Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Prylar

TEST: WATTBIKE ATOM

Brittiska Wattbikes Smarta inomhuscykel Atom blev under förra året tillgänglig på den svenska marknaden, och vi har ägnat ett par veckor åt att försöka dränka den stackaren i svett.

Går man tillbaka ett par år i inomhusträningens historia var det testcyklar, ofta från Monark, som gällde om man var seriös med sin vinterträning. Sedan svepte Zwift in i folks vardagsrum, och smarttrainern som anpassade motståndet efter det som hände i Zwift-världen tog över den virtuella ledartröjan. Men nu finns det alternativ för den som vill förena modern smart-interaktivitet med en riktig testcykel, genom brittiska Wattbikes modell Atom.

Atom bygger på andra principer än Wattbikes äldre modeller som vi provade för ett par vintrar sedan, eftersom man nu förlitar sig helt på magnetmotstånd och två 4,5 kilo tunga svänghjul. Borta är fläkt-­motståndet från förr, som faktiskt gjorde Pro- och Trainer-­modellerna till den mest verklighetstrogna trampupplevelsen vi provat i inomhusväg. Allt för att skapa de bästa förutsättningarna för en smart, ­interaktiv och hemvänlig maskin, optimerad för modern ­VR-inomhusträning. Så, har man lyckats?

 

”Wattbiken behövde bara ett enda pass för att avslöja att de gamla skador som undertecknad hade avskrivit som läkta,
faktiskt hade dröjt sig kvar som rejäl skevhet i tramptekniken”

 

MEN VARFÖR?
Innan vi fördjupar oss i cykeln ska vi fundera över varför man skulle vilja ha en cykel av det här slaget, när man kan få en smarttrainer för mycket mindre pengar? De direktdrivna trainer-modellerna har ju till och med lyckats lösa trainerns eviga dilemma med slirande däck. Ja, som vi ser det är den viktigaste fördelen men en riktig testcykel som Atom att man kan stå upp och bända i den hur mycket man vill, vilket verkligen inte är någon höjdare med fincykeln fastspänd i trainer. Vare sig det handlar om korta högintensiva intervaller eller att spurta vilt om segern i ett Zwift-race, så ser vi detta som en stor tillgång, som dessutom känns viktigare idag än för ett par år sedan.

Utöver att man kan köra hur som helst får man faktiskt ­också en cykel i priset, och slipper utsätta sin vanliga racer för långa vinterbad i flödande kroppsvätskor. Så, testcyklar har definitivt sin plats på ­marknaden, vilket bevisas av att också branchledande ­trainertillverkaren Tacx har en ny Smart testcykel på gång.
Med detta sagt fokuserar vi på hur Atomen faktiskt presterar.

 

Knapparna på högerreglagets undersida reglerar växlarna eller motståndet, och den röda knappen byter läge.

 

PRAKTISK
Till att börja med kan man konstatera att detta är en extremt praktisk maskin, som man kan vara igång och träna med fem minuter efter att man fått in lådan genom dörren. Sittställningen fixar man snabbt och enkelt till med ett par vred för höjden på sadel och styre, och ett par insexnycklar för horisontallägena. Det skulle inte vara några som helst problem för familjemedlemmar eller en förening att dela på en Atom, bara man står ut med att lägga en minut på att ställa in sina egna ­inställningar innan man drar igång. Det enda lilla minuset på just den här fronten är att det är en aning trångt att ta av och på ­pedal-­modeller som bara kan skruvas med invändig insex, men det är ett minimalt bekymmer.

När det gäller själva sittställningen går det att få till allt mellan en aggressiv tempoställning och en avslappnad MTB-liknande sittställning, och tempopinnarna som dubblerar som skärmhållare går snabbt att ta av och på. När passet är över går det smidigt att rulla iväg Atomen om man vill, och även om den är en solid pjäs tar den inte upp så fasligt mycket yta trots allt.

Om vi tittar framtill på cykeln hittar vi reglage med tre knappar på varje, där två på högerregleget är till för att växla upp eller ner mellan de 22 växlarna, höja respektive sänka effekten om man kör i ergo mode, eller anpassa simulerad lutning. De andra knapparna är till för att byta läge, eller att växla mellan olika vyer och starta nya varv när man tränar.

 

I Polar View kan man se precis hur man trampar, och vi får erkänna att dessa gröna cirklar syntes väldigt sällan. Notera att den optimala trampeffektiviteten inte är högst upp, för då skulle man vara som en motor som hade samma tryck i pedalerna runt hela trampvarvet, vilket såklart inte skulle vara bra.

