Med fokus på hårdvara

Erol
Orhun

Veckans gravelhoj – Thesis OB1 En cykel - fyra hjul

17 Jun

Folket bakom veckans grusliga cykel OB1, är ena ordentliga entusiaster. Men de är också entusiaster med kontakter i industrin efter att ha arbetat med några av branschens mest välkända märken. Är man cykelentusiast och har en plan för hur man kan göra saker på ett bättre, smidigare och för alla och envar med ett cykelintresse på ett roligare sätt, så är det helt klart en fördel.

En OB1 med 650-hjul i sitt naturliga habitat

Så.

Randall Jacobs hade en sån plan och drog därför igång Thesis med sin partner Alice Liu. Kärnan bakom Thesis är att kapa så många mellanhänder som möjligt mellan fabrik och dig. Uppsidan är att Thesis säljer sin kompletta OB1 (one bike – every road) online för 2999 dollares. Rätt konkurrenskraftigt. “Nedsidan” beroende på synvinkel, är att cykeln levereras till dig i några kartonger – till 90 procent omonterad – från fabrikerna i Kina och Taiwan.

Thesis OB1 med 700c-hjul – “road mode”

Kolfiberramen har en äventyrsinspirerad geometri och har plats för breda däck:  700c x 40 millimeter eller 650b x 47 millimeter, fästen för hela fem flaskställ, pakethållare och skärmar, ett vevlager byggt på standarden BB386 och helt intern vajer- och bromsslangsdragning.  Vikten för en ram i storlek medium sägs vara 1145 gram.

Thesis OB1 med 650b-hjul – “gravel mode”

När du beställer en Thesis, får du valet mellan 700- eller 650b-hjul. Eller om du känner dig vid stadd kassa, så beställer du hem bägge hjulparen och tar ett rejält steg närmare devisen som vi alla strävar efter (well… PB iaf): “en cykel för alla vägar”. Merkostnaden är 1299 dollar.

Drivlina? Antingen SRAM:s Apex eller Rival matchad med Thesis:s egna – och superfina – vevparti tillverkad i aluminium. Ger faktiskt lite vibbar till en annan firma som också säljer hojar med egen-tillverkade vevpartier i aluminium…

As of now så tar Thesis bara emot order från Staterna, men de verkar ha ett öga på resten av världen när de väl har satt processer och rutiner på plats… Prylbloggen håller tummarna.

Läs mer på Thesis hemsida

Folket bakom veckans grusliga cykel OB1, är ena ordentliga entusiaster. Men de är också entusiaster med kontakter i industrin efter att ha arbetat med några av branschens mest välkända märken. Är man cykelentusiast och har en plan för hur man kan göra saker på ett bättre, smidigare och för alla och envar med ett cykelintresse på ett roligare sätt, så är det helt klart en fördel.

En OB1 med 650-hjul i sitt naturliga habitat

Så.

Randall Jacobs hade en sån plan och drog därför igång Thesis med sin partner Alice Liu. Kärnan bakom Thesis är att kapa så många mellanhänder som möjligt mellan fabrik och dig. Uppsidan är att Thesis säljer sin kompletta OB1 (one bike – every road) online för 2999 dollares. Rätt konkurrenskraftigt. “Nedsidan” beroende på synvinkel, är att cykeln levereras till dig i några kartonger – till 90 procent omonterad – från fabrikerna i Kina och Taiwan.

Thesis OB1 med 700c-hjul – “road mode”

Kolfiberramen har en äventyrsinspirerad geometri och har plats för breda däck:  700c x 40 millimeter eller 650b x 47 millimeter, fästen för hela fem flaskställ, pakethållare och skärmar, ett vevlager byggt på standarden BB386 och helt intern vajer- och bromsslangsdragning.  Vikten för en ram i storlek medium sägs vara 1145 gram.

Thesis OB1 med 650b-hjul – “gravel mode”

När du beställer en Thesis, får du valet mellan 700- eller 650b-hjul. Eller om du känner dig vid stadd kassa, så beställer du hem bägge hjulparen och tar ett rejält steg närmare devisen som vi alla strävar efter (well… PB iaf): “en cykel för alla vägar”. Merkostnaden är 1299 dollar.

