Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterMTB

TESTAT: SPECIALIZED CHISEL EXPERT 1X

Vi har testat fyra stycken hardtails under 20 tusen kronor, alltså ett verkligt getingbo när det gäller Cykelvasa-racers för oss glada amatörer. Först ut är Specialized Chisel:

Snabb, följsam och elegant

Cirkapris: 18 999 KR

Chisel är en helt ny cykel för 2018, och testets dyraste cykel. Det första som sticker ut med den är definitivt utseendet, som nästan för tankarna till en slags förförisk korsbefruktning av en klassisk finlemmad stålram och en modern organisk kolfiberhoj!

Hemligheten bakom detta är tillverkningsmetoden som Specialized kallar D’Aluisio Smartweld, där bland annat fogarna är flyttade och rörändarna ”inrullade”, så att man får styrka trots att man använder smala och tunnväggiga rör. Det ser magiskt fint och elegant ut, och det är också en del i att man lyckats banta ned ramvikten till 1350 gram, vilket är en fin siffra för en modern 29er-ram. Det här utseendet förstärks sedan av att man har minimalt med vajrar och reglage, i ett paket som är en ren fröjd att se på.

Inte fler reglage och vajrar än vad som är absolut nödvändigt, bara att gasa.

 

MEN PÅ STIGEN DÅ?
Ja vi ska ju inte bara titta på cykeln, men som tur är levererar den verkligen i enlighet med sitt utseende när vi väl kommer ut och sprätter på stigarna med den. Vi måste såklart ha i åtanke att Chiseln är ett par tusen dyrare än några av konkurrenterna, men det hindrar inte att vi blev ordentligt imponerade av hur den uppförde sig i skogen! Den är kvick och lätt med sina 11,2 kilo, vilket gör att det känns väldigt sprättigt när man gasar iväg längs stigen och skickar ner lite extra vårglädje i pedalerna. Sedan har den också en otroligt fin följsamhet längs stigen, som nog ligger ganska långt ifrån det som folk förknippar med cyklar i just aluminium. Det är svårt att säga hur mycket som beror på ramen och hur mycket som beror på de magiskt följsamma Fast Trak-däcken med fingummi, men köregenskaperna är hur som helst väldigt fina tycker vi. Kvick och följsam, vilket gör i alla fall undertecknad till en glad cyklist.

 

”UTSEENDET FÖR TANKARNA TILL EN SLAGS FÖRFÖRISK KORSBEFRUKTNING AV EN KLASSISK FINLEMMAD STÅLRAM OCH EN MODERN ORGANISK KOLFIBERHOJ.”

 

Denna cykeln lanserades ju samtidigt som nya Epic, men geometrin skiljer sig från densamma trots att båda är XC-hojar. Här har man valt att ha en gaffel som inte har mindre offset än normalt utan istället i det övre spannet (51 mot 42 mm), vilket gör cykeln till en väldigt smidig och livfull hoj genom kurvorna, om än inte riktigt lika trygg som Epicen. Man har dock en ganska lång styrstam på 100 mm som drar ner lekimpulserna något, men cykeln har så pass mycket reach att det inte vore svårt att sätta dit en lite kortare stam om man var sugen.

D’Aluisio Smartweld (DSW), där rörändarna är ”inrullade” och möts en bit ifrån den punkten där den högsta belastningen ligger.

 

AVSKALAT
Chisel Expert finns både med singelklinga och dubbel, och vi skulle välja denna singelklinge-version varje dag i veckan för svenska förhållanden. Däremot hade det gärna fått vara en större klinga fram, för även om växlarna är SRAM GX är kassetten en NX-kassett, vilken alltså har 11t som minsta kugge istället för 10t som på GX. 30/11 trampar starka cyklister nästan ur med ett ben om det går lite svagt utför på ett snabbt grusvägsavsnitt, på en cykel som rullar så lätt som den här.

Annons

Avsaknaden av framväxel är ju en av orsakerna till det fantastiska och rena utseendet, och en annan är att man har en gaffel utan lockout-reglage. Detta är vi dock inte lika förtjusta i som frånvaron av framväxel, och det känns lite som att man avstått från ett sådant reglage för att man inte har det på sina cyklar med Brain-dämpare. Alltså inte för att man inte skulle ha glädje av det på denna cykeln (som ju inte har en avancerad Brain-dämpare som låser sig själv), utan mer för att vara enhetlig.

Specialized Fast Trak-däcken bidrog till känslan av fart och följsamhet, samtidigt som greppet var oväntat bra.

 

SMART
Överlag har dock Chisel Expert jättetrevliga komponenter, och nämnda Reba-gaffel sköter sig fint i fronten. Hjulen har ganska bra bredd som ger goda förutsättningar för de snabba och följsamma däcken, vilka har mycket vassare grepp än man kan tro när man först ser deras återhållsamma mönster. Växlarna är distinkta som vi kommit att vänja oss vid hos SRAM, även om vissa kanske tycker att GX med 11 växlar blivit lite mindre åtråvärt sedan tillkomsten av GX Eagle med 12 växlar. På en cykel som denna tycker vi däremot att prioriteringen är sund, bara man byter till en lite större framklinga som sagt.

 

PLUS
Väldigt kvick och följsam känsla längs stigen, och ett rent nöje att sprätta omkring på.

MINUS
Inget lockoutreglage, och för lätt utväxling för exempelvis långlopp.

KÖP OM
Du vill ha en följsam och rolig cykel som gillar att åka fort, med en ram som tål uppgraderingar. Lockoutreglage eller lyxiga komponenter till minimalt pris är mindre viktigt för dig.

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.