Cykeltjej

Cala Pi, San Salvador & trötta ben – Mallorca dag 7

Idag var det min sista cykeldag på Mallorca! Därför passade det bra att dagens tur med ConGas-gruppen skulle gå till två ställen som jag inte hade hunnit se än, Cala Pi och San Salvador. Vi kom först till Cala Pi, en sagolikt vacker liten vik med turkosblått vatten och en liten sandstrand.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAEfter en kort paus trampade vi vidare österut. Det blåste en hel del men jag kände mig stark och försökte trycka på ordentligt när det var min tur att dra längst fram i klungan. Efter några mil i motvinden kom vi till en lång, seg backe och plötsligt kände jag att krafterna började sina ordentligt. Jag fick trycka i mig både banan och sliskig cola-gel för att inte tappa farten helt. Som tur var så kom vi snart fram till Felanitx där vi tog en kaffepaus i solen innan det var dags för dagens bergsutmaning, San Salvador. San Salvador är en 4.8 km lång stigning med en snittlutning på strax under 7%. Högst upp på berget ligger ett kloster från 1300-talet. Det var en varm & svettig klättring upp till toppen men väl uppe belönades vi med en fantastisk utsikt i alla väderstreck.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEfter en skön utförskörning skruvades tempot upp rejält och vi körde 1,5 mil i riktigt hög fart. Med skakiga ben kom vi fram till Porreres där vi tog en ordentlig lunchpaus. De sista milen hem hade vi medvind vilket var väldigt skönt. Jag tror inte bara det var mina ben som var trötta efter dagens hårdkörning. 12,5 mil blev dagens runda. Totalt under min vecka har jag hunnit med att cykla ungefär 70 mil, vilken raketstart på årets cykelsäsong! Nu hoppas jag att vårvärmen har kommit ordentligt hemma så det blir fler härliga cykelturer.

Caisa Sindt
Välkomna till Cykeltjej! Jag som skriver här heter Caisa, en 30-årig småländska som numera är bosatt på landet utanför Uppsala där jag pluggar till sjuksköterska. Upptäckte tjusningen med cykling för några år sedan när jag, som så många andra fick idén att trampa dom där 30 milen runt den där sjön... Trots fyra plusgrader och ösregn i 13 timmar så fastnade jag för cykling och sedan dess har jag spenderat en hel del tid på cykelsadeln både i skogen och längs landsvägarna. Jag cyklar först och främst av den enkla anledningen att det är så fantastiskt roligt - kombinationen av naturupplevelser och att träffa massa trevliga människor kryddat med lite mjölksyra och adrenalin är ganska svårslagen! Förutom allt från fikarundor till långlopp så skriver jag om diverse andra roliga grejer jag hittar på. Då och då händer det också att jag arrangerar gruppcykelrundor och annat kul, häng på nån gång vet jag!