Prylbloggen
Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Okategoriserade

Sammanställning 2023 och en avstämning

Metall libererar mer än kolfiber. Aluminium libererar mer än titan. Stål libererar ekvivalent vis a vis aluminium. Men tappar några punkter i kategorin rå prestanda, som materialet plockar upp i kolumnen följsamhet… som också kan översättas som flex. Eller ett tagande av cyklistens producerade watt, som sedan blir en retur på investerad energi som en velo-bekant förfäktade. Ergo – energi kan inte bara försvinna ut i tomma intet utan enbart förvandlas.

Med detta följer naturligtvis att en cykel – särskilt en cykel menad för mer oöm behandling av modell gravel – mer pragmatiskt tillverkas av en metall framför något som tas upp ur en layup-form.

Dämpade framgafflar hör till crosscountry-hardtails. En gravelcykels främsta raison de etre stavas dess renodlade enkelhet och purism. Gruscyklar med fjädrande framgaffel blir ett steg för långt från kärnidén, vilken är två runda hjul skodda med lagom skrovligt gummi som drivs av två ben. Heldämpade gravelcyklar kommer man se tillbaka på som avarter under den sökande perioden för kategorin Gravel.

Raka styren har en större plats hos 700c-ramblers än vad man tidigare trott. Det handlar inte bara om att raka styren – ja okej, 80+ centimeter breda motocross-styren – är så mycket mer enklare att ha att göra med under uppbygget av gravelcruiser, med avseende på förekomsten av enkelt sourcade och monterade broms- och växelreglage. Plug´n play. Ett icke-böjt styre appelerar också till reptilhjärnan på ett alldeles utomordentligt rakt sätt: håll i här och trampa så mycket du bara kan för en rolig stund. End of story.

Hypergravels hör till Instagram. Kom ihåg var ni hörde det först: gravelcyklar av WorldTour-modell, med kolfiber allt, elektroniskt hit och dit och smaaala bockstyren är sådana som undertecknad resolut placerar i kategorin Hypergravel. Ja, den här termen födde sig själv för en tid sedan. Dessa hyperhojar är så fascinerande att titta på bilder av på Instagram. Rena, skinande, dyra. Kolfiberhjul som väger en och en halv svanfjäder. Det senaste-sena av allt som vi programmerats att vi behöver för att ens svagt styra in tanken på en väg som inte behandlad av en ångvält först.

Denna typ av cyklar är relevanta för… ja, tävlar du? I Unbound Gravel? Den finska tävlingen i Lahtis som Valtteri Bottas deltog i (FNLND GRVL)? Om inte, låt dessa ryggknäckande cyklar vara Instagram-foder för den stora massan. Robusta, oömma metallcyklar med human geometri är receptet hela dagen lång för alla oss som inte faller i kroppskategorin racing snake

Vi kan fortsätta. Skivbromsar är något som går att diskutera – trots dess på papperet överlägsna levererade prestandaboost för alla cyklar, i alla lägen, någonsin, tack så mycket. Likaså elektronistiska växlar. Dropperstolpar / partyposts / sänkstolpar. Sett ur ett gravelistiskt perspektiv naturligtvis. Tillför de något, eller är det industrin som programmerat oss att vi behöver behöva dessa progressiva tekniska milstolpar?

Aero allt? Aero är allt, jämt, nu och för alltid? Vi låter den här burken med maskar vara. Så länge.

Vi är inte så supersäkra på dessa kategoriska antaganden längre. Av en rad anledningar. Finns det dessutom något vackrare än en CX i stål utrustad med cantilevers i glänsande aluminium? Notera att vi inte skrev V-bromsar utan cantilever-bromsar.

Men. Det viktigaste av allt är – använd din cykel. Cykla på den. Använd den. Vad den än är.

Svenska Cycling Plus önskar ett gott slut på 2023 och ett gott nytt år.

31 december, 2023 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Okategoriserade

Rondo RUUT AL2

Rondo:s rudimentära RUUT AL2 har lanserats i en intressant färgkombination kallad Bronze / Black och på redaktionen har vi inte fått mycket gjort sedan vi la ögonen på pressbilderna… Rudimentär förresten?

Ja, habil och versatil utan en elektrisk sladd någonstans, samtliga komponenter motiveras och manipuleras enkom meddelst handkraft – inga batterier eller hydraulolja behövs för att skifta utväxling eller bringa cykeln till stopp. Detta är lovande för den roll som RUUT AL2 är ämnad att inneha: praktisk-pendlare, vinterjonnare, träningstrampare. What you see is what you get, inga appar nödvändiga för att köra diagnostics.