Drivlina? Antingen SRAM:s Apex eller Rival matchad med Thesis:s egna – och superfina – vevparti tillverkad i aluminium. Ger faktiskt lite vibbar till en annan firma som också säljer hojar med egen-tillverkade vevpartier i aluminium…

As of now så tar Thesis bara emot order från Staterna, men de verkar ha ett öga på resten av världen när de väl har satt processer och rutiner på plats… Prylbloggen håller tummarna.

Läs mer på Thesis hemsida

Söt Scott Scott USA firar sig själva

15 Jun

Det här var ju lite gulligt. Det är 60 år sedan Ed Scott gick i bräschen för ett paradigmskifte inom alpinvärlden, eller mer specifikt skid-universumet. Stavar i aluminium stavas hans snilleblixt och därefter räknas tideräkningen för de som pressar lagg, före och efter denna milstolpe.

Som en liten fanfar för sig själv sjösätter Scott den här trevliga lilla retroblinkningen:

Scott Boulder

Både namnet och loggan får det att rycka i minnescentret: Boulder var en klassisk modell i Scott:s lineup. Scott-loggan syntes senast när Shimano:s U-broms var det stora, heta. Och monterad under kedjestagen. Amen ni fattar. 80-talet! Skinwalls är däremot uppe på Cool Wall om inte halvvägs inne i SubZero-frysen #topgear

Läs mer om Scott här

Många innovationer under 60 år

 

Det här var ju lite gulligt. Det är 60 år sedan Ed Scott gick i bräschen för ett paradigmskifte inom alpinvärlden, eller mer specifikt skid-universumet. Stavar i aluminium stavas hans snilleblixt och därefter räknas tideräkningen för de som pressar lagg, före och efter denna milstolpe.

Som en liten fanfar för sig själv sjösätter Scott den här trevliga lilla retroblinkningen:

Scott Boulder

Både namnet och loggan får det att rycka i minnescentret: Boulder var en klassisk modell i Scott:s lineup. Scott-loggan syntes senast när Shimano:s U-broms var det stora, heta. Och monterad under kedjestagen. Amen ni fattar. 80-talet! Skinwalls är däremot uppe på Cool Wall om inte halvvägs inne i SubZero-frysen #topgear

Läs mer om Scott här

Många innovationer under 60 år

 

Ny multihoj från BMC Roadmachine X har hungern på grusfalt

13 Jun

Andy Rihs gick bort häromdan. Mannen bakom cykelfenomenet i Schweiz de senaste i alla fall tio åren. Andreas ´Andy ´ Rhis höll i BMC – Bicycle Manufacturing Company, eller cykelmärket som har en tydlig ram-mekanisk profil i proffsklungan. Cyklarna från BMC har ett je ne sais quoi som få andra hojs i WorldTour-cirkusen. Floyd Landis tog sig en stänkare och körde sen ett individuellt tempo – på en linjeetapp – på Touren -06. Cykeln som bar honom till målet och en Maillot Jaune? En BMC . Att det sedan visade sig att han inte bara hade tagit en sexa Four Roses och några Kronenbourg 1664 kvällen före var en annan femma…

Hur som.

BMC Roadmachine 01

För ett par år sedan provsmakade vi på den då ny-färska Roadmachine på Eurobike, en landsvägscykel som var lite mer breddad, lite mer sugen på att fortsätta attacken även när asfalten var sådär. Cykelns 30 millimetersdäck var ett steg ut i det halvt okända då, sommaren 2016, men nu, när snudd på yrkescyklister rullar på 28:or, så ter sig Roadmachine som ett progressivt steg in i det nya normala.

