Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Okategoriserade

Strömförsörjning under långpassen

Det har blivit lite fler prylar man vill strömförsörja när man är ute och cyklar. Många har en cykeldator med GPS, alternativt väljer man GPSfunktionen i mobilen för att logga sina rundor. De flesta verkar vilja logga sin träning på Strava eller i någon annan träningsdagbok och då är det ju kul med en karta över var man har cyklat. Många känner säkert till uttrycket “finns det inte på Strava har det ju inte hänt”. Problemet med GPS-tekniken är ju att den drar rätt mycket ström och det är inte så svårt att suga ur batteriet om man har igång bakgrundsbelysning, pulsmätning och lite andra funktioner.

IMG_3062

Jag cyklar oftast med en Garmin Edge 1000. Om jag försöker snåla på batteriet dvs. köra utan bakgrundsbelysning, utan puls och kadens och utan att navigera efter en programmerad rutt så håller batteriet i kanske 12 timmar. Med navigeringen igång så håller det klart under 10 timmar. Nu är ju inte min Edge helt ny utan batteritiden har ju minskat lite under det året som jag använt den. 8-10 timmar räcker ju inte ens runt Vättern för de flesta cyklisterna än mindre för en 400km eller 600km Brevet. Är man dessutom ute under flera dagar så vill man säkerligen ladda även mobilen.

Det finns ju lite olika lösningar på marknaden för att lösa detta problem. Den enklaste och billigaste varianten är sannolikt att skaffa sig en powerbank (uppladdningsbart batteripack). De finns i mängder av varianter med olika kapacitet och i olika prisklasser. De enklaste klarar väl knappt att ladda en telefon en gång medan de mer avancerade är både vattentåliga och har kapacitet för 3 eller fler laddningar. När Powerbanken är tom så behöver man dock komma åt ett vägguttag för att ladda upp den igen.

IMG_4402

Nästa steg är att skaffa sig ett framhjul med navdynamo för att kunna producera el när man cyklar. Från dynamon kan man sedan dra kabel för att driva både belysning och ladda sina prylar. Jag har under ett års tid kört med prylar från tyska Supernova. Dynamo, fram och baklyse samt the plug som är ett usb-uttag på styrstammen. Man byter helt enkelt ut sin topcap mot the plug. Kabeln drar man genom gaffeln och upp genom styrhuvudet och kopplar in under uttaget. Problemet här är att många framgafflar idag saknar genomföringsmöjlighet och vi fick lösa min med att borra ett litet hål i gaffeln. Lyset är riktigt hyfsat och räcker gott för landsvägscykling.

IMG_4399 IMG_4400 IMG_4398

Annons

Det finns en ny lampa med tre dioder som ska lysa bra mycket mer. USB-porten ger ström så länge farten överstiger 12-13 km/h. Används belysningen så behöver man cykla i över 30 km/h för att även få ström i USB-uttaget. Den här lösningen funkade tillräckligt bra för mig under 14 dygns cykling och jag lyckades med att ha både lyse och ström i GPS-en hela tiden. Navdynamon tar riktigt lite kraft och när man tittar på diagram så rör det sig bara om någon eller några watt.

IMG_2526

Det finns lite andra spännande lösningar på marknaden bl.a. ZZing som är en Powerbank du kan ha ansluten till dynamon hela tiden och ladda upp till två prylar samtidigt från den. Verkar riktigt smidigt dock så är den ju inte så stilig att ha på styret om ni frågar mig men den går ju att peta ner i en väska.

 

 

Daniel Johansson
Randobloggen fokuserar på långdistanscykling och cykeläventyr. Min förhoppning är att jag lyckas inspirera fler till att upptäcka hur roligt det är att cykla långt och länge. Cykling är så mycket mer än blodsmakande intervaller eller att cykla medurs runt en sjö. Jag är en heltidsarbetande tvåbarnsfar som tidigare tävlade i multisport men nu fokuserar på riktigt långa cykeltävlingar och cykeläventyr. Jag har bl.a. kört Transcontinental Race två gånger och nu senast Morocco Bike Adventure.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.