Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
MTBPrylar

TEST: TREK SUPERCALIBER 9.7

TREK SUPERCALIBER 9.7

Cirka 49 999 kr

60 mm visar sig vara russinen ur både 0- och 100-kakorna 

Det är inte många mountainbikes som varit lika omtalade långt innan sin lansering som Supercaliber var 2019. Nästan hela säsongen for den omkring under Jolanda Neff i världscupen, med ett textilfodral som dolde den unika bakdämpningen, innan den slutligen visades upp borta i Snoeshoe framåt höstkanten. Så, var den då värd att vänta på, eller var det mycket skrik för lite ull? Jo det finns definitivt mycket som var synnerligen värt att vänta på, men också ett par saker som skaver en aning med just denna 9.7.

Isostrut-ram

Den stora grejen med cykeln är såklart den speciella bakdämpningen Isostrut, med sina 60 mm slaglängd som man får när man summerar de 55 mm via själva dämparen och ytterligare runt 5 m från att sadelstagen flexar. Det är en ganska annorlunda konstruktion, där luftkammaren i själva verket sitter inne i den svarta kolven som sitter fast i överröret i båda ändar. Hylsan som är sammanfogad med sadelstagens glider på den med bussningar i båda ändar, och sadelstagen är också därför lite extra böjliga, eftersom de har en fast riktning upptill till skillnad från på andra heldämpade cyklar XC-hojar. Tanken med hela konstruktionen är att få en lättare och mera vridstyv konstruktion än i ett klassiskt länkage, och att 60 mm dämpning ska vara tillräckligt för att få känslan hos en hardtail med det allra mesta av kontrollen och greppet hos en vanlig heldämpad. Vi kommer snart in på hur den är att köra, men vi kan i alla fall säga att 60 mm är tillräckligt för att göra en oerhörd skillnad mot ingenting.

Först är det svårt att förstå hur dämparen fungerar, men själva luftkammaren sitter inne i den svarta kolven, och fäster i ena änden i skruven undertill på den gula kolfiberdelen.

I övrigt när det gäller ramen kan man konstatera att Trek valt en slags mittenväg med geometrin, och inte hoppat på tåget att allt ska vara så flackt och långt som möjligt. Vill man ha en XC-hoj med mycket utförs-DNA i sin geometri får man söka sig mot Top Fuel istället, och här har vi gaffelvinkel på 69 grader, och en reach på 440 mm i denna storlek M/L. Fronten är ganska låg och rejsig, och när man sätter sig på den känner man tydligt att det är snabbkörning som står på menyn.

Annorlunda specifikation

Detta är den enklaste av alla Supercalibers, som alla har exakt samma ädla ram helt i kolfiber. Med tanke på detta och att att cykeln kostar 50 tusen kan man tycka att komponenterna är väldigt enkla när man ser att det sitter SRAM NX-växlar på den, men det är inte fullt så enkelt. Trek har nämligen istället prioriterat att utrusta cykeln med kolfiberhjul, via de 23 mm breda (invändigt) Bontrager Kovee Elite 23. De är inga lyxhjul, men har ändå ett riktpris på 7 tusen kronor och gör garanterat mer för känslan i cykeln än lite flottare växlar skulle gjort. Tillsammans med de lätta och snabbrullade Bontrager XR2 Team Issue-däcken som kommer tubeless redan vid köp får man en låg roterande massa, som garanterat är en del i den här cykelns fina uppträdande – även om vi inte riktigt kom överens med däcken på hala stenar.

Med detta sagt, och även om NX-växlarna sköter sitt jobb utmärkt väl, så finns det ändå nackdelar med den här växelgruppen på en sådan här cykel. Och inte bara då att många i målgruppen bör vara ungefär sådana som jag själv – alltså folk som gärna kör en och annan tävling och får en (pinsamt) jobbig känsla i magen av att ställa sig på en startlinje med en kassett på över 6 hekto i bakhjulet. Och eftersom denna använder sig av traditionell body måste man också köpa till en XD-body om man skulle vilja uppgradera när kassetten blivit utsliten. Minsta drevet i kassetten är dessutom en 11 på NX, och många lite snabbare långloppsåkare tycker nog att 32-11t som tyngsta växel är lite lätt. Nackdelen med att i detta läge sätta på en större framklinga är att man förlorar lite av cykelns exceptionella och  trampeffektivitet, eftersom anti-squat sjunker med större framklingor. Sammanfattat så gillar vi att Trek satsat på hjulen istället för på växlarna, men det hade varit mycket värt för just mig i alla fall att få en GX-kassett istället för NX.

Maxad vridstyvhet med kedjestag som sitter ihop framför sadelröret, och gott om plats för dubbla flaskställ.