En mångkunnig cykel, Roadmachine. Funktionell, integrerad och väldigt slick. En cykel som skulle platsa i Moderna Museéts ständiga samling. Och nu kommer vägmaskinen i en version med chassi i aluminium, kallad Roadmachine X:

BMC Roadmachine X

På cykelns repertoar finns följande:

En geometri BMC beskriver som “long front-end” lovar alert kontroll och stabilitet under stressad cykling. Kakan ätes och has. En kolfiber-gaffel med flatmount-fäste för bromsoket och genomgående axel. Samma fäste med axel återfinns baktill. Fästen för skärmar och pakethållare likaså. Alla vajrar och bromsslangar är dragna invändigt vilket ger ett rent intryck och håller de borta från smuts. Frågan är vilken sorts utmaning det bli den dagen ägaren ska byta ut växelvajrarna… Transmissionen består av SRAM:s oneby – pålitliga Rival. Pricken över i:et är måhända hjulen: 700c skodda med 34 millimeters WTB-däck. En riktig enabler som öppnar dörren för äventyr dit ens nyfikenhet lockar en.

Läs mer om BMC Roadmachine X här

Andy Rihs gick bort häromdan. Mannen bakom cykelfenomenet i Schweiz de senaste i alla fall tio åren. Andreas ´Andy ´ Rhis höll i BMC – Bicycle Manufacturing Company, eller cykelmärket som har en tydlig ram-mekanisk profil i proffsklungan. Cyklarna från BMC har ett je ne sais quoi som få andra hojs i WorldTour-cirkusen. Floyd Landis tog sig en stänkare och körde sen ett individuellt tempo – på en linjeetapp – på Touren -06. Cykeln som bar honom till målet och en Maillot Jaune? En BMC . Att det sedan visade sig att han inte bara hade tagit en sexa Four Roses och några Kronenbourg 1664 kvällen före var en annan femma…

Hur som.

BMC Roadmachine 01

För ett par år sedan provsmakade vi på den då ny-färska Roadmachine på Eurobike, en landsvägscykel som var lite mer breddad, lite mer sugen på att fortsätta attacken även när asfalten var sådär. Cykelns 30 millimetersdäck var ett steg ut i det halvt okända då, sommaren 2016, men nu, när snudd på yrkescyklister rullar på 28:or, så ter sig Roadmachine som ett progressivt steg in i det nya normala.

En mångkunnig cykel, Roadmachine. Funktionell, integrerad och väldigt slick. En cykel som skulle platsa i Moderna Museéts ständiga samling. Och nu kommer vägmaskinen i en version med chassi i aluminium, kallad Roadmachine X:

BMC Roadmachine X

På cykelns repertoar finns följande:

En geometri BMC beskriver som “long front-end” lovar alert kontroll och stabilitet under stressad cykling. Kakan ätes och has. En kolfiber-gaffel med flatmount-fäste för bromsoket och genomgående axel. Samma fäste med axel återfinns baktill. Fästen för skärmar och pakethållare likaså. Alla vajrar och bromsslangar är dragna invändigt vilket ger ett rent intryck och håller de borta från smuts. Frågan är vilken sorts utmaning det bli den dagen ägaren ska byta ut växelvajrarna… Transmissionen består av SRAM:s oneby – pålitliga Rival. Pricken över i:et är måhända hjulen: 700c skodda med 34 millimeters WTB-däck. En riktig enabler som öppnar dörren för äventyr dit ens nyfikenhet lockar en.

Läs mer om BMC Roadmachine X här

Fejdad 3T Strada Vroomens paradigm-sprängande aerokomfortskivbromsracer tar sikte på Haute Route

11 Jun

Vroomens 3T Strada var en av förra årets mest uppseendeväckande landsväscyklar i kategorin “New Road”. Kanske till och med den mest uppseendeväckande av dem alla. Hur så? Strada bakade samman fyra olika koncept i en och samma cykel:

Aero. Skivbromsar. Transmission med enbart ett främre kedjehjul (och utan möjlighet att montera en framväxel). Och med plats för däck med human bredd – 25 millisar från Continental som på 3T Fundi-hjulen sväller ut till lite mer än så. Skönt. Cykeln är därför som måttbeställd till flerdagars-racet Haute Route och 3T har därför pysslat ihop en modell med unik färgsättning för detta lopp. Och såhär ser den ut, toppversionen Team med trevliga THM-delar:

3T Strada Team

Pris? Inklusive anmälningsavgift till Haute Route Ventoux eller Alpe d´Huez och tre nätter på eventhotellet: 7800 euro.

