växelreglage. Batteriet är enkelt att byta ut själv och finns överallt där man säljer batterier.
[youtube http://www.youtube.com/watch?v=6Xia_NsExzU&w=640&h=360]
Framväxeln hyser systemets datahjärna och tar emot den trådlösa ANT+-signalen från växelreglagen. Ger man order om att byta växel bak, skickar CPU:n signalen vidare via en sladd som är dragen i det högra kedjestaget. På toppen av framväxeln finns LED-lampor som signalerar batteristatus och en knapp som låter dig att stänga av systemet, exempelvis under resor.
Bakväxeln är utan tvekan den mest iögonfallande delen av K-Force WE-gruppen. FSA har tagit ett kliv bort från den traditionella växelkonstruktionen med parallelogram. Detta avspeglar sig på komponentens utseende. Istället har man valt en konstruktion med en “växellåda” med tre kugghjul för maximal växelprecision.
FSA uppger en “systemvikt” för gruppen på konkurrenskraftiga 2090 gram. Ynka 45 gram mer än Shimano DuraAce Di2 och 120 gram plus än för SRAM eTap.
FSA K-Force WE ska finnas i handeln till våren 2017. Läs mer på FSA:s hemsida.
Kommentar: Elektriskt och digitalt styrda växelgrupper är en intressant utveckling. En del cyklister anser att en cykel bör vara så renodlad och enkel som möjligt med ett minimum av delar som kan fallera. Andra, att man helt enkelt inte får stå i vägen för utvecklingen och tekniska framsteg. Men det går inte att undvika elefanten i rummet – systemens komplexitet. Går en växelvajer av på ens cykel är det en enkel match att byta ut den på fem minuter.
SRAM, Shimano och nu också FSA må ha testat de här delarna tiotusen gånger upphöjt i femtio i sina labb, hos sina sponsrade proffslag och i otal CAD-analyser. Men går något sönder tio mil hemifrån så är det lite mer avancerat att köra en felsökning och systemkontroll i dikeskanten.
Men förstå oss rätt. Vi är nyktert neutral-positiva. Första gången man testar att växla med elektriska växlar så är det en uppenbarelse. Det enda som krävs är bara ett lätt, kort och distinkt klick på växelreglaget – som med en datamus – för att skifta växel. Det kräver så lite ansträngning för egen del, att man till en början rullar runt och växlar än upp och än ned bara för att man kan. Och det är så lätt. Att gå tillbaka till en mekaniskt växlad cykel ter sig nästan lite bakåtsträvande, där man är tvungen att pressa växelreglagen – som det känns – brett och brutalt i sidled för att byta utväxling.
Oavsett så ser framtiden hyperintressant ut för oss cykelentusiaster.