Uppsala till Stockholm – Sista etappen

För sista gången denna vecka vaknade jag på ett hotell någonstans i Sverige.

Så har det kommit att kännas efter 9 nätter i diverse hotell. Varje stad, varje etapp har sin klara tydliga prägel, från bokskog till öppna fält och gröna äng. Men hotellen liknar varandra. Även de långa hotellkorridoren smälter in i sinnet på ett sådant sätt att många har gått fel vägen mot hissen på morgonen.

Efter en härlig frukost packade vi klart och gick till samlingen utanför hotellet. Vi var över 100 cyklister som åkte tillsammans mot starten vid Ica Maxi i Uppsala. Min uppgift var att cykla bland de sista cyklisterna för att fixa eventuella punkteringar. Det kan också hända att någon kommer efter så jag ser till att vi håller ihop gruppen. Vid startplatsen såg vi en otrolig mängd folk. Etappen Uppsala – Stockholm är alltid den etapp som drar mest folk. I år var det flera än någonsin.

Återigen tog jag hand om en grupp som inte hade så mycket erfarenhet av gruppcykling eller distanspass. Vi gav oss iväg mot Stockholm tillsammans. Jag tittade runt i gruppen och konstaterade att alla vara nöjda och glada. Några få gånger stannade vi för en lite bensträckare och pratstund.

Stämningen var bra i gruppen då vi kom till depån i Skånelaholm. Av namnet kunde man tro man var tillbaka i Halland eller Skåne men faktum är att det lilla socken ligger i Sigtuna kommun i Uppland. Lite väl kul ändå att man cyklar från Skåne via Laholm under första etappen och att sista depån ligger i Skånelaholm.

Vi höll ihop gruppen och kunde även öka på farten på vägen in mot Stocksund. Där tar vi några kilometer på cykelbanan och sedan rullar vi in via Djurgården. Där stannade vi till. Jag berättade för gruppen att även om målet låg nära så gäller full koncentration till målet. Efter en liten stund på Djurgården rundade vi Kaknästornet och sedan körde vi enligt planen ett varv runt Gärdet så vi kommer upp mot Kampementsbadet och målet.

Spontant cyklade vi i mål hand i hand. Jag bromsade in. Ride of Hope 2012 var över för min del. Några grupper var fortfarande på väg in men jag kunde nu plockar isär cykeln och lägger den i cykelväskan.

Klart är det att Ride of Hope är unik i Sverige, landet där staten “ska” ta hand om allt och alla och som inte är känt för denna typ av arrangemang. Ride of Hope ger hopp, hopp för många.

Jag tror alla vi som var med tar med oss en egen bild av veckan. Gällande min egen bild av veckan önskar jag att jag kunde stoppa i ett USB-minnet i huvudet på mig och ger bort känslan till andra.

Det har varit en fantasisk vecka med bara positiva upplevelser. Några saker har berört mig djup och allt man har hört och sett under veckan har påverkat mig djup. Vi delade vägarna, vi delade erfarenheter, vi öppnade våra hjärtan och vi var tillsammans under 9 oförglömliga dagar. Vi har nog alla lärt oss mycket av varandra och kanske, just kanske, har vi tillsammans även förändrat världen lite grann.

Jag är inte samma person jag var för 9 dagar sedan då jag kom ner till Lund.

Jag märkte det då jag klev in på tåget hem att något var annorlunda. Det satt fyra personer tillsammans där jag hade en reserverat sittplats så jag erbjöd mig att sitta någon annanstans. Hade jag inte hittat en plats hade jag stått eller suttit på golvet. Människor behöver människor. Förr hade jag krävt min plats som jag hade betalat och låtit det vara någon annans problem. Det var en annan plats ledig i samma vagn så jag satte mig ner.

Något fick mig att gå tillbaka till de andra personer. De lyssnade då jag berättade om Ride of Hope och resan som började ner i Lund före helgen. De ställde många frågor och även andra personer på tåget deltog spontant i samtalet. Svara mig nu, när var sista gången du kom med i ett samtal med en massa främmande människor på ett tåg?

Det är nog denna Ride of Hope känslan som har gjort detta. Tänk om vi som var med nu kan sprida detta. Att bry oss mer om andra, att vi säger hej och frågar hur någon mår för att vi verkligen menar orden, för att vi vill veta svaren.

Snart är jag hemma igen. En förändrat värld väntar mig. Ride of Hope 2012 har gett mig 100 nya vänner och 1000 nya minnen.

———————-

Du kan läsa mer om Ride of Hope på www.rideofhope.se – Intresset växer varje år och 2013 kommer loppet att vara större än någonsin. Ta chansen, du med.