En aningen mindre dyr (billig?) modell finns också: 3T Strada Pro med aluminiumhjul:

3T Strada Pro

Pris? 5000 euro minus de tre hotellnätterna.

Läs mer om Haute Route här

Läs mer om 3T här 

Vroomens 3T Strada var en av förra årets mest uppseendeväckande landsväscyklar i kategorin “New Road”. Kanske till och med den mest uppseendeväckande av dem alla. Hur så? Strada bakade samman fyra olika koncept i en och samma cykel:

Aero. Skivbromsar. Transmission med enbart ett främre kedjehjul (och utan möjlighet att montera en framväxel). Och med plats för däck med human bredd – 25 millisar från Continental som på 3T Fundi-hjulen sväller ut till lite mer än så. Skönt. Cykeln är därför som måttbeställd till flerdagars-racet Haute Route och 3T har därför pysslat ihop en modell med unik färgsättning för detta lopp. Och såhär ser den ut, toppversionen Team med trevliga THM-delar:

3T Strada Team

Pris? Inklusive anmälningsavgift till Haute Route Ventoux eller Alpe d´Huez och tre nätter på eventhotellet: 7800 euro.

En aningen mindre dyr (billig?) modell finns också: 3T Strada Pro med aluminiumhjul:

3T Strada Pro

Pris? 5000 euro minus de tre hotellnätterna.

Läs mer om Haute Route här

Läs mer om 3T här 

Veckans gravelhoj – Donnelly G//C Från däck till hel hoj

10 Jun

Donnelly Cycling hette för bara en stund sedan Clément, som i firman som sysslar med däck. Men döm om vår förvåning när nu Donnelly lanserar en bredsida med kompletta cyklar. Från däck till cykel. Det har ju hänt tidigare, men mest på hobbynivå. Man har ju hört om folk som i sin bra-o-ha-hög hade ett löst framnav över och sedan byggde ihop en hel cykel från det. Men detta är nästa nivå. och vi ger Donnelly tumme upp.

Donnelly G//C – gravelhojen

För cyklarna – en gravel- och en cyclocross-hoj – ser på papperet väldigt fina ut. G//C är modellen menad för softa grusliga äventyr, medan C//C är vapnet för dig som hellre har maxpuls i 60 minuter, hoppar över hinder och gillar Stephen Hyde. Alltså tävlar i cykelcross.

Donnelly C//C – cyclocross-hojen

Bakom cyklarna finns folk som arbetat med BMC och Eddy Merckx, så känslan för detaljer och erfarenhet kring att rita konkurrenskraftiga hojar finns där. Bägge cyklarna bygger på ramar tillverkade av HiMod-kolfiber, tar däck upp till 45 millimeters bredd, har – självfallet – genomgående axlar i modern dimension och finns dessutom att köpa som lös ram:

Prylbloggen som har en svår faiblaisse för himmelsblått (okej babyblått då) finner en stark dragning till denna modell… 2000 dollar kostar ramset. En hel hoj – beroende på om den kommer med SRAM Force eller Rival – 3 eller 4000 dollar. Rakt och enkelt. Som vi vill ha det.

Läs mer på Donnellys hemsida 

Donnelly Cycling hette för bara en stund sedan Clément, som i firman som sysslar med däck. Men döm om vår förvåning när nu Donnelly lanserar en bredsida med kompletta cyklar. Från däck till cykel. Det har ju hänt tidigare, men mest på hobbynivå. Man har ju hört om folk som i sin bra-o-ha-hög hade ett löst framnav över och sedan byggde ihop en hel cykel från det. Men detta är nästa nivå. och vi ger Donnelly tumme upp.

Donnelly G//C – gravelhojen

För cyklarna – en gravel- och en cyclocross-hoj – ser på papperet väldigt fina ut. G//C är modellen menad för softa grusliga äventyr, medan C//C är vapnet för dig som hellre har maxpuls i 60 minuter, hoppar över hinder och gillar Stephen Hyde. Alltså tävlar i cykelcross.

