TESTAT: head ADAPT EDGE VI Vi har testat 5 heldämpade ­29-tummare

MTB 9 Mar

Spännande utmanare från Tjeckien

3head

Vår fjärde heldämpade XC-hoj kommer från skid- och tennisgiganterna Head, vars cykelavdelning alltså är tjeckisk. De har ganska nyligen lanserats här i Sverige, och vi har fått chansen att testa den nya toppmodellen i cross country-programmet. Det är en cykel i den moderna skolan av XC-hojar, med en flack, låg och (hyfsat) lång geometri, länkagedriven single-pivot med flexande sadelstag, och dedikerad singelklinge-design.   

Just geometrin påminner faktiskt ganska mycket om exempelvis Scott Spark när det gäller siffrorna, och det har ju varit ett framgångsrecept på tävlingsbanorna minst sagt! Det här innebär bland annat en modern och utförskompetent gaffelvinkel på 68,5 grader, så när vi släpper bromsarna och låter hojen rinna nedför stökiga branter får man en riktigt trygg och fin känsla, samtidigt som man ändå faktiskt kan manövrera hojen på ett bra sätt i lite knixigare passager. Den är kanske lite mindre nätt i hanteringen genom tvära kurvor än exempelvis Treken, men den är ändå väldigt lätt att komma överens med och sammantaget blir det ett stort plus för geometrin. En del trygghet utför kommer nog också från att cykeln har lite lägre vev­lager än sina konkurrenter, vilket vi ­upptäckte genom att vi tjongade i vevarna i sten lite oftare än vi brukar. Ett mynt med två sidor alltså, som så mycket annat här i livet.

 

”Suverän känsla och funktion i SRAM X01 Eagle-växlarna, vilka ju är mycket ovanliga på en heldämpad cykel helt i kolfiber i denna prisklassen.”

 

Vägvinnande
Detta är ju en cykel som är byggd för att tävlas på, och när vi far fram genom skogen får vi en väldigt vägvinnande känsla, där det går snabbt och lätt att forcera backarna. Det beror dels på att cykeln har en bra vikt sett till priset (11,0 kilo), och att den är tillräckligt trampeffektiv för att man ska kunna kosta på sig att ställa sig och hamra uppför backarna utan att alltför mycket av sportdrycken förspills i svampande. I detta avseendet ligger den någonstans emellan de extremt trampeffektiva och de extremt följsamma, och det bör funka fint för de flesta i XC-­sammanhang. Dämperiet är kanske inte riktigt lika förfinat som på de andra cyklarna i just det här testet, eftersom dessa antingen är utrustade med mer avancerade länkage eller avancerade ”smarta” dämpare, men Adapt Edge behöver verkligen inte skämmas för sig på denna punkten ändå.

Head har valt en lite annan väg än de andra när det gäller kontrollen av dämp­arna, eftersom man han har två separata lockout-reglage för fram respektive bak. Det finns en del fördelar med att kunna lämna bakdämparen öppen för att få fäste i vissa klättringar, men det är samtidigt ganska svårt att använda båda reglagen när det går mycket upp och ner om vartannat. Alltså hade vi definitivt föredragit ett reglage för båda dämparna, i synnerhet som reglagen är av helt olika typ (hydrauliskt respektive vajer), så man måste tänka efter lite mer.

Finväxlar
Komponentmässigt står sig Headen ­extremt bra mot konkurrensen, och det är en suverän känsla och funktion i SRAM X01 Eagle-­växlarna, vilka ju är mycket ovanliga på en heldämpad cykel helt i kolfiber i denna prisklassen. Prismässigt ligger dessa växlar faktiskt inte så väldigt långt efter de XX1 som sitter på den mycket dyrare BMC:n, även om Head inte har grupptrogna vevarmar.

Som vi konstaterade innan har ramen alltså en riktigt fin geometri, och den är helt i kolfiber med intern vajerdragning för både dämpare och eventuell sänkstolpe. Vissa vajergenomförningar under vevpartiet andas inte riktigt samma detaljomsorg som ­exempelvis BMC eller Specialized, men det är ett minimalt klagomål. En lite förvånande sak är dock att den inte är gjord för Boost, med tanke på att det ändå är en helt ny modell. Funktionsmässigt spelar det troligen mindre roll, åtminstone om man inte är alltför tung, och det kommer knappast bli svårt att få tag på hjul med smala nav. Men, det är ändå en standard som är på väg ut i periferin. Som tur var behöver man inte uppgradera hjulen om man inte är väldigt kräsen, för DT Swiss X1700 Spline är ­högkvalitativa och ganska högpresterande hjul, om än inte på samma finhets-nivå som växlarna är på cykeln.

I övrigt noterar vi dämpare från RockShox, med en lätt Sid RL i fronten och en fin ­Monarch XX i aktern. Inget snikande här heller alltså, även om Sid RL i känslan är mer lik den enklare Reban på Specialized än exempelvis lyx-Foxen på BMC:n.

Sammantaget är Head Adapt Edge VI en väldigt välutrustad cykel med fin geometri och god prestanda, och våra främsta klagomål rör detaljer som lockouten och avsaknaden av Boost. Det är alltså en cykel som bör falla många ambitiösa långlopps och XC-cyklister i smaken, även om det såklart alltid är lite mer nervöst att köpa något som inte funnits så länge på svenska marknaden.

 

3head2
Sadelstagen är tillplattade för att bättre kunna flexa lite, och ta upp de små rörelserna som kommer av att man tagit bort leden i baktriangeln.
3head3
Headen har en modern geometri med den flackaste gaffelvinkeln av de fem cyklarna i testet.
3head1
Trots att den har en ram helt i kolfiber så är Headen utrustad med SRAM XO1 Eagle, som är väldigt dyrt och väldigt bra.

 

PLUS
Bra geometri, fina ­komponenter och ett ganska tilltalande pris.

MINUS
Lite störig lockout, ingen Boost-standard, och bara tre storlekar där ”medium” är den minsta.

KÖP OM
Du söker en modern och välbalanserad tävlingscykel för XC och långlopp, och du testar gärna ett lite mer okänt märke för att få finare komponenter på cykeln.

Pris: ca 44 900 kr

Skriv en kommentar

Kommentarer måste godkännas innan publicering. Din e-postadress visas aldrig. Fält markerade med * är obligatoriska.