Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
LandsvägPrylar

Test: SPECIALIZED S-WORKS 7

 

Foto: Jesper Andersson

 

Cirkapris: 3699 kr                      Vikt: 480 g (stlk 43)

Vi har testat Specialized toppsko som är ny för i år, vilken bland annat synts pryda Peter Sagans fötter under hans segrar hittills under säsongen. Det ska erkännas på direkten att jag personligen är ganska svag för Specialized skor i allmänhet, och då på grund av deras ”lutande” Body Geometry-sulor. Ska knäna röra sig rakt och vara smärtfria står det för mig (och ganska många andra) mellan denna typ av sula, eller en vanlig sula med kilar mellan sulan och klossen. Alltså bor det sedan innan ett antal Specialized-skor i garderoben, men nu var frågan, kunde dessa nya lyxdojor överglänsa de billigare föregångarna på ett sätt som motiverar den maffiga prislappen?

BEKVÄMARE, STYVARE, INTE LÄTTARE

När man då drar på sig S-Works 7-skorna efter att just ha kört med lite olika skor som kostar drygt hälften i pris är det ett par skillnader som sticker ut. På pappret kan man läsa om att sulan är rekordstyv och att vikten är låg, men det är faktiskt inte denna skillnaden som sticker ut. Istället är detta att överdelen håller foten som i ett slags silkes-skruvstäd, där de lite enklare skorna känns en hel del som mosiga gamla gympadojor i jämförelse. Foten sitter liksom väldigt fast, samtidigt som det ändå känns som att materialet i skon måste vara väldigt smidigt för att vara såpass stumt. Det ger inte efter en millimeter när man spurtar för livet, samtidigt som det ändå tycks omsluta foten på ett förvånansvärt följsamt sätt. Väldigt bekvämt för att vara ett skruvstäd alltså, och man kan faktiskt cykla och trycka på ganska bra utan att ens kroka i vajrarna om man vill det. Hälen hålls fint på plats av sig själv ändå. Och det trots att hälen är en av de saker som Specialized har ändrat mot föregångaren, när man nu gått lite mer på komfort och lite mindre på att hålla hälen i järngrepp än innan.

När man väl drar åt vajrarna med de nya special-BOA-vreden i aluminium – vilka andas väldigt mycket premium både i känsla och läte – så går det lätt att få ett väldigt jämnt fast grepp om foten, och göra finjusteringar i farten. Det går också lätt att häkta av vajern för att komma i och ur skon, vilket vi vet vissa hade problem med på föregångaren. Även om man spänner åt skorna väldigt ordentligt känns trycket också jämnt och bra, helt utan besvärande punkttryck.

Vikten är väldigt låg, men det finns ändå lättare skor, till exempel föregångaren S-Works 6. När det gäller sulan ska den ha ett styvhetsindex på 15 mot 13 för föregångaren, men i ärlighetens namn tycker i alla fall jag att det är svårt att känna så stor skillnad när det gäller styvheten i olika kolfibersulor. Det känns betydligt mer påtagligt hur väl skorna håller foten på plats, så länge de inte är svampiga i sulan vill säga. Och på denna punkten är S-Works 7 grymma.

En liten sak som besvärade just mig en liten aning (vid promenad) var att min fot visade sig ha en slags knöl under fotknölen, och även om de här skorna överlag är mer följsamma än man kan ana så hamnade den här knölen lite olyckligt mot en del av överkanten på skon när man gick. Det var ingen stor grej, men där märkte man att det inte var samma mängder mjuk stoppning som undertecknad är van vid från lite enklare skor.

PLUS

Otroligt effektiva och ädla i känslan, samtidigt som de har oväntade mängder komfort.

MINUS

Det är mycket pengar.

Annons

KÖP OM

Du är beredd att betala för lätta och hypereffektiva tävlingsskor, men vill också gärna ha en del komfort.

Slutomdöme: ETT SKRUVSTÄD MED VARSAM HAND

 

Text: Henrik Hågård

 

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
MOT NYA HÖJDER MED NATIONELLT CYKELCENTRUM?

Close