Svenska Cycling Plus
Annons
Annons

Riktigt död är den väl inte än men den dagen närmar sig med stormsteg vad det verkar. Det har sina uppenbara nackdelar med att gränsla ett levande fossil. Det blev uppenbart för mig häromsistens då jag lämnade in springaren för lite TLC hos min lokala cykelmekaniker. Orsaken till att cykeln behövde lite kärlek skrev jag om i “Retardation”, bromsarna fungerande inte som jag önskade.

Efter några dagar hörde de av sig från Växjö Cykelservice och meddelade att min cykel var klar. Glad i hågen begav jag mig för att lösa ut den. Jag hade misstänkt att bromsarna behövde luftas men det visade sig inte riktigt stämma. Istället hade de fått nya bromsbelägg. Så långt allt väl förutom då att jag fortfarande upplevde bakbromsen som en smula svampig. Det var vid samtal om detta som bomben briserade.

Herr M genmälde att han snarare tyckte att bromsarna fungerade ovanligt väl för att vara så gamla. Hm, tänkte jag och kände en gång till. Jodå, det går att nita med dem nu även om bromsen inte tar så tidigt som den fordom gjorde. Jag fick även reda på att det inte är mening att försöka fixa till bromsarna om de i framtiden skulle krångla då de är helt obsoleta! Bättre då att byta ut dem helt. Tyvärr förstår jag vad han menar. Det är lite som datorer, ingen vill ha en nittiotalsdator längre. Samma i bromsvärlden. Riktigt gamla bromsar allt från V-bromsar och bakåt via cantilever går bra. Det finns till och med nyproducerat att köpa. Men första generationernas skivbromsar? Nope…det går inte. De är bara fel.

Bara helt j-a omodern!!
Bara helt j-a omodern!!

Om det sen bara vore det. Men nej då även framväxeln är fel. Den växlar inte ned som den skall och det i sin tur beror på att den inte är helt kompatibel med nuvarande system. Den kommer från min gamla cykel. Ramen är “ny” då det är en garantiram. Det var inte bara jag som gick bet på att justera den växeln visade det sig.

Till det skall läggas att bakdämparen “klonkar” så det är något som inte stämmer med infästningen, något litet glapp någonstans. Ja, just det pop-locen på framdämparen är också borta sen något år då handtaget gav med sig.

Annons

Sen var det ju hela problematiken med att det är en cykel med 26″ hjul. Inte helt modernt det heller. Det är nästan så att folk pekar finger när man kommer cyklande.

Det går därmed att konstatera att den nått den punkt då det inte är lönt att lägga ned mycket mer pengar på den. Den är inte “vintage” eller antik nog för att var intressant som min nittiotals C-dale jag har i cykelboden till exempel. Cuben är bara gammal och det är fan inte bra i sammanhanget.

Men den får hålla någon säsong till. Gott om monetära medel är det ont om!

/ J – antikcyklist eller antik cyklist?

John Wikström
Bloggen som lämnar spår såväl i skogen som på vägen och möjligen i själen. Jag är en entusiastisk cykelmotionär med smak för det mesta inom cykel. Humlan som inte kan cykla men gör det ändå. Huvudsakligen trampas stig och nöts asfalt i Småland. Detta kryddas med motionslopp med jämna mellanrum samt någon enstaka tävling. Även pendlings- och transportcykling bedrivs frekvent och det händer också att jag engagerar mig i trafikfrågor. Sen bjuds understundom på texter om övrig träning samt funderingar kring livet, universum och allting. Välkommen!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.