Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Cykligare

Retardation

Om det undgått någon har jag börjat träna igen. Den övervägande delen av den fysiska aktiviteten äger för närvarande rum inomhus. Dels på grund av vädret där kung Bore vägrar att dra tillbaks sina trupper trots att han borde inse att slaget är förlorat vid det här laget men delvis  beroende på att jag är så erbarmligt tung. Det cyklas därför inte mycket. Än, skall väl kanske tilläggas om man bortser från cykelpendlande då förstås. Tanken var dock att utvidga den tvåhjuliga aktiviteten på bred front och det är då dagens tema känns aktuellt.

Jag brukar vanligtvis hävda att mitt största problem är inte att få ned farten utan att åstadkomma den. Det gäller fortfarande men på något vis känns det alltid tryggare när våra tvåhjulingar är utrustade med någon form av fungerande mekanism för fartminskning. Detta gäller särskilt som min pendlingsväg innehåller mer trafik nu än tidigare.

Under färd i nämnda trafik upptäcktes igår att mitt fordon inte är helt kompatibelt med de önskemål jag har beträffande säkerhetsutrustning för retardation.

Inte så maffig bromsskiva hjälper i det här fallet
Inte ens en så maffig bromsskiva hjälper i det här fallet

Mitt pendlarök vilar för stunden då den är drabbad av cyklarnas motsvarighet till Montezumas förbannelse, det vill säga splittergruspunktering varpå den spyr ut sig luft för att sedan lägga sig ned för att dö. Det har lett till att jag trampat MTB till jobbet ett par dagar. Förvisso roligt då man kan snedda genom någon fortfarande snöbeklädd park på vägen till jobbet.

Annons

Det enda kruxet är att den mer eller mindre saknar bromsförmåga! Nu skall erkännas att jag faktiskt aldrig servat mina bromsar om man undantar att jag brukar förse dem med nya belägg med jämna mellanrum. Men oljan har jag aldrig petat på eller i och det är inget jag behärskar. Så nu befinner sig cykeln i Växjö Cykel service ömma omsorg där den får lite “TLC”. Den plötsligt synnerligen svampiga bakbromsen behövde åtgärdas och även frambromsen tar alldeles för sent och lite. Sen var växlarna trots mina ansträngningar inte på topp de heller. Även om jag tror att det dessvärre kan bero på växelörat. Den som lever får se, hur som haver behövde cykeln lätt vårservice.

Sen skall det banne mig cyklas även om det till en början kommer gå mycket stilla dessvärre.

/ J – fysikexperimenteraren

John Wikström
Bloggen som lämnar spår såväl i skogen som på vägen och möjligen i själen. Jag är en entusiastisk cykelmotionär med smak för det mesta inom cykel. Humlan som inte kan cykla men gör det ändå. Huvudsakligen trampas stig och nöts asfalt i Småland. Detta kryddas med motionslopp med jämna mellanrum samt någon enstaka tävling. Även pendlings- och transportcykling bedrivs frekvent och det händer också att jag engagerar mig i trafikfrågor. Sen bjuds understundom på texter om övrig träning samt funderingar kring livet, universum och allting. Välkommen!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.