Donnelly C//C – cyclocross-hojen

Bakom cyklarna finns folk som arbetat med BMC och Eddy Merckx, så känslan för detaljer och erfarenhet kring att rita konkurrenskraftiga hojar finns där. Bägge cyklarna bygger på ramar tillverkade av HiMod-kolfiber, tar däck upp till 45 millimeters bredd, har – självfallet – genomgående axlar i modern dimension och finns dessutom att köpa som lös ram:

Prylbloggen som har en svår faiblaisse för himmelsblått (okej babyblått då) finner en stark dragning till denna modell… 2000 dollar kostar ramset. En hel hoj – beroende på om den kommer med SRAM Force eller Rival – 3 eller 4000 dollar. Rakt och enkelt. Som vi vill ha det.

Läs mer på Donnellys hemsida 

Canyon + Campagnolo = sant sedan 2007 Samarbetet genom åren på bild

7 Jun

Häromdagen skrev vi om Wilier Superleggera. En hoj med 1: en stålram och 2: en Campagnolo-grupp. Två punkter som dessvärre är alltmer sällsynta 2018.

Men Canyon – som idag sponsrar Movistar – har om inte en stålracer (ännu – vem vet?) på programmet, men en rad kolfiber-hojar som är kittade just med det italienska märkets komponenter. 2007 gick Canyon in på WorldTour:en, då med Unibet. Kolla bara:

2007

Canyon – Team Unibet 2007

2009

Canyon Ultimate CF med Campagnolo:s första elva-delade Super Record-grupp. Cadel Evans knep en världsmästartröja på en sådan hoj:

2011

Canyon Aeroad CF. Superstjärnan Phillippe Gilbert gjorde kampanj på en första-generations Aeroad 2011:

Och då, 2018, nu, i år, Canyon sponsrar Movistar med Quintana, Landa och Valverde som alla kommer ge plattan i mattan på Touren. Och då kommer de göra det på en sådan här Canyon. Med Campa:s finaste naturligtvis:

Okey, kanske inte med skivbromsar, men give-or-take en dylik jonne.

Läs mer om Canyon här 

Läs mer om Movistar här

Häromdagen skrev vi om Wilier Superleggera. En hoj med 1: en stålram och 2: en Campagnolo-grupp. Två punkter som dessvärre är alltmer sällsynta 2018.

Men Canyon – som idag sponsrar Movistar – har om inte en stålracer (ännu – vem vet?) på programmet, men en rad kolfiber-hojar som är kittade just med det italienska märkets komponenter. 2007 gick Canyon in på WorldTour:en, då med Unibet. Kolla bara:

2007

Canyon – Team Unibet 2007

2009

Canyon Ultimate CF med Campagnolo:s första elva-delade Super Record-grupp. Cadel Evans knep en världsmästartröja på en sådan hoj:

2011

Canyon Aeroad CF. Superstjärnan Phillippe Gilbert gjorde kampanj på en första-generations Aeroad 2011:

Och då, 2018, nu, i år, Canyon sponsrar Movistar med Quintana, Landa och Valverde som alla kommer ge plattan i mattan på Touren. Och då kommer de göra det på en sådan här Canyon. Med Campa:s finaste naturligtvis:

Okey, kanske inte med skivbromsar, men give-or-take en dylik jonne.

Läs mer om Canyon här 

Läs mer om Movistar här

Konstnärlig Giro Synthe Samarbete med Arte Sempre

4 Jun

Giro:s aeromodell Synthe har funnits på marknaden i några år nu. För de av oss som vill vara snabba och hastiga i vår framfart, men inte se så fasligt pro ut, så har alltid Synthe slagit an rätt duktigt på Prylbloggens strängar. Det är någonting med det där svepande utseendet, estetiken med svarta, perforerade grillar och avsaknaden av 300 ventilationshål som gör Synthe så behaglig för ögat. En elegant störtkruka helt enkelt.

Och nu har Giro släppt en modell med grafik utförd av designhuset Arte Sempre.

Rätt intressant om man gillar sådant hära. Lite Squid Bikes-graffiti över det hela.

