Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
MTBTräningstips

Vett och etikett i en MTB-klunga

Med lite drygt en månad kvar till Cykelvasan börjar det bli viktigt att träna upp en ofta förbisedd aspekt när det gäller snabb långloppscykling – förmågan att köra fort med många andra runtomkring sig. Eller om man så vill, säker klungkörning. För de flesta landsvägsåkare är klungvett lika naturligt som vita strumpor, men när det kommer till klungkörning i mountainbike glöms det emellanåt bort att cykla snyggt och säkert. I många långlopp är klungan man kör med helt avgörande för hur snabbt man ska ta sig i mål, men en krasch gör både ont och kan kosta en spricka i revbenet eller i ramen. Här kommer därför ett par tips:

Annons
Foto: Jochen Haar
  1. Här och nu. Ligger du först i gruppen har du ansvar att signalera för hål eller andra hinder i vägen. Är hindret på höger sida, slå lätt med handen på din högra skinka och håll vänster. För dig som inte ligger först gäller det att vara uppmärksam på andras tecken men även terrängen. Lyft blicken från ditt framhjul för att läsa klungans rörelser och vägen framför. Du kan inte lägga hela ansvaret för säkerheten på klungans första person.
  2. Planering. Samtidigt som du är med i nuet behöver du planera din körning. Antingen har du åkt loppet tidigare eller studerat kartan och vet när nästa stigparti kommer. Där kanske du vill ha en position långt fram för att inte hindras av andra som är sämre tekniskt än dig. Avancera i tid och snyggt. Att i panik tränga sig fram i kurvan innan stigen är inte schysst. Vet du att du är sämre på stig, släpp fram personen som är bättre och dra nytta av dennes linjeval istället för att blockera.
  3.  Byta klunga snyggt. Ibland blir klungan man ligger i ifattåkt av en snabbare grupp. Vill du då haka på den så ägna en sekund åt säkerheten. Släng en blick bakåt, kanske har cyklisten bakom dig tänkt samma sak och precis börjat gå ut? Signalera med handen åt det hållet du ska vika av och gör ditt drag om det är fritt bakåt. Plötsliga och oannonserade spårbyten är en vanlig orsak till krascher på långlopp.
  4. Teckna i tid. Oavsett om du som ligger först i klungan ska visa på en höger/ vänster sväng, fartsänkning eller hinder i vägen så gör det i god tid. Om du visar på att farten behöver sänkas och sedan tvärnitar har personen bakom antagligen bara en hand på styret då denne just sprider budskapet vidare.
  5.  Släppa in och förbi. Om vägen smalnar av kan cyklister som ligger på andra sidan vägen vilja komma in framför för att inte behöva stanna och vänta tills siste man åkt in på stigen. Det känns kanske inte lockande att släppa en denne, men nästa gång kan det vara du. Ge plats åt denne, som tydligt ska visa med handen att hen vill in och inte tränga sig in förrän det gjorts plats.
  6. Hänsyn på stig. I skogen kan du komma ifatt eller bli ifatt åkt av snabbare stigcyklister. Vill du om, ropa på vilken sida du kommer köra om på. Blir du ifatt åkt så släpp förbi cyklisten bakom som uppenbarligen är bättre än dig på stig. Om båda hjälps åt så ska ingen behöva stanna eller hindras. Den som kommer bakifrån ska välja att ställe där cyklisten framför kan hålla åt sidan utan att behöva hoppa ut i mossan.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
RYSKA POSTEN RACING TEAM – INKÖRSPORTEN SOM RÖR SIG MOT TOPPEN

Close