Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
MTBPrylar

Uppdaterat Enduro-vapen från Canyon

Canyon fortsätter att uppdatera sitt MTB-program i snabb takt, och idag är det dags för enduro-hojen Strive att nylanseras i moderniserad version. Den får nu ett liknande formspråk som sina syskon som sett dagens ljus det senaste året, där Canyon skapat en väldigt tydlig identitet på sina cyklar. Men de stora grejerna med den nya cykeln är ändå dels att man gått över till 29-tumshjul, och dels den nya uppdaterade Shapeshiftern, alltså Canyons teknik för att kunna växla mellan två olika geometrier och olika slaglängd där bak beroende på om man vill optimera för utförskörning eller klättring. När det gäller hjulen säger Daniel Oster, Canyons Category Manager for Gravity Bikes, att ”Det har under en tid funnits en tydlig trend mot 29”-hjul inom racingen – men vi var inte intresserade av att blint följa den trenden. Trender vinner inga tävlingar – det gör djupgående tester och utveckling. Vi vet att Strive 2019 med den nya Shapeshiftern kommer att vara en av de snabbaste endurocyklarna på marknaden, vilket var vårt uttalade mål under utvecklingen av cykeln. Den nya och mycket mer intuitiva geometrin kommer dessutom att vara ett stort plus för alla cyklister, inte bara för proffsen.”

Det är väldigt tydligt att Canyon ser cykeln som ett tävlingsvapen i hur den presenteras, en cykel som är byggd för att prestera i enduro-sammanhang, och utvecklad med deras team i Enduro World Series – Canyon Factory Enduro Team. När det gäller Shapeshiftern kan man konstatera att den ser annorlunda ut än den gjorde på den föregående Striven, men själva grundprincipen är såklart densamma. Den nya lösningen är framtagen i samarbete med Fox, och bygger bygger på att man har en liten kolv med gasfjäder i som kan ändra dimensionerna kring rockerlinken i länkaget, genom att man trycker på ett reglage på styret. Som vi förstår det ska det nu räcka att trycka på reglaget för att cykeln ska byta läge, medan man innan var tvungen att använda sig av kroppsvikten för att få över cykeln i respektive läge – ”pedal” och ”shred”. Strive 2019 får med detta 150 mm slaglängd bak med Shapeshiftern i dh-läget. I xc-läget är slaglängden reducerad till 135 mm och gaffelvinkel och sadelrörets vinkel ökar båda med 1,5 grader, plus att vevlagerhöjden såklart ändras. Dessa ändringar resulterar både i mindre dämparrörelse i XC-läget, delvis också för att länkaget får mer anti-squat, samtidigt som dämparen ändå kan arbeta effektivt och ge en grepp.  Cyklarna är utrustade med 36 mm gaffelben med 160 mm (på CF-modeller) eller 170 mm (på CFR-modeller) slaglängd.

I modellserien finns sex modeller, alla i kolfiber, och startar med Strive CF 5.0 som kostar 32400 kr och går upp till flaggskeppet Strive CFR 9.0 Ltd för 75500 kr. CFR-ramen är 3 hekto lättare än CF-ramen (2400/2700 g för en ren ram), men det är bara i själva kolfiberkonstruktionen de skiljer.

Annons

Shapeshifter-konstruktionen när man avlägsnat halva rocker linken. Den nya designen ska vara både driftsäkrare och ha förfinad funktion.

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Hjultest: BONTRAGER AEOLUS XXX 4

Close