Om det går att köpa Giro Synthe Arte Sempre i Sverige? Ingen aning.

Läs mer på Giro:s hemsida för att ta reda på det. 

Köp Arte Sempre-kepsen också:

Giro:s aeromodell Synthe har funnits på marknaden i några år nu. För de av oss som vill vara snabba och hastiga i vår framfart, men inte se så fasligt pro ut, så har alltid Synthe slagit an rätt duktigt på Prylbloggens strängar. Det är någonting med det där svepande utseendet, estetiken med svarta, perforerade grillar och avsaknaden av 300 ventilationshål som gör Synthe så behaglig för ögat. En elegant störtkruka helt enkelt.

Och nu har Giro släppt en modell med grafik utförd av designhuset Arte Sempre.

Rätt intressant om man gillar sådant hära. Lite Squid Bikes-graffiti över det hela.

Om det går att köpa Giro Synthe Arte Sempre i Sverige? Ingen aning.

Läs mer på Giro:s hemsida för att ta reda på det. 

Köp Arte Sempre-kepsen också:

Veckans gravelhoj – Wilier Jaroon Progressiv stålis från italiensk långkörare

3 Jun

Veckans gravelhoj kommer lite oväntat från italienska Wilier. Wilier är en tillverkare som hängt med i några år – redan 1906 slog de upp dörrarna i Bassano del Grappa. Wilier är fram tills nu kanske mest kända för sina fina landsvägscyklar – ett exempel är den här intressanta modellen som är utrustad med ett integrerat “dämp”-system – ACTI-FLEX – för bakhjulet:

Wilier Cento10NDR

Betingar ett pris på högst facila 41.899 kronor – online. 

En annan landsvägshoj som Prylbloggen fastnade för är denna retrodoftande och stålchassi-försedda modell vid namn Superleggera. Som en Lamborghini Gallardo Superleggera men en cykel istället:

Wilier Superleggera

Kittad med Campagnolo till växlar, bromsar och hjul – sällsynt numera. Priset är blott 21.199 kronor för en cykel som ser ut att vara beställd från Dario Pegoretti himself. Köp och ställ upp i L´Eroica bums!

Men grusliga hojar var det. Veckans gravelhoj är Wilier Jaroon. En superfin cykel med många finesser och konstruktionsval som gör den till en kompetent och multiversal cykel som talar många underlags språk:

Wilier Jaroon

Till att börja med: Jaroon består i av ett chassi av stålrör. Anno 2018. Det är rätt unikt. Wilier säger att ramen är svetsad inifrån. En teknik som innebär att den helt saknar synliga svetsfogar. En bakre genomgående axel knyter resolut ihop baktriangeln och är matchad med en kolfibergaffel tillverkad enligt principen monocoque och är också den ihopknuten med en genomgående axel, ett koniskt styrrör skänker styrka och material där det behövs och inte behövs, en slank 27.2 millimeters sadelstolpe ger ett visst mått av svikt, bromsoken fastgörs medelst FlatMount-standard och ett bockstyre med 12 graders flare skänker många olika positioner för händerna. Fästen för stänkskärmar då? Jajamen. Likaså monteringsmöjligheter för en främre och bakre pakethållare. Jaroon (trevligt namn!) sväljer däck upp till 42 millimeters bredd. Chunky.

Inalles en cykel till ett konkurrenskraftigt pris. Priset då? 14.999 kronor.

Wilier finns sedan några veckor representerade i en stor affär ute i Handen vid Stockholm – Punto Rosso. Läs mer om Wilier och de olika modellerna här.

Veckans gravelhoj kommer lite oväntat från italienska Wilier. Wilier är en tillverkare som hängt med i några år – redan 1906 slog de upp dörrarna i Bassano del Grappa. Wilier är fram tills nu kanske mest kända för sina fina landsvägscyklar – ett exempel är den här intressanta modellen som är utrustad med ett integrerat “dämp”-system – ACTI-FLEX – för bakhjulet:

Wilier Cento10NDR

Betingar ett pris på högst facila 41.899 kronor – online. 

