Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterMTB

XC mot Stigcykel: Cykel nr 1 – Scott SPARK RC 900 TEAM

Många som ska köpa cykel idag känner nog en viss förvirring kring vilken slags cykel de egentligen ska ha. De vill ha roligt i skogen, men vill köra snabbt, och kanske ett långlopp eller två… Vi har testat en XC-hoj med tävlingmeriter mot en Stigcykel, för att se hur vi upplevde dem när de inte konkurrerade med en annan likadan cykel, utan en cykel i en närbesläktad genre. Kan man komma undan med Stigcykel om man vill köra fort, och kan en modern XC-hoj funka som stigcykel? Vi får se! Först ut är XC-hojen…

Guldgrävare med flera ansikten

Scott Spark RC har ju utan tvekan tagit MTB-världen med storm. Dels genom alla OS-, VM- och världscupvinster och dels genom att den var en av de starkaste pionjärerna i XC-revolutionen, där cyklarna blev mer kapabla, framförallt genom att bli lite längre och flackare. Det är också en cykel som mer än någon annan är förknippad med en särskild cyklist, då givetvis dominanten Nino Schurter. Men är den så bra som hypen gör gällande, och hur står den sig mot en stigcykel i brötet?

Racing Concept
Det finns en väldig massa Sparkar, och detta är den enklaste kolfibermodellen i RC-­familjen. Dessa tävlingshojar har 100 mm dämpning ­istället för de 120 som man hittar på ”stig­cykel”-Sparkarna, vilka till skillnad från RC finns som både 29-tummare eller 27,5+. ­

Eftersom detta är den enklaste kolfiber­modellen är ramen ett par hekto ­tyngre än den Nino Schurter kör, men den är långt ifrån tung och totalvikten på 11,3 kilo är ändå väldigt bra i denna prisklassen. Annars går det inte att se skillnad på ramarna, med sin länkagedrivna singlepivot, flexande sadelstag som ersätter länken vid baknavet, moderna geometri med gaffelvinkel på 68,5 grader, och lång hjulbas på 1158,6 mm i storlek L.

Twinloc-reglaget känns gediget och användarvänligt, och det ger dämpningen en lite mer sofistikerad karaktär än bara av/på.

 

Snabb på att byta skepnad
Vi har sett en graf över hur ofta Nino Schurter använder TwinLoc-reglaget som styr ­dämp­arna, och när man drar iväg på Sparken är det lätt att förstå varför han är så aktiv med att byta mellan lägena Descend, Traction och Lockout. I öppet läge är dämpningen väldigt följsam och aktiv, och tillsammans med en lång, låg och flack geometri blir cykeln då extremt fin och kontrollerad när det går utför. Verkligt sylvass för att vara en XC-hoj faktiskt, särskilt med tanke på att Maxxis Aspen-däcken är ganska minimalistiska och att sittställningen är såpass aggressiv med den låga fronten.

Med helt låsta dämpare är cykeln i sin tur rapp som en anständig hardtail, och i ­mellanläget begränsas volym och därmed slaglängd i bakdämparen (till 70 mm), ­samtidigt som kompressionsdämpningen ändras. Då blir cykeln trampeffektiv och sitter aningen högre i slaget, men den är ­fortfarande ändå ganska följsam på samma gång. Det här läget var det vi höll oss allra mest i vid vanlig stigcykling, men det var väldigt smidigt att byta mellan de olika, och det ändrar definitivt cykelns karaktär.

 

”Vi har sett en graf över hur ofta Nino Schurter använder TwinLoc-reglaget som styr dämparna, och när man drar iväg på Sparken är det lätt att förstå varför han är så aktiv med att byta mellan lägena”

 

Stigcykel-geometri med extra fart
När vi testar lite olika XC-slingor och stig-­segment blir det snabbt tydligt att det går att köra väldigt fort med den här cykeln, och att det är detta den är gjord för. Utför slår den klart över sin viktklass, och uppför och på platten inspirerar den till att ställa sig upp och hamra på pedalerna så att man nästan flyger upp över backkrönen. En sak vi inte nämnt är att den är ganska låg, vilket nog har del i att den är så planterad och fin när det går nedför. Men samtidigt blir det lite mer närkontakt med stenar än vi är vana vid, vilket kan spela roll om man bor i ett brötigt område.

Riktigt köttiga profiler kring kedjestag och vevlager, möjliggjort av framväxelfrånvaron.

 

Annons

Offrar man något?
Rimligen måste man offra någonting med en så pass progressiv geometri, eller? Jo, vi hade aningen svårare att få runt cykeln i en del kurvor där vi hamnade lite brett. Men med sänkstolpe och aningen kralligare däck vore det inte svårt att lägga ner cykeln lite mer, och få den att fräsa runt kurvan, ­ungefär som BMC:n som har liknande ­geometri. Ändå kan man inte annat än ­applådera Scottens uppträdande som helhet, för den är definitivt en super-XC-hoj.

Cykeln har ju en stigcykel-geometri, men det finns ändå ett par saker som gör att den inte riktigt kan mäta sig med den äkta stig­cykeln på nästa uppslag, för stig­cykling alltså. Dels är det däcken som känns ­optimerade för att vara snabb­rullade, dels att styrstammen är klart längre (80 mm), och sedan är det ganska plågsamt att helt plötsligt vara utan sänkbar ­sadelstolpe i ­vissa situationer. Det sista gör enorm ­skillnad, men alla dessa saker är ju ­komponenter som kan bytas om man skulle önska.

Okey att det kan samlas lite smuts, men konstruktionen ger bland annat fantastisk vajerdragning.

 

Listiga prylar
Komponenterna på denna modellen av Spark är väl valda för att få bra fart utan bråddjupa fickor. SRAM GX Eagle levererar både omfång och funktion av väldigt hög klass, och känslan överglänser SLX-växlarna som sitter på BMC:n enligt vår mening. Sedan är det frågan om så många svenska Spark RC-spekulanter behöver en 32/50 som lättaste växel, men klarar man sig med 32/10 som tyngsta är det nog ändå bättre att hålla sig till den befintliga 32:an för att inte dra ner länkagets motstånd mot gung i onödan.

Hjulen är hyfsat breda Syncros XR 2.5 som fungerar fint, även om de inte är tävlingshjul rent viktmässigt (drygt 1 900 gram enligt uppgift). Vikten kompenseras dock av lätta snabbdäck i Maxxis Aspen, som rullar väldigt bra även om deras minimalistiska mönster definitivt håller tillbaka cykeln lite i viss typ av terräng. Dämparna från Fox bidrar dock med lite extra kontroll, eftersom de har jättefin följsamhet och håller däcken på marken på ett väldigt fint sätt trots att det inte är lyx-Foxar.

 

PLUS
XC-racer som är oerhört snabb både uppför och nedför, och som ger mer självförtroende i snabba utförskörningar än många XC-konkurrenter. Väldigt användbar styrning av dämparna.

MINUS
Vi slog i pedalerna en del, och däcken hade gärna fått vara lite mer allround. Bara ett flaskställ.

KÖP OM
Du vill ha en modern XC-racer där du kan styra över cykelns karaktär, där den först ger fantastisk kontroll i utförskörningarna och sedan svarar väldigt bra när det är dags att trampa.

Pris: ca 40 000 kr

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Förutspådde framtiden för 13 år sedan – nu gör Ransom comeback

Close