TESTAT: trek TOP FUEL 9.8 SL Vi har testat 5 heldämpade ­29-tummare

MTB 8 Mar

Två cyklar i en

4trek

Näst på tur i testet av XC-tävlingshojar är Trek Top Fuel, och vi testade 2017 års damversion av 9.8 SL. Skillnaden mot årets modell är dock inte på något sätt avgörande för cykelns karaktär, och det är inga konstigheter att testa damversionen trots att undertecknad är man. Det som framförallt skiljer är kontaktpunkterna och vi trivdes som fiskar i vattnet på Bontrager Anja-sadeln. Så, hur trivdes vi på cykeln I allmänhet då?

Magiskt följsam
När vi gasar iväg ut i skogen på Top Fuel så är det tydligt att det är en cykel som har två ganska skilda ansikten, och man kan välja vilket man får ta del av med en enkel knapptryckning. Med dämparna helt öppna är det en cykel som är magiskt följsam och aktiv i dämpningen, och den sväljer små hinder med mjukast tänkbara hand, och stora hinder med aptiten hos en liten AM-cykel. Komforten är med andra ord helt suverän, men det innebär också att den har lite mindre av en plattform än de övriga när man ställer sig upp och trampar med öppna dämpare. Sitter man mycket och cyklar kommer man dock fortfarande älska det öppna läget även när det ska trampas, eftersom aktern håller sig följsam över rotmattor även med kraft i kedjan, vilket inte alltid är fallet.

 

”Aktern håller sig följsam över rotmattor även med kraft i kedjan, Vilket inte alltid är fallet.”

 

När man sedan trycker på lockout-knappen så att dämparna styvas upp i akter och för, då kommer den sprättiga lättviktsracern i cykeln fram istället. Den som älskar att köra långloppsrally, och där man får extremt bra betalt när man stampar till på gaspedalen. Hemligheten där är en fin vikt på 10,7 kilo och en geometri som betonar aningen mera kvickhet, smidighet och klättring, än total stabilitet och lugn när det går utför. Just knappen för att byta mellan de två skepnaderna var ganska trög och svårmekad på vår testcykel, men ­glädjande nog är ett nytt och förfinat sådant reglage en av uppdateringarna på 2018 års modell.

Ändå inte låst
När vi ändå är inne på dämperiet så är en fin finess på Treks heldämpade cyklar RE:aktiv-dämparen, vilken inte är ”låst” när den är låst, utan förenklat bara har mycket lågfartskompression så att den fortfarande blir aktiv när dämparen utsätts för en stöt från underlaget. Det funkar ganska bra tycker vi, men om man verkligen skulle kunna använda funktionen på ett optimalt sätt så skulle det behövas en gaffel med samma funktion, eftersom de går på samma reglage och gaffeln nu är mer på/av.

Ramen är i kolfiber, med kedjestag som är i aluminium på denna 9.8-modellen. Det saknas dock inte ädla fibrer som helhet, för både hjul, sadelstolpe och styre är också i kolfiber, vilket är en del av förklaringen till den ganska fina vikten och den väldigt rappa känslan. Ramen har naturligtvis Boost-­standard, intern vajerdragning, möjlighet till interndragen sänkstolpe, samt också Treks typiska skydd under diagonalröret och Mino Link för att ändra geometrin. Vi körde nästan bara i läget som ger mer flack och låg geometri, och idag är det nog ganska få som skulle välja den andra inställningen. Redan i ”low” har cykeln nämligen lite brantare gaffelvinkel och lite högre vevlager än någon av konkurrenterna, och upplevs som en rapp och relativt kvick cykel i geometrin.

Kittad för race
Med kolfiberprylar, SRAM X1-grupp, ­kolfiberhjul och snabba däck, så är vår Top Fuel en cykel som är ganska optimerad för race ­utifrån prisnivån (som dock alltså är lite över de tre tidigare cyklarna). Alla grejerna är hyfsat lätta och presterar fint i pressade ­tävlingssituationer (okey, träningstävlingar, men tävling är alltid tävling!). Kolfiberhjulen är inte magiskt lätta bara för att de är kolfiber, men de är breda, solida och definitivt en tävlingsmässig och passande komponent på cykeln.

På 2018 års modell har det skett vissa förändringar utöver nämnda lockout-reglage, där det tydligaste är att man bytt ut X1-­gruppen mot en 12-delad GX Eagle som då alltså har lite bredare omfång i utväxlingen. GX är kanske lite mindre ädelt, men i gengäld får man till exempel en finare dämparenhet i framgaffeln (Fit4 istället för Grip). Även ­naven är bytta, så att man ska kunna uppgradera antalet angreppspunkter i navet mer.

 

4trek1
Trek förlitar sig i vanlig ordning på ABP-länkaget, vilket inte påverkas negativt alls lika mycket som vissa andra konstruktioner av att man bromsar över ojämnheterna (Active braking pivot). Hemligheten är placeringen av leden mellan kedje- och sadelstag.
4trek3
Det är trevligt att få bra kolfiberfälgar redan från fabrik, även om det såklart inte är Bontragers finaste diton.
4trek2
När RE:aktiv-dämparen är påslagen ska den sortera stötar som kommer av underlaget från trampande, genom att bara reagera när dämparen trycks ihop lite snabbare.

 

PLUS
Otroligt följsam och fin genom terrängen, och sedan kvick, rapp och smidig med låsta dämpare.

MINUS
Stående med öppna dämpare så gungar det en del upp och ner, och vajerdragningen känns lite mindre prydlig kring dämpare och vevlager.

KÖP OM
Du tilltalas av den här kombinationen av lätt och rapp racer i läget med uppstyvade dämpare, och oerhört följsam och kapabel dämpning i andra läget. Du är heller inte medlem i mtb-falangen ”flackare är alltid bättre”, utan gillar en förhållandevis kvick känsla.

Pris: ca 49 999 kr

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.