En annan landsvägshoj som Prylbloggen fastnade för är denna retrodoftande och stålchassi-försedda modell vid namn Superleggera. Som en Lamborghini Gallardo Superleggera men en cykel istället:

Wilier Superleggera

Kittad med Campagnolo till växlar, bromsar och hjul – sällsynt numera. Priset är blott 21.199 kronor för en cykel som ser ut att vara beställd från Dario Pegoretti himself. Köp och ställ upp i L´Eroica bums!

Men grusliga hojar var det. Veckans gravelhoj är Wilier Jaroon. En superfin cykel med många finesser och konstruktionsval som gör den till en kompetent och multiversal cykel som talar många underlags språk:

Wilier Jaroon

Till att börja med: Jaroon består i av ett chassi av stålrör. Anno 2018. Det är rätt unikt. Wilier säger att ramen är svetsad inifrån. En teknik som innebär att den helt saknar synliga svetsfogar. En bakre genomgående axel knyter resolut ihop baktriangeln och är matchad med en kolfibergaffel tillverkad enligt principen monocoque och är också den ihopknuten med en genomgående axel, ett koniskt styrrör skänker styrka och material där det behövs och inte behövs, en slank 27.2 millimeters sadelstolpe ger ett visst mått av svikt, bromsoken fastgörs medelst FlatMount-standard och ett bockstyre med 12 graders flare skänker många olika positioner för händerna. Fästen för stänkskärmar då? Jajamen. Likaså monteringsmöjligheter för en främre och bakre pakethållare. Jaroon (trevligt namn!) sväljer däck upp till 42 millimeters bredd. Chunky.

Inalles en cykel till ett konkurrenskraftigt pris. Priset då? 14.999 kronor.

Wilier finns sedan några veckor representerade i en stor affär ute i Handen vid Stockholm – Punto Rosso. Läs mer om Wilier och de olika modellerna här.

Nya gravelfälgar från Enve Brett och fett.

30 Maj

Enve går i bräschen för den här nymodiga kategorin gravel. Eller AllRoad som man också kan kalla den. Ett av Enve:s tidigare hjulpar – med ett öga på just grusliga vägar – heter 4.5 AR. AllRoad.

Men nu har de alltså lanserat ett par fälgar som de känner träffar mer mitt-i-prick i vad folk egentligen förväntar sig av en gravel-produkt. En upphottad landsvägs-fälg är inte tillräckligt medan en nedtrimmad mountainbike-fälg är för mycket. Så därför har Enve utvecklat ett par nya fälgar vid namn G23 och G27.

G23 mäter 700 gånger en intern bredd på 23 millimeter. En fälg som bäst kommer överens med däck som spänner mellan 35 till 45 millimeter. Vikt? 330 gram.

Enve G23

G27 är valet för er som rullar 650B. Den interna bredden är hela 27 millimeter och G27 trivs bra med däck mellan 2 till 2.25 tums bredd. 320 gram.

Enve G27

Notera att Enve har broderat ut definitionerna här nedan… “Fast gravel”, “fun gravel”…

Läs mer om Enve:s produkter här

 

Enve går i bräschen för den här nymodiga kategorin gravel. Eller AllRoad som man också kan kalla den. Ett av Enve:s tidigare hjulpar – med ett öga på just grusliga vägar – heter 4.5 AR. AllRoad.

Men nu har de alltså lanserat ett par fälgar som de känner träffar mer mitt-i-prick i vad folk egentligen förväntar sig av en gravel-produkt. En upphottad landsvägs-fälg är inte tillräckligt medan en nedtrimmad mountainbike-fälg är för mycket. Så därför har Enve utvecklat ett par nya fälgar vid namn G23 och G27.

G23 mäter 700 gånger en intern bredd på 23 millimeter. En fälg som bäst kommer överens med däck som spänner mellan 35 till 45 millimeter. Vikt? 330 gram.

Enve G23

G27 är valet för er som rullar 650B. Den interna bredden är hela 27 millimeter och G27 trivs bra med däck mellan 2 till 2.25 tums bredd. 320 gram.

