Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Landsväg

Trek Silque – en ny racer anpassad för tjejer

 

Trek Silque

Trek lanserade i början av veckan sin nya modell Silque, en helt ny modell som ska vara en perfekt balans mellan den komfort och den vridstyrka som kvinnliga cyklister behöver. Cyklarna är utrustade med Treks suveräna IsoSpeed-system som ger en komfort utöver det vanliga.

”Silque skapar en helt ny nivå när det gäller att anpassa en cykel efter tjejers behov”, säger Amanda Schulze, produktansvarig för kvinnospecifika produkter på Trek. ”När vi jämfört hur manliga och kvinnliga cyklister beter sig på en cykel har vi sett att kvinnliga cyklister belastar ramen mindre. Med det i åtanke har vi designat en ram specifikt för kvinnliga kraft-viktförhållanden vilket ger en perfekt balans mellan komfort och vridstyrka”, fortsätter hon.

Trek har tagit fram en ram med en geometri som är anpassad för att ge tjejer en mer aggressiv sittställning som genererar bättre kraft till pedalerna. Jämfört med tidigare WSD-geometrier har Silque ett lägre överrör (längre standover) och en längre hjulbas vilket ger samma stabilitet som populära Domane medan man försökt få med så mycket som möjligt av fartkänslan från aeroracerslinjen Madone.

Annons

Silque_Lifestyle-8Silque finns i nuläget i fyra olika modeller där toppmodellen Silque SSL ingår i Project One som gör att du har stora möjligheter att själv anpassa cykeln helt efter dina egna behov. Det är också kul att se att Trek vågar göra cyklar anpassade för tjejer med även finare grupper. Något som tidigare varit lite tunt med hos många tillverkare.

 

Trek Silque

Enklaste versionen är Silque kostar cirka 17 000 kronor, men då får du nöja dig med Tiagraväxlar. Nästa steg är Silque SL för 25 000 och Ultegrakomponenter upp till toppmodellen SLX för 55 000 kronor med Ultegra Di2 elektroniska växlar och egen färgdesign med Project One.

2 kommentarer

  1. “kvinnliga cyklister belastar ramen mindre” Menar de då i förhållande till cyklistens vikt och betyder detta att ramen kan göras tunnare och lättare?

    1. Nu minns jag inte den exakta skrivningen men jag tolkade det som att kvinnor i allmänhet väger mindre och utvecklar mindre total kraft än män, och därför belastas inte ramen lika mycket.
      Förhållandet kraft/vikt tror jag inte skiljer så mycket mellan män och kvinnor, men ju tyngre cyklisten är ju mer krävs av ramen.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.