Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterMTB

XC mot Stigcykel: Cykel nr 2 – BMC SPEEDFOX 02 THREE

Detta är del två i testet av XC-hoj mot Stigcykel, och följsaktligen är det dags för Stigcykeln, som också kommer från ostarnas, precisionsklockornas, och de snabba mountainbikarnas land… Det är dags för BMC Speedfox 02 Three.

Schweizisk armékniv som trivs även utan Alper

 

 

Nu kastar vi oss över nummer två i detta schweiziska lokalderby, genom stigcykeln BMC Speedfox som är omgjord inför årets säsong. Den är tänkt som en snabbtrampad och hyperintegrerad stigcykel, som både ska vara trevlig uppför och nedför, med 120 mm dämpning fram och bak. Denna 02:a har till skillnad från 01 och 03 en blandning av material, med kolfiber i ­fram­triangeln och aluminium i ­baktriangeln. Så, kan den mäta sig med en välmeriterad XC-hoj tro?

Unik integration med Trailsync
Den verkligt unika grejen som vi måste börja med är såklart den integrerade sänkbara sadelstolpen, med tre fasta lägen som också styr bakdämparen. Dämparen är i öppet läge med sadeln nedsänkt, antingen i läget 35 mm ner eller i bottenläget som är 120 mm ner på denna Large. Släpper man upp sadeln i översta läget drar sedan mekanismen i vajern till Fox-dämparen, så att den övergår till ett mellanläge där man får en stabilare plattform att trampa med. Enkelt men genialt, och det fungerar alldeles utmärkt dessutom. Det krävs lite övning för att det ska sitta i ryggmärgen att hitta 35-mm-läget, men efter ett tag vispar man bara till på känsla med vänstertummen. På minuskontot hamnar såklart att man ibland skulle vilja trampa med sadeln på full höjd och ändå få maximal följsamhet där bak, men vi gillar ändå Trailsync skarpt.

Man kan enkelt såga stolpen till lämplig höjd, och sedan finns det 30 mm justermån via sadelstolpshylsan. Pumpar upp lufttrycket gör man i änden av själva stolpen , som rör sig 120 mm på L/XL, 100 mm på M och 80 mm S.

 

Snabbfotad stigätare
På det hela taget är Speedfox en snabb och lättrampad stigcykel, som känns roligare och bättre i uppförsbackar och på platten än många andra stighojar vi provat de senaste åren. Geometrin är också en spegling av detta, utan samma hyperflacka front som man ser hos vissa stighojar (68.25 grader), och med aningen längre kedjestag på 445 mm som hjälper till i uppförsbackarna och dessutom ger lite stabilitet nedför.

 

”Släpper man upp sadeln i översta läget övergår dämparen till ett läge där man får en stabilare plattform att trampa med. Enkelt men genialt”

 

Längre kedjestag brukar man förknippa med mindre lekfullhet, men Speedfox är definitivt en rolig cykel som får en att se stenar som språngbrädor snarare än som hinder. Om man jämför med XC-hojen från Scott beror detta på att man har en kortare styrstam på 55 mm som ger en direkt känsla i fronten, mera upprätt sittställning som verkligen premierar kontroll över cykeln, och såklart den sänkbara sadelstolpen. Ungefär samma egenskaper – plus att man har köttigare däck – bidrar också till att det föga förvånande känns klart mer naturligt att dåna rakt in i en stenkista med full fart än med XC-hojen. Man ska alltså inte stirra sig fartblind på det här med gaffelvinkel, och om något känns det nästan viktigare att kunna få sadeln ur vägen än att ha en flack front för att man ska få vingar nedför. Det går också enklare att köra fortare än man tror att man kan genom kurvorna, delvis för att det är lättare att flytta tyngdpunkten över cykeln.

Annons
BMC:n har ett avancerat länkage med dubbla ledpunkter, vilket gör att ingenjörerna får mer möjligheter att bygga in de egenskaper de vill att länkaget ska ha.

 

Men går den fort då?
Efter en granskning av Strava-data är det föga förvånande däremot ingen tvekan om att vi totalt sett är lite snabbare genom skogen eller runt en bana på XC-hojen från Scott, men det är inte svart-vitt. Man kan köra extremt fort med den två kilo tyngre (13,3 kg)

Speedfoxen i tekniska partier om man ger sig tusan på att ta i ordentligt, men det känns samtidigt som att man förbrukar mer energi under tiden. Man köttar järnet hela tiden utan att behöva hålla igen för att det är lurigt eller för att man inte vill punka, och då går det såklart fort men till priset av att man tar slut lite snabbare. Procentuellt sett befinner man sig ju också mer i uppförsbacke, eftersom det är där man tappar medan man kör lite fortare i nedförsbackarna.

Vajrar ser man inte mycket av på BMC:n, men det händer mycket spännande på insidan av ramen.

 

Integrera ännu mera
Integrationen på Speedfox slutar inte med sadelstolpen, utan precis som sitt syskon Agonist är Speedfox en väldigt ren och fin cykel där alla vajrar är helt dolda och det finns flärpar som skyddar det avancerade länkaget mot smuts. Med såpass ambitiös ram är det däremot inte särskilt förvånande att komponenterna är lite mera blygsamma, men de är ändå väl valda och fungerar bra. Man får en SLX-grupp med singelklinga som sköter sig fint utan att glänsa, och en 120 mm RockShox Revelation RC-gaffel som numera har styva 35-mm innerben för flexfri hård­körning. Vi tyckte gaffeln kändes lite okänsligare än vissa liknande konkurrenter, men det är ändå en bra gaffel och mer tweakande skulle behövas för en tvärsäker dom. Man får också breda och rejäla hjul från DT Swiss som sitter fint med däcken, även om det inte är några riktiga finhjul. Totalt sett bra komponenter, men det är ramen och sadelstolpen som är dragplåstret, och som gör cykeln till en väldigt rolig lekkamrat som dessutom är hyfsat snabb.

 

PLUS
Smart och häftig integration på en stigcykel som är ett stort nöje att trampa genom terrängen.

MINUS
Man kompromissar bort total följsamhet med sadeln i högsta läget.

KÖP OM
Du vill ha en stigcykel som också trivs med att trampa uppför och på platten, inte bara kötta utför stökiga utförskörningar. Du gillar också integrerade grejer, och hjärtat slår ett extraslag när du ser fin ingenjörskonst.

Pris: ca 40 000 kr

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Nu kan man hyra cykel till Vätternrundan och hämta på plats

Close