Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
CykeltesterMTB

TESTAT: CANYON GRAND CANYON AL SLX 9.0

Vår andra cykel i grupptestet av hardtails under 20 tusen är Canyons Grand Canyon AL SLX 9.0:

Redo för lite mer

Cirkapris: 17 299 KR

Modellerna i Canyons Grand Canyon-serie är intressanta cyklar, som känns en liten aning i strid med traditionerna, på ett helt klart positivt sätt. På ett par meters håll ser testcykeln ut som en ganska traditionell långlopps- och XC-hardtail, men tittar man lite närmare märker man att den flirtar en hel del med Trail-segmentet, på subtila små sätt.

Gaffeln har exempelvis 110 mm dämpning mot mer klassiska 100, gaffelvinkeln är lägre än konkurrenterna i testet med 68,5 grader, styrstammen är lite kortare, styret lite bredare, och däcken är ett steg mer mot Trail-lägret än hos de andra cyklarna. Där har man då kralligare, greppigare och klibbigare Schwalbe Nobby Nic fram, istället för Racing Ralph eller liknande snabbdäck som sitter på de flesta konkurrenterna. På de finaste syskonen i SLX-serien har man till och med ­monterat en sänkbar sadelstolpe (med intern ­vajer­dragning såklart), för att verkligen lyfta fram stigcyklingspotentialen på ett mer tydligt sätt.

 

70 mm styrstam på denna Medium-hojen, för större fokus på kontroll och skoj i svår terräng.

Sminkad gris eller revolutionerande ­traditionsöverskridare?
Det ska sägas att de här sköna utsvävningarna till trots är naturligtvis Canyon Grand Canyon i första hand en snabb och livlig hardtail för den som gillar att köra fort. Vill man verkligen bröta omkring i riktigt svår terräng finns det lämpligare cyklar, såklart. Men grejerna vi nämnde nyss bidrar ändå till att ge Grand Canyon en rejäl fördel mot sina konkurrenter just när det gäller att vara lite bredare i repertoaren. Det går att gasa på aningen mer när det går utför med den, och den som inte vill tävla utan mest mysa omkring ute i skogen gillar nog att den är lite mer fokuserad på att ge kontroll i terrängen, istället för maximal fart. Vi tycker det är en berikande AM-aktig edge som cykeln har, även om den i första hand som sagt är en ganska kvick och smidig XC-hardtail där man får bra betalt när man gasar på. Den har dock inte samma komfort som Trek och Specialized, vilket såklart hade varit trevligt just när man ska köra brötig terräng. Här får man betala ett litet pris för sitt feta och dropper-optimerade sadelrör.

 

”Canyons Grand Canyon-serie är intressanta cyklar som känns en liten aning i strid med traditionerna, på ett helt klart positivt sätt.”

 

Hjärtat i varje cykel är ju just ramen, och på det hela taget levererar Canyon en styv och elegant skapelse, med en angiven ramvikt på 1 620 gram i storlek M. Man låter hydraulslangen till bromsen gå utvändigt för att det ska bli lättmekat, men invändig dragning för resten av prylarna. Den har inte Boost-bredd där bak som Trek och Specialized (även om gaffeln har det i fronten), men kedjestagen är ändå de kortaste i testet, vilket är ett av syftena med Boost-standarden.

En sak att tänka på med ramen är dess längd, för som vi var inne på kör Canyon med ganska kort och fin styrstam för ökad kontroll och direktare styrning. Däremot är ramen inte längre än konkurrenterna i jämförbara storlekar, så sittställningen är alltså inget för den som vill sitta utsträckt. Gillar man att sitta rakt upp för maximal kontroll är det däremot utmärkt, och många tilltalas nog av att inte behöva sträcka ut sig så värst.

Annons
Fox ”instegs”-gaffel Rhythm 32 med 110 mm dämpning, som gav fin följsamhet i fronten.

Prima funktion
Som vi är vana vid från Canyon får man väldigt fin utrustning, där man inte tummar på nivån någonstans där det påverkar upplevelsen. Växlarna är XT rakt igenom drivlinan, och det går inte att klaga på hur sugen man än skulle vara på något att beklaga sig över. Till detta får man ett par SLX-bromsar precis som på Rosen.

Gaffel och hjul är intressanta, och Fox Rhythm i 32-mm-utförande har vi inte stiftat bekantskap med förut. Den känns som den vassaste gaffeln i testet vad gäller dämparprestanda, även om det är vanskligt att uttala sig om detta när man inte ägnat ett par månader åt att ställa in dem så optimalt som möjligt. Rhythm är Fox ”instegs”-gaffel, men detta betyder definitivt inte att det är ­instegsprestanda.

När det gäller hjulen är de att par Mavic-hjul som man hittar i Trail-segmentet, så de borde hålla för det mesta man kan utsätta dem för med en hardtail av det här slaget. De ger ett aningen finare intryck än de flesta andra hjulen i testet, även om det inte är några lättviktiga tävlingshjul.

En sista grej med komponenterna är att vi gärna sett en stolpe med setback, för med nuvarande vinklar och komponenter känns det svårt att få sadeln tillräckligt långt bak för vår smak. En liten invändning, men ändå.

Mavic-hjul som man hittar i Trail-kategorin, och Nobby Nic som numera förknippas med stigcykling, till skillnad mot hur det var under 26-tumstiden.

 

PLUS
Riktigt uppfriskande hardtail med lite mer stigcykel i sig än vi är vana vid på hårdsvansar för snabbåka.

MINUS
Inte samma komfort som vissa andra, och sittställningen är enligt vårt tycke inte perfekt med rak sadelstolpe och reach som inte är optimerad för lite kortare styrstam.

KÖP OM
Det viktigaste för dig är inte att vara allra snabbast på Cykelvasan, utan du vill att din XC-hardtail ska trivas med lite härlig stigcykling också.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Rösta fram Årets Postcyklist 2018

Close