Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Landsväg

Testat: Cannondale Supersix Evo 3

1398937766914-1i1hzr1mdcvcb-500-70Cannondale Supersix Evo 3 håller sig till uttrycket ”om det funkar – pilla inte med det”. Till utseendet ser Evo 3 ut precis som proffscyklarna i samma serie men Evo 3 ramen som väger in på 950 gram innehåller mindre high modulus kolfiber (en lättare och starkare, men också betydligt dyrare fiber) och har enklare kabeldragning som gör tillverkningen enklare och billigare.

Vajern till bakbromsen går istället utanpå överröret istället för genom det, vilket gör det betydligt enklare att serva, men ger inte ett riktigt lika slimmat utseende. Fästena till växelvajrarna sitter framme vid styrhuvudet på de dyrare cyklarna, men här får du istället leva med att de sitter några centimeter ner på diagonalröret. Integreringen i ramen på dessa fästen är inte heller fullt lika snygga som på de dyrare modellerna.

Supersix behåller sitt klassiska utseende. Runda, snygga och hyfsat smala rör till den främre triangeln medan gaffeln har en lätt svängd form. Cannondale hävdar att detta ska minska frontalarean vilket ska ge bättre luftmotstånd och bli lättare och bekvämare än motsvarande klumpigare aeroramar.

1398937766908-118cmnhygbx5k-670-80När du sitter på sadeln är det svårt att inte tycka om Supersix, oavsett underlaget. Det går att pressa den djupt in i kurvorna, den dansar uppför backarna och den sväljer de flesta ojämnheter i underlaget. Den aktiva komforten, som ger dig feedback från underlaget samtidigt som du slipper stötarna, gör att du ganska snabbt känner att du bara vill cykla mer på Supersix.

De tillplattade kedjestagen ger en bra vertikal flex och känslan blir nästa som att du kör en dämpad cykel, och tillsammans med flexen i framgaffeln ger den ett utmärkt väggrepp som gör att du vågar lägga ner den som ett proffs i kurvorna. Ramen är verkligen mångsidig. Den trivs lika bra på en kort GP-bana som ett långt distanspass i bergen, och klarar ändå att ge dig all kraft du behöver för en hård spurt eftersom styvheten ger dig en utmärkt plattform för hårda accelerationer.

Annons

1398937766902-1tuqf4dwqhs3a-800-75Växlar och bromsar är genomgående Shimano Ultegra, med undantag av vevpartiet som är ett FSA SL-K Light carbon. Som vanligt med Ultegra-produkter flyter växlingarna smidigt och bromsarna har perfekt känsla. Det enda smolket är att du ibland kan känna ojämnheterna i fogarna på Aksium-fälgarna. Just hjulen är väl det enda som inte riktigt håller toppklass på den här cykeln. De duger fint som träningshjul, men om du ska använda den här cykeln för tävling bör du fundera på att komplettera med något lättare och mer racingbetonat.

Styre och stam är tillverkade av aluminium av Cannondale själva vilket också gäller sadelstolpen i kolfiber som bär upp Arione CX sadeln.

Pris: ca 27 000 kronor

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.