 

FÖRETAGSAM
När det gäller att komma igång och träna är Atomen lika praktisk som den är när det gäller inställningar, och det går faktiskt supersnabbt och enkelt att koppla upp sig och köra även om man inte är ett tekniskt geni. Atomen själv har ju ingen skärm, utan kommunicerar med en ­telefon, dator eller platta via antingen ANT+ FEC/ANT+/Bluetooth Smart. Ladda ner appen Wattbike Hub och låt den hitta Wattbiken så är man igång och kör på direkten, och med Zwift och sådana ­plattformar är det inte mycket krångligare. I de fall där det är aningen mer omständligt är det för att PC och Zwift inte är lika bra kompisar som Apple-produkter och Zwift, men det är en helt annan historia. En historia som innebär att man får använda sin telefon som mellanhand mellan Wattbiken och Zwift, men denna lilla olägenhet handlar om Zwift och PC, inte Wattbiken.

Annons

 

I Wattbikes app finns det tester, träningsprogram och träningspass, som alla verkar vettiga och bra.

INSIKTSFULL
Även om många troligen lockas allra mest av att köra Zwift vill vi ändå slå ett slag för Wattbikes egen app Wattbike Hub, för en av Atomens verkliga trumfkort visar sig allra bäst här. Wattbiken mäter ju nämligen effekten mängder av gånger per pedalvarv, och använder denna information för att göra en oerhört bra och tydlig realtids-­analys av ens trampeffektivitet i det som kallas för Polar View. Detta är nästan lika uppslukande som att stirra på skärmen när man rejsar Zwift, och Wattbiken behövde bara ett enda pass för att avslöja att de gamla skador som undertecknad hade avskrivit som läkta faktiskt hade dröjt sig kvar som rejäl skevhet i tramptekniken. Att kunna jobba aktivt med sådant gör Atomen till ett fantastiskt ­träningsverktyg, även om vi inte är säkra på att det råder fullständig enighet om vad som egentligen är den perfekta tramprörelsen. Vi kan i alla fall konstatera att undertecknad har en del att jobba med under vintern, för det var alltför sällan PES- värdet (Pedalling ­Effictiveness Score) lämnade det röda och gick upp i närheten av Wattbikes ­ideal-­trampteknik.

Just när det gäller tramptekniken finns det däremot en sak som vi inte är helt nöjda med, för i nuläget finns det bara 170 mm vevarmar till Atomen. Det fungerar naturligtvis utmärkt att köra med trots att undertecknad brukar köra mycket med 175 mm, men ska man investera en massa energi i sin trampteknik skulle det kännas bättre – åtminstone mentalt – att kunna göra det med samma längd som på ens riktiga cykel.

 

Det går smidigt att ställa in sina inställningar igen efter att någon annan har varit framme och kört på Wattbiken.

KÄNSLAN DÅ?
Wattbiken har en fin och verklighetstrogen trampkänsla trots att man slopat fläktmotståndet, förutom såklart att den inte rör sig när man står upp som på en verklig cykel. En fördel med att man håller sig till bara magnetmotstånd är att den är hyfsat tyst, om än inte lika tyst som en Tacx Neo-trainer. Motståndet anpassas också ganska fort, även om det nog finns trainers som gör detta ännu fortare. Kör man ett träningspass där Wattbiken ska växla mellan högintensiva intervaller och väldigt kort vila känner man av att det inte går riktigt ­ögonblickligen att gå från återhämtningseffekt till arbetseffekt och tvärt om. Men samtidigt går det med all säkerhet ändå fortare än om man skulle göra det utomhus på riktig cykel.

I Zwift trivs Wattbiken också alldeles utmärkt, och det känns helt klart som att man har en fördel av att ha en cykel som man kan stå upp och bända i utan att behöva tveka. Sedan är det ändå en liten lärakänna-­process att kunna köra helt intuitivt med de virtuella växlarna i Zwift, och växla upp eller ner lagom mycket för att ligga bra på rulle eller täppa luckor utan att bränna krut på fel ställe. Men Zwift är nog mer eller mindre alltid en inlärnings-process, och Wattbike verkar ha jobbat rejält med sin mjukvara sedan Atomen först lanserades i hemlandet. Den typen av seghet i som det ryktades om har man definitivt fått bukt med, även om motståndet som vi sade inte regleras ögonblickligen.

Specifikation: Wattbike Atom

Pris: 21  815 kr
Omfång: 0-2000 watt
Noggrannhet: +/-2 procent
Stödjer: ANT+ FEC/ANT+/Bluetooth Smart
Vikt: 44 kg
Mått: 50 x 100 bredd och längd
Växlar: 22

 

PLUS

En praktisk och tålig testcykel för den moderna uppkopplade cyklisten, som är rolig att använda och ger fördjupad insikt i tramptekniken.

MINUS
Bara 170 mm vevar, i nuläget i alla fall, och även om man får ganska mycket för pengarna med Atom finns det billigare sätt att vinterträna om man inte tvekar inför att ställa sin cykel i en trainer.

Tags : wattbike atom

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Emma Johansson och Jonas Ljungblad om barn- och ungdomscykling

Close