Enve G27

Notera att Enve har broderat ut definitionerna här nedan… “Fast gravel”, “fun gravel”…

Läs mer om Enve:s produkter här

 

SRM + Look = ny effektpedal Exakt är namnet

29 Maj

Schoberer Rad Messtechnik är den gyllene standarden – index, referensen, küngen – av effektmätare. SRM:s produkter och headunit (PC8 är den senaste versionen) har prytt i stort sett alla yrkescyklisters tävlingsredskap. Dessutom visar tyskarna på ett trevligt sinne för kulör och estetik genom att erbjuda datamaskinen i regnbågens alla färger:

SRM Powercontrol 8 i alla tillgängliga färgsättningar
SRM PC8 i rödeloxerad aluminium

SRM:s effektmätare har fram tills nu varit vevarmsbaserade, men från och med den första juli ska du kunna beställa frukten av SRM:s och franska Look:s samarbete:

Ja, exakt. En pedalbaserad effektmätare utan något dingel-dangel/pod/jox som hänger oh messar upp utseendet på ens hoj. Och namnet på SRM:s och Look:s colab? Exakt.

Exakt kommer att saluföras i tre olika versioner: Dubbelsidig mätning med PC8-dator (bilden ovan – ca 2200 euro), dubbel utan datorn (ca 1400 euro) enkelsidig mätning med en blankad, vänster pedal (ca 800 euro). Leverans som sagt från första juli.

SRM Exakt med hårdvaran och bägge töjningsgivare. Ett nätt litet paket

Så… SRM och Look bakom en effektpedal. Det låter definitivt som en aptitretande anrättning, som lovar ett enklare handhavande (byta vevparti mellan cyklar eller bara skruva av och på ett par pedaler?) jämfört med SRM:s hittills saluförda varor. Låt oss hoppas att man numera kan/tillåts/är betrodd (stryk det som ej önskas) att själv byta batterier i dem. SRM:s vevarmar är kända för sin precision och pålitlighet. De är också ökända för en tveksam batteristrategi: när de håller på att ge upp hoppet är du tvungen att skicka dem till SRM i Tyskland. För ett batteribyte.

Registrera intresse för pedalerna här

 

Schoberer Rad Messtechnik är den gyllene standarden – index, referensen, küngen – av effektmätare. SRM:s produkter och headunit (PC8 är den senaste versionen) har prytt i stort sett alla yrkescyklisters tävlingsredskap. Dessutom visar tyskarna på ett trevligt sinne för kulör och estetik genom att erbjuda datamaskinen i regnbågens alla färger:

SRM Powercontrol 8 i alla tillgängliga färgsättningar
SRM PC8 i rödeloxerad aluminium

SRM:s effektmätare har fram tills nu varit vevarmsbaserade, men från och med den första juli ska du kunna beställa frukten av SRM:s och franska Look:s samarbete:

Ja, exakt. En pedalbaserad effektmätare utan något dingel-dangel/pod/jox som hänger oh messar upp utseendet på ens hoj. Och namnet på SRM:s och Look:s colab? Exakt.

Exakt kommer att saluföras i tre olika versioner: Dubbelsidig mätning med PC8-dator (bilden ovan – ca 2200 euro), dubbel utan datorn (ca 1400 euro) enkelsidig mätning med en blankad, vänster pedal (ca 800 euro). Leverans som sagt från första juli.

SRM Exakt med hårdvaran och bägge töjningsgivare. Ett nätt litet paket

Så… SRM och Look bakom en effektpedal. Det låter definitivt som en aptitretande anrättning, som lovar ett enklare handhavande (byta vevparti mellan cyklar eller bara skruva av och på ett par pedaler?) jämfört med SRM:s hittills saluförda varor. Låt oss hoppas att man numera kan/tillåts/är betrodd (stryk det som ej önskas) att själv byta batterier i dem. SRM:s vevarmar är kända för sin precision och pålitlighet. De är också ökända för en tveksam batteristrategi: när de håller på att ge upp hoppet är du tvungen att skicka dem till SRM i Tyskland. För ett batteribyte.

Registrera intresse för pedalerna här