Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterPrylar

Test: TREK ÉMONDA SL7

TREK ÉMONDA SL7

Cirka 62 500 kr

Aeroklättrare som rycker i smilbanden

Det går onekligen i vågor det där med vilka slags cyklar som uppdateras. För ett par år sedan kom det en drös av den nya generationens aeroracers, och sedan har aerotrenden forsat vidare till lättviktshojarna i modellprogrammen. Så även på Treks nya Émonda, som vi kommer få se Vincenzo Nibali och Lizzie Deignan rejsa uppför backarna när proffstävlingarna väl är igång igen. Och det är en fantastiskt rolig cykel de kommer att få köra de båda storstjärnorna, plus att den lär vara snabb om vi får tro utvecklingsteamet. Men den är inte fläckfri den Emonda SL7 som vi testat, hur roligt vi än haft när vi kört den.

RAMEN

Kammtailprofiler rakt igenom utom i den övre delen av sadelröret.  

Den förra Émonda var i sin finaste version en sanslöst lätt ram. Men vi har dels en 6,8-kilosgräns som gör att det är meningslöst att bygga lättare och lättare, och dels finns det mycket som pekar mot att aerodynamiken är viktigare än vikten även när det lutar ganska betänkligt uppför. Alltså var målet att man skulle ha en cykel åt proffsen som fortfarande vägde 6,8 kilo i alla storlekar, och sedan var så aerodynamisk som det gick att göra den utifrån det. Man valde att man skulle optimera cykeln för att vara så snabb som möjligt uppför den legendariska klättringen Alpe d’Huez från Touren, eftersom man bedömde att den skulle vara representativ för många avgörande ögonblick i proffsens tävlingskalender.

Det betyder en snittlutning på 8,1 procent, vilket i sin tur betyder att farten inte är några 40-50 km/h som vi ofta ser i vindtunneltester. Med lägre fart blir fartvinden mindre i förhållande till vindbyar, så luftflödet blir ojämnare. Trek har därför optimerat ramformerna på nya Émonda utifrån det som de kallar ”unsteady aerodynamics”, vilket ironiskt nog borde vara ganska bra för oss motionärer även när vi ligger och mosar på platten i våra högst mänskliga snittfarter.

Alla ramrör har aeroformer utom sadelrörets övre del, och detta ska enligt Trek göra att cykeln är 60 sekunder snabbare per timme än den gamla modellen på platten, och 18 sekunder per timme med en snittlutning som Alpe d’Huez. Eller mitt emellan aeroracern Madone och gamla Émonda.

Ramen har numera helt integrerade vajrar och bromsslangar, men på vår modell som inte har den integrerade styrkombon som man hittar på de finaste modellerna kikar de fram under styrstammen. Man har också gått över till ett servicevänligt gängat vevlager, men inte gammal klassiskt där man får offra bredden på vevlagerhylsan, utan standarden T47 som verkar bli det Trek kommer satsa helhjärtat på framöver.

På Èmonda SLR – alltså premiumramen – har man kunnat bygga in aerodynamiken utan att ramvikten gått upp mer än ett par ynka gram, och den väger fortfarande under 7 hekto. Det är till stor del tack vare en nya ädlare kolfibrer. Men vår SL-modell har kolfibrer i den lite enklare OCLV 500-serien, så den har en ramvikt som anges till 1140 gram. Det är en större skillnad än vi brukar se mellan premium och standard-modeller, och det är lite problematiskt för SL 7 kan vi tycka eftersom det placerar ramen i samma viktklass som en del renodlade aeroramar i samma prisklass. Visserligen med lite av vikten från sadelstolpen i ramen, men totalvikten på 7,8 är inte lika vass som en Émonda SLR ur förra generationen som man kunde få för de här pengarna.

Intern vajerdragning som man bland annat löst med ett specialformat gaffelrör för att passera övre styrlagret ner till frambromsoket.

Geometrimässigt har man gått ifrån systemet med aggressiva H1 och avslappnade H2-geometrier, till förmån för en slags kompromiss man kallar H1.5 som ska passa en bred målgrupp.

KOMPONENTER

Komponenterna på denna cykeln är till största delen oerhört trevliga bekantskaper, inte minst den hydrauliska Ultegra Di2-gruppen med sina fantastiskt ergonomiska reglage och magiskt fina funktion. Men det mest spännande är nog hjulen, som är de nya kolfiberhjulen Bontrager Aeolus Pro 37. Det är ett nytt 28 mm brett och 37 mm djupt hjul som har samma fina form som det nya proffshjulet Aeolus RSL, men med lite enklare konstruktion som ändå ger en bra vikt på runt 1500 gram. De känns som ett klockrent inslag på en Émonda, lätta, kvicka och ändå med en hel del av aerodynamiken i ett djupare hjul. Dessutom har Trek nu gratis byte eller reparation om man skulle krascha hjulen under de första två åren, en mycket trevlig och långtgående garanti. På hjulen har man sedan monterat ett par Bontrager R2 25:or som sväller upp till 27 mm på fälgens 21 mm innerbredd, aerodynamiskt perfekt avvägt med andra ord. Men R2-däcken är inte några lyxdäck, och med tanke på hur viktigt det är för en cykel med gummit man rullar på tycker vi nog att en cykel på denna nivån kunde fått några av Bontragers snabbaste alternativ – R3 eller till och med R4.

