Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Annons
Annons

TEST: SPECIALIZED ALLEZ DSW SL SPRINT COMP

4specialized

Sist ut har vi Specialized spektaku­lära Allez DSW SL Sprint, och det är den ramen i världen som kanske allra bäst illustrerar ­skillnaderna mellan modern och gammal tillverkning med aluminium.

Om man tidigare bara letade upp lämpliga rör som man helt enkelt svetsade ihop, så har vi här en ram där man tagit hydroformningen av de delar som sedan ska svetsas ihop till en helt ny nivå. I synnerhet på just styrhuvudet och vevlagerhuset, vilka ansluter till de intilliggande rören en bra bit ifrån där vi förväntar oss att svetsarna ska sitta. Syftet är att optimera styvhet och vikt, där den senare sägs vara runt 1150 gram, och styvheten enligt Specialized är den högsta man uppmätt på en aluram. Man har också tagit fasta på att det är vinden som ska övervinnas inom cykel, genom att använda låga sadelstag och ett aerodynamiskt sadelrör med sadelstolpe direkt från aerohojen Venge Vias. Men då är frågan, är den bara cool, eller är den också bra?

4specialized2
Nedsänkta sadelstag, precis som storebror Venge har efter sina 1000 timmar i vindtunnel.

Racer för race
Direkt när vi hoppar upp märker vi att detta är en racer som är gjord för racing snarare än fikarundor, för sittställningen är mer aggressiv än hos konkurrenterna. På något sätt lockas vi dessutom snabbt ner med händerna i bocken, för cykeln liksom inbjuder till en attackposition. Den första kilometern av rundan går genom ett industriområde, och i vanliga fall går det snabbt att ta sig igenom det. Idag tar det dock rejält med tid, men det är inte för att cykeln går sakta. Istället blir vi kvar för att det är så galet kul att gasa runt bland de tvära gatorna, och attackarea kurvorna med full fart utan att bromsa, bara för att ut ur dem ställa sig upp och hamra på pedalerna för allt vad benen är värda. Vi leker stads-GP helt enkelt, och det känns som att cykeln trivs som fisken i vattnet med sådana tillställningar. Styvheten i accelerationerna, de direkta och väldigt livliga köregenskaperna som gör att man kan kasta sig åt höger och vänster som man behagar för att ta sig fram, och dessutom alltså den aggressiva sittställningen – allt är som gjort för att gasa GP med tävlingshornen spretande ut ur hjälmens ventilationshål.

Lite hålls vi tillbaka i våra fartökningar av att hjulen är lite sega, men det är ändå extremt kul att gasa omkring  på cykeln i denna lite mer urbana miljö än vi är vana vid. Den duger såklart till att köra långtur med fikastopp på också, men den känns mer ämnad för kortare sessioner av fart och fläkt. Däremot är den inte alls så okomfortabel som man kan få intrycket av när man ser det maffiga sadelröret. Visst, det är långt ifrån någon komfortracer, men genom sådant som en mjuk och välstoppad