Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
LandsvägPrylar

Testat: Cervélo R5

Text: Erol Orhun

Cervélos R5 är en modern klassiker vid det här laget och har cyklats till segrar världen över. Cervélo fanns på plats i Kirchberg på Eurobike Media Days med en flotta av testcyklar av både S-serien (aeroracer) och R-serien (traditionella landsvägscyklar). Vi lånade en R5 utrustad med med en mekanisk Dura Ace-grupp och HED Ardennes-hjul skodda med Continental Grand Prix-däck i 25 millimeters bredd.

cervelo
Cervélos R5 är välbalanserad. Foto: Tobias Jönsson

 

R5:an är toppversionen av Cervélos vanliga landsvägsram. Ramrören är både kantiga och ovala – Squoval på Cervélo-språk – för att ge maximal styvhet och komfort. Det asymmetriska vevlagersystemet med 79 millimeters bredd kallas BBright och är utvecklat av Cervélo själva. BBright har pressfit-kullager och en vevlagerhylsa som är breddad en aning åt vänster för ökad drivlineeffektivitet. Kedjestagen är också i sin tur asymmetriska med ett biffigare vänsterstag som styvar upp drivlinan.

Ute på vägen är det övergripande intrycket av R5:an hur balanserad gången är. Oavsett om vi körde på nylagd eller trasig asfalt gled den obekymrat över underlaget. Hjulen med låg profil och komfortabla däck bidrog naturligtvis också till den dämpade gången, de blyertspenna-tunna sadelstagen likaså.

Annons

BBright-vevlagret med Rotor-vevarmar omvandlade tramptag till ansträngningslös fart på ett klanderfritt sätt. Ställde jag mig upp och spurtade så svarade Cervélon omedelbart och utan att någon del av cykeln dämpade den plötsliga energin. Lätt, lugn, dämpad. Och extremt trampeffektiv. Bekväm och samtidigt extremt tydlig och distinkt när man trampade järnet. En vägvinnande kombination.

Rotorvevar direkt ur kartong - vi gillar't! Foto: Tobias Jönsson
Rotorvevar direkt ur kartong – vi gillar’t! Foto: Tobias Jönsson

Skillnaden mellan Shimanos elektroniska Di2-växlar och de mekaniska växelsystemen är rätt tydlig. Di2-reglaget har två mycket exakta knappar för växling, ungefär som knapparna på en datormus. Det mekaniska växelreglagen har ett rätt långt slag – och känns nästan lite sladdriga jämfört med Di2. I det avseendet uppskattar man Di2-systemet och hur lite handkraft som krävs för att byta växel.

Ramgeometrin är baserad kring en lagom lång reach. Vi hittade snabbt en effektiv sittposition får många och långa timmar i sadeln vilket är resultatet av evolution och experimenterande över en lång tidsperiod. Cervélo R5 är helt enkelt en mycket duglig, effektiv och bekväm allroundracer.

Är det Erol som tar med sig R5an uppför backen eller tvärtom? Foto: Tobias Jönsson
Är det Erol som tar med sig R5an uppför backen eller tvärtom? Foto: Tobias Jönsson
Tags : Cervélo R5
Anton Persson
En maskin-teknologi-studerande, före detta orienterare som dagdrömmer om såväl singletracks som småvägar. Trots relativt få år i cykelvärlden har han inga problem att tycka till om vare sig strumplängd, styrlinda eller sadelväskor. Spenderar onyttigt mycket tid på Strava och har fler cyklar i vardagsrummet än vad flickvännen anser är försvarbart. Gillar du fikarundor och cykelkepsar har du hittat rätt!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.