Cykeltjej

Världens finaste cykelväg?

Dag 3 var målet att cykla till Antikens Messina, även kallat det lokala Olympia. Staden byggdes år 369 före Kristus och här finns en antik stadion som under romartiden användes för gladiatorspel. I mer modern tid har platsen utgjort kuliss för inspelningen av tv-programmet Mästarnas mästare.

Vi hade lovats en tur på ganska flacka vägar som skulle avslutas med en liten klättring upp till ett kloster. Det lät bra eftersom jag var ganska trött i benen efter en himla massa höjdmeter de två första dagarna. Den lilla klättringen visade sig vara tuffare än väntat, en rejäl stigning där lutningen långa partier var runt 13 %. Det var med nöd och näppe som jag klarade att cykla upp hela vägen men till sist var vi uppe och kunde pusta ut i skuggan under träden.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hittade en liten kompis som bodde vid klostret.

Den jobbiga klättringen visade sig snart vara värd varenda meter när vi började cykla neråt på en annan väg som definitivt var den finaste vägen jag cyklat på. Helt nylagd, slät asfalt, lätt nedförsbacke hela tiden, inga skarpa kurvor utan man kunde rulla på riktigt snabbt utan att vara orolig. Och inte minst en fantastiskt vacker utsikt över bergen och de gröna olivlundarna. Det här kan nog vara världens finaste cykelväg!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Lunch åt vi på en mysig restaurang med utsikt över templet i det Antika Messina.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Vägen hem fortsatte neråt på små mysiga vägar kantade av olivträd. Vi stannade till vid en lokal vinproducent där vi bjöds in och fick smaka på ett av deras egenproducerade viner.

På hemvägen fick vi riktigt bra medvind och kunde nästan segla hem till Kalamata. Jag kunde inte låta bli att göra ett litet ryck från klungan, inte varje dag som man kan cykla i 55 km/h på en raksträcka, hur roligt som helst!

VIRB Picture

För att toppa den här härliga dagen så avslutade vi med ett dopp i havet när vi kom tillbaka!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Caisa Sindt
Välkomna till Cykeltjej! Jag som skriver här heter Caisa, en 30-årig småländska som numera är bosatt på landet utanför Uppsala där jag pluggar till sjuksköterska. Upptäckte tjusningen med cykling för några år sedan när jag, som så många andra fick idén att trampa dom där 30 milen runt den där sjön... Trots fyra plusgrader och ösregn i 13 timmar så fastnade jag för cykling och sedan dess har jag spenderat en hel del tid på cykelsadeln både i skogen och längs landsvägarna. Jag cyklar först och främst av den enkla anledningen att det är så fantastiskt roligt - kombinationen av naturupplevelser och att träffa massa trevliga människor kryddat med lite mjölksyra och adrenalin är ganska svårslagen! Förutom allt från fikarundor till långlopp så skriver jag om diverse andra roliga grejer jag hittar på. Då och då händer det också att jag arrangerar gruppcykelrundor och annat kul, häng på nån gång vet jag!