Läs mer om Rondo RUUT AL2 här.

15 oktober, 2022 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Okategoriserade

Veckans gravelhoj: Fria funderingar…

Prylbloggen har funderat. Funderingarna har sett sig födas ur turer. Turer på cyklar. Cyklar som kostar mycket och som kostar lite och som har en uppsjö växlar och som inte har några alls. Cyklar vars ram och hjul är tillverkade av kolfiber och av metall. En salig blandning av åk.

De spretiga tankarna om pyttipannan av tvåhjulingar har delvis också reflekterats i spegeln som stavas cykelsociala Strava.

Siffror. Etapper. Segment. Och – en känsla.

Varför var det så mycket friare att ge sig ut på en gammal CX vars topprör beprytts med minst tre signifikanta bucklor? Hur kunde PB ha så kul på en metallcykel med tunga aluminiumhjul som fartreglerades med de minst trendriktiga bromsarna på planeten Tellus anno sent 2021 AD? Shimanos CX50 cantibromsar. För övrigt en kandidat till den lilla skaran Stiligaste Fälgbromsen Någonsin.

Ingen vet.

Men en liten tanketråd som Prylbloggen tagit upp och följt en bit på vägen, är att sittställningen var förlåtande och att cykeltypen i sig inbjuder till allehanda trampnöje på en potpurri av underlag.

Men de två punkter som PB har identifierat som just sådana på en lista över potentiella skäl till oförfalskad velo-lycka är…:

Priset. Den där gamla Cannondale CX9:an som PB rullade runt på stora delar av 2020, betingade ett pris på… 1500kr. Blocketfynd. Som dels såldes in som “i bra skick” och att cykeln var i storlek 56cm.

Ingetdera stämde. De tre indenteringerna i toppröret är nämnda. Storleken var i själva verket 54cm. Som var tydligt märkt på sadelröret. Framgaffeln är tveksam om den verkligen levererades av företaget som startades på ett loft i Connecticut.

Men… c´est la vie. 1500kr är femtonhundra kronor för en fullt fungerande cykel.

Den andra punkten är chassimaterialet. Som är aluminium. Likaså hjulen. Existerar det en mindre erotisk metall i cykelkretsar idag? Där CFRP och allehanda konkoktioner av kolfiber är allerådande? Svårt att veta. Aluminium som metall ger mindre tillverkare en livslina, men PBs funderingar har broderats ut i andra riktningar.

Det låga inköpspriset tillsammans med faktumet att cykeln är tillverkad av metall – och den trevliga sittställningen – skapade en färdkamrat som PB tror de allra flesta önskar sig. Vare sig om det rör sig om en person eller ett fordon.

Inga måsten, inga rädslor, inga tankar i bakhuvudet om att behöva ta det lugnt, tänka på cykeln som är så dyr och hjulen som betingade si och så många kronor. Med metall var det bara att mosa på utan räddhågsenhet över elaka stenar, grenar och annat som Moder Jord kunde använda sig av för att förstöra ens ömtåliga cykel.

Den cykliga friheten som den där begagnade slit-CX:en gav PB var och är väldigt libererande. Så pass att Prylbloggen börjat betrakta aluminium och metall – som i stort sett fram tills idag setts som ett sekunda material vis a vis kolfiber – som en i allra högsta grad aktuellt sätt att konstruera en cykel av. Inte minst för den där australiensiska no worries mate-attityden till ens cykling som den skapar. Det är bara att köra på. Inget att oroa sig för om en ilsken sten stöter emot hjulen. Det är inte hjärtskärande som samma händelse med ett par premium-istiska kolfiberhjul som betingar ett pris i närheten av 20.000 kronor…

Det PB försöker förtälja är att man kan hitta cykellycka för blott 4250 kronor, istället för de där 100.000 eller rentav 150.000 kronorna som alldeles för många cyklar numera kostar. Inget ont om dem. De är oerhört lätta, växlar och bromsar fungerar sofistikerat och de har ett väguppträdande som är sublimt.

Men i den verkliga världen utan följebilar och personliga mekaniker är en enkel, anspråkslös cykel kanske allt man behöver.

4250 kronor? Ja, priset för Cannondalens efterträdare. En begagnad Merida CX100 med 8-delad Claris, mekaniska skivbromsar och ett minimum av stjärnglitter. Och just därför är den så uppskattad av Prylbloggen.

19 december, 2021 | BLI FÖRST ATT KOMMENTERA!
Annons
Annons
1 2 50

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.