Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
MTBPrylar

Trek lanserar den omtalade prototypen Supercaliber

Den som följer världscupen i XCO har under hela säsongen kunnat se schweiziska Jolanda Neff på sedvanligt manér skapa lucka till konkurrenterna i utförskörningarna, på en heldämpad prototyp där den annorlunda bakdämpningen varit övertäckt av en slags ”strumpa”. Men idag inför världscupavslutningen i Snowshoe lanserar så Trek slutligen cykeln för allmänheten, och det är helt klart en spännande cykel som dolt sig under tyget.

Inom XCO står man alltid inför valet att satsa på heldämpat eller hardtail, där det finns för och nackdelar med båda. Supercaliber är tänkt att vara lite av en perfekt syntes, alltså lätt och reaktiv som en hardtail, men ändå ge grepp och kontroll som en heldämpad. Detta genom att man bara har 60 mm dämpning via den integrerade IsoStrut-dämparen, en lösning som enligt Trek ska vara lättare, styvare och mer trampeffektiv än vad som brukar vara fallet på mer klassiska heldämpade cyklar.

Jolanda Neff själv menar att ”Det här har varit drömcykeln som jag alltid ville ha, men som inte existerade förrän nu. Jag kommer inte att tävla på något annat framöver.”

IsoStrut är alltså integrerad i ramen och utvecklad i samarbete med Fox, och den fäster som synes på ett väldigt annorlunda sätt mot en klassisk dämpare. Den stabila infästningen mot toppröret med bussningar i båda ändar av dämparen gör såklart att sadelstagen måste ta upp mer flex än på vissa andra heldämpade lösningar, men därför är de också slanka och fina. Dämparen kan med Treks lösning inte direkt snedbelastas eller vridas, vilket borde göra att den fungerar bättre och utsätts för mindre påfrestningar. En democykel är på väg mot Allt om MTB:s redaktion, så i kommande nummer får vi svaret på hur väl det fungerar i praktiken.

Annons

När det gäller geometri är cykeln modern men ändå noga med att inte bli för mycket stigcykel, nu när Top Fuel har intaget den positionen där i gränslandet. Exempelvis landar gaffelvinkeln på 69 grader och reachen på 455 mm i storlek Large. Det finns fyra kompletta modeller, alla helt i kolfiber där den billigaste 9.7 kostar 49 999 kr och den dyraste med eTap AXS kostar 115999 kr. Inte direkt gratis, men så är det också en ganska ovanlig cykel som bör vara förenad med skapliga utvecklingskostnader.

En tidig prototyp under utvecklingsarbetet.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.