Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterMTB

TESTAT: TREK PROCALIBER 6

Tredje cykeln i vårt test av hardtails under 20 tusen är från Trek:

Hardtail med ett ess i rockärmen

Cirkapris: 14 999 KR

Trek har sagt adjö till ­Super­­flymodellen, och istället lanserat ­Procaliber i aluminium som ­komplement till kolfibermodellen, vilken varit med ett par år redan. Den skillnaden som sticker ut allra mest mot gamla Superfly är naturligtvis det så ­kallade IsoSpeed-länkaget, som numera alltså sitter på alla XC-hardtails från Trek utom på ­instegsmodellerna.

Sadelröret fäster då i toppröret i en led istället för att vara svetsat, och tillsammans med ett sadelrör som är platt nedtill ska det ge bättre möjligheter för denna delen av ramen att ta upp stötar från underlaget, så att de inte fortplantas upp genom sadeln. Så då är frågan, funkar detta i ­aluminiumutförande, materialet som historiskt sett beskyllts för att vara just obekvämt och stötigt?

Futuristisk alu
Till att börja med ger Trekens ­aluminiumram ett väldigt avancerat intryck, även när man bortser från själva juvelen som är IsoSpeed-länkaget. Ett komplext styrhuvud fäster i rejäla och ­intrikata rörformer, via eleganta svetsfogar. ­Tillsammans med IsoSpeeden ger detta en ram som har en lockande ­dubbel­het – dels en styv och rejäl känsla med brutal ­kraftöverföring, men också med det ­flexande sadelröret som tar bort en del av udden från stötarna. Vad vi kan minnas kändes flexet i kolfiber-Procalibern vi ­testade mer påtagligt, men det är ändå ingen tvekan om att systemet fungerar, och man ser hur sadelstolpen roterar ­bakåt när man tjongar in i en sten med ändalykten vilandes på sadeln. Det gör att ­komforten blir bättre än Rosen och ­Canyonen, men den överglänser ändå inte riktigt ­Specialized-hojen eftersom denna hade smalare rördimensioner i denna ­delen av ramen. Däremot är Treken redo för sänkbar sadelstolpe och invändig dragning trots sin komfort, och detta är garanterat unikt på alu-hardtails. Den känns också lite mer rejäl i resten av ­ramen, vilket fram­förallt borde tilltala stora cyklister som gillar att skicka ner kärnkraftsliknande effekt genom pedalerna.

 

Det är fler och fler cyklar i Treks sortiment som får IsoSpeed-länkage, helt enkelt för att det fungerar.

Ändra inte ett vinnande koncept
Geometrimässigt har man inte ändrat mycket från gamla Superfly-modellen, och det finns det heller ingen större anledning till. Treks G2-geometri lämpar sig nämligen alldeles utmärkt för att skapa en smidig cykel som gärna kastar sig in i kurvorna, men som ändå ger en viss stabilitet när man släpper iväg den utför bergssidan. Den är helt enkelt rolig och intuitiv att cykla på, om man inte vill ge sig i kast med den allra mest utmanande terrängen. Däremot är den med sina 12,5 kilo lite tyngre än sina konkurrenter i detta testet, vilket ger en aningen sävligare känsla än exempelvis Specialized. Delvis handlar det naturligtvis om att Treken har ett lägre pris, men sedan har man såklart också lagt mycket krut på en avancerad ram, och då fått lite mindre över till lätta och ädla komponenter.

 

”Trekens aluminiumram ger ett väldigt avancerat intryck, även om man bortser från själva juvelen som är IsoSpeed-länkaget.”

 

När det gäller komponenterna är det däremot verkligen inget fel på funktionen, även om vissa grejer saknar en viss förfining. Då tänker vi på bromsarna som inte känns lika härliga i reglaget som SLX-bromsarna hos en del konkurrenter, och sedan också framväxlingarna som inte känns riktigt lika sömlösa som hos cyklarna med XT-klingor och vevparti. Växlingarna är ­fortfarande lätta tack vare en direkt­monterad side swing-växel, men kedjan bytte inte plats med riktigt samma självklarhet.

Annons

 

Sadelröret är platt och asymmetriskt nedtill, med port för vajer/slang till sänkbar sadelstolpe.

Överlag funkar dock växlarna alldeles utmärkt, och det gör också gaffeln trots att Recon Gold-gaffeln är lite enklare än exempelvis den Reba som sitter på Rosen och Specialized. Dessa gafflarna verkar ha samma dämparenhet och funktions­mässigt känns de ganska lika, så skillnaden är gissningsvis framförallt ett litet viktpåslag (det är svårt att hitta info om den aktuella Gold-modellen).

När det gäller hjulen är det rejäla och ­ganska breda Bontrager Duster Elite, och även om de inte är några direkta lätt­viktare ger de ett tåligt och bra intryck. Som illustration verkar de förra året ha suttit på vissa av Treks heldämpade ­stigcyklar – de enklare Fuel EX. Hjulen är sedan skoda med Schwalbe Rocket Ron med fingummi, eftersom det var brist på de tilltänkta ­Bontragerdäcken vid ­produktion. Rocket Ron är dock inget nedköp, för det är ett jättebra däck för den som både vill åka fort och ha väldigt bra grepp.

 

Tjusiga former och eleganta svetsfogar – aluminium anno 2018.

PLUS
Avancerad och hög­presterande ram med lite extra komfort i sadeln i jämförelse med liknande cyklar.

MINUS
Lite sävligare än de ­vassaste konkurrenterna, med lite extra vikt här och där.

KÖP OM
Du är beredd att offra lite när det gäller vikt och komponentnivå för att få en avancerad ram med komfortteknologi, som är värd att uppgradera på.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
TESTAT: CANYON GRAND CANYON AL SLX 9.0

Close