När det gäller de övriga komponenterna är sitter där en RockShox Reba-gaffel där fram, och Isostrut-dämparen har man utvecklat i samarbete med Fox. Det är smidigt att ställa in hårdheten i bakdämparen med en liten plastmall som följer med, och det medföljer också volymspacers för att man ska kunna göra det mesta möjliga av de 32,5 mm som Isostruten rör sig. På 9.7 har man inga lockoutreglage på styret, och bak tycker vi inte att det gör något men där fram händer det att vi saknar det i uppförsbackarna.

I sadeln

Okey, så nu är det äntligen dags att ge oss ut och gasa med Supercaliber. Och det är faktiskt väldigt sällan som vi blivit så rikligt belönade när vi trampat på gaspedalen med en mountainbike. Supercaliber har en helt fantastisk lätthet och fart i sig, där den känns mycket rappare och mycket lättare än andra heldämpade cyklar vi kört som haft ungefär samma vikt. För 9.7-modellen är ju till skillnad från toppmodellerna av Supercaliber inte exceptionellt lätt med sina 11,4 kilo som den står, men den känns mycket lättare och flyktigare än siffrorna antyder när man sitter i sadeln. En stor del i detta är nog den fantastiska trampeffektiviteten man får via länkaget, där det inte ens är lätt att avgöra om man låst bakdämparen eller inte. Och trots detta sköter den sitt jobb när det blir stökigt på stigen, och sväljer rötter och sten så att man kan sitta kvar i sadeln och bara mata på pedalerna. När man kör riktigt stökiga utförskörningar märks det att det inte är 100 mm man har där bak som man är van vid som XC-cyklist, så är det. Men de här 60 mm av dämpning har Trek verkligen lyckats använda för att förena blixtrande accellerationer med tillräckligt med följsamhet för att man ska kunna blåsa på med fin kontroll nästan hela tiden. Imponerande. Man får inte hälften av det bästa med en hardtail och hälften av det bästa med en 100 mm heldämpad – man får på något sätt mycket mer från båda håll.

När det gäller hur cykeln uppför sig i övrigt så är det en väldigt smidig och fin cykel som man kör aktivt med, inte en cykel för att luta sig tillbaka och låta den plöja genom terrängen. Men samtidigt är den ändå trygg och spårstabil på något sätt, antagligen delvis för att man gjort en helomvändning från för ett par år sedan och valt en gaffel med kort offset på 42 mm. Ett väldigt förädlat och fint uppträdande som passar suveränt för XC i de svenska skogarna, även om den inte kan mäta sig i trygghet utför med till exempel nya Top Fuel såklart, och andra lite längre cyklar. Ibland saknar vi en sänkbar sadelstolpe, men vi kan acceptera att de som vill ha en köper till den efteråt.

Trek har satsat komponentbudgeten mer på kolfiberhjul än på växlar, troligen för att man vet att det har större positiv påverkan på hur cykeln känns att köra.  

Sammanfattningsvis är detta en cykel som vi blivit oerhört förtjusta i, och som känns väldigt trist att skicka tillbaka till Trek. För svenska långlopp med en kombination av grusväg och naturstig med sten och rötter är det svårt att tänka sig en vassare design, med sylvass accelerationsförmåga och tillräckligt med dämpning för att man bara ska kunna mata på längs stigarna. Det fungerar verkligen precis som avsett. Men NX-kassetten och bristen på lockoutreglage till gaffeln gör att vi väldigt gärna hade velat gå upp på en 9.8, och då får man spara ytterligare ett bra tag för att kunna finansiera det hela. Det är inte massor av pengar, men också en väldigt speciell cykel som troligen haft rejäla utvecklingskostnader.

PLUS

Den accelererar och klättrar som en lätt hardtail (fast med grepp), och samtidigt är den tillräckligt följsam för att man ska kunna köra energisnålt på platta stigar och snabbt och kontrollerat när det går utför. Dessutom har den ett härligt förädlat XC-uppförande, med både smidighet och stabilitet.

MINUS

I denna prisklassen känns NX-växlar tråkiga, särskilt kassetten som både är tung och gör utväxlingen aningen lägre än man skulle önskat i de snabba långloppen. Inget lockout-reglage till gaffeln.

 

 

Annons

SPECIFIKATION

Trek Supercaliber 9.7

Pris: 49 999 kr

Storlek: M/L

Vikt: 11,4 kg, tubeless

Ram: OCLV Mountain Carbon, IsoStrut, Knock Block, Control Freak-kablage

Gaffel:  RockShox Reba RL 100 mm, 42 mm offset

Bakdämpare: Trek IsoStrut, Fox Performance DPS 2

Hjul: Bontrager Kovee Elite 23 kolfiber

Däck: Bontrager XR2 Team Issue 2.20

Växlar: SRAM NX Eagle, 32t x 11-50t

Bromsar: Shimano MT501/500

Sadel: Bontrager Montrose Comp

Styre/stam: Bontrager aluminium, 720/70 mm

Sadelstolpe: Bontrager aluminium

 

 

 

     

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Cykelvasan ställs in – lanserar Hemmavasan

Close