I övrigt får man fina Bontrager-prylar runt om, till exempel ett kolfiberstyre och den fantastiska snabbcyklings-sadeln Aeolus Comp som verkligen är härlig för att ligga och pressa i bocken i mil efter mil.

I SADELN

De nya Aerolus Pro-hjulen ser likadana ut som proffshjulen till formen, och vikten på 1500 gram är fortfarande bra med tanke på att det är breda tubelesskompatibla skivbromshjul.

Émonda SL 7 andas verkligen körglädje, genom att skicka starka impulser till ens hjärna att man vill attackera motluten, hålla fingrarna från bromsarna när det går utför, och sedan gå in i kurvorna så att det sjunger i asfalten. Det höll på att bli en kostsamma historia för mig personligen, när det var så roligt att köra fort och lägga ner cykeln genom svängarna att en Garmin Vector-pedal demonterades väldigt ovarsamt genom att mosa den i asfalten genom en sväng. Som tur var gick den att laga. Men samtidigt som cykeln känns direkt, intuitiv och smidig, så är den också oerhört spårstabil och trygg på ett väldigt imponerande sätt. Vi tvekade aldrig att släppa händerna från styret även när vi körde den med ett lite djupare hjul, och den skär längs en trygg linje på ett imponerande förtroendeingivande sätt. Vi gissar att hemligheten sitter i geometrin, med en brant front och väldigt kort hjulbas i vår storlek som bör ge smidighet, tillsammans med en kort gaffeloffset som bidrar till cykelns starka spårstabilitet. En väldigt förädlad körupplevelse som bör tilltala den som gillar att köra snabbt är det hur som helst. Och spontant känns det som att Émonda verkligen har de egenskaper man skulle vilja ha i tidigare nämnda Alpe d’Huez också i uppträdandet, inte bara siffrorna från våg och vindtunnel. Vincenzo Nibali var redan innan en av världens bästa på att attackera innan krön och sedan köra ifrån klungan i luriga utförskörningar, och det känns som att han fått ett vapen för detta som han kan vara oerhört nöjd med.

När man stampar till på pedalerna får man också bra betalt för det från den styva ramen. Om det är något man kan sakna i körupplevelsen är det att ramen känns förhållandevis hård. Det är dock möjligt att det delvis sitter i däcken, för cykeln fick en lite mer flytande gång när vi satte på den ett par Conti GP5000 25 mm med latexslang i. Och med de breda fina hjulen finns det ganska gott om utrymme att skapa komfort med däck och däcktryck utan att offra någon prestanda.

Gängat vevlager tilltalar många hemmamekare, T47 för att vara mer exakt som gör att man kan ha tjocka axlar och breda rör mot vevlagerhylsan. 

Sammanfattningsvis är detta en cykel som var en oerhört trevlig bekantskap för oss, och den gav oss många roliga timmar i sadeln. Men just Émonda SL7 tycker vi har ett litet problem i att det finns en del tillverkare som erbjuder rena aeroracers med liknande vikt till ungefär samma pris – en Merida Reacto för att ta ett exempel. Kanske hittar man de bästa köpen bland de billigare SL-modellerna, eller så lägger man till 8 tusenlappar och får en vrålsnygg SLR 6 i teamlack?

 

Annons

PLUS

Förädlade och lustbejakande köregenskaper, stabil och trygg men ändå smidig, intuitiv och direkt på samma gång.      

Treks aerotänk känns mer avancerat än många andra, exempelvis genom optimeringen för lägre farter på denna klättrarhoj.  

MINUS

Émonda 2021 handlar ju om att förena låg vikt med aerodynamik, men SL 7 har vikt och pris där den måste konkurrera med en och annan ren aeroracer.    

KÖP OM 

Du vill ha en landsvägsracer som förmedlar mängder med körglädje, och som får dig att bli en bättre och mera offensiv cyklist. Dina drömmar handlar mer om en semestervecka i sydeuropeiska berg än att kapa en kvart på din bästa Vättern-tid.

 

Specifikation

VIKT: 7,8 kg

RAM: OCLV 500-series kolfiber, gängat T47-vevlager, helt intern vajerdragning

DRIVLINA: Shimano Ultegra Di2 disc

UTVÄXLING: 52/36t x 11-30t

HJUL: Bontrager Aeolus Pro 37 kolfiber, TLR, 37 mm fälgdjup, 21/28 mm bredd

DÄCK: Bontrager R2 Hard-Case Lite 25 mm

SADEL: Bontrager Aeolus Comp 145 mm

STYRE: Bontrager Pro VR-C kolfiber med Di2-styrändsplugg

STAM: Bontrager Alu

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
Julia Borgström tog UCI-poäng i World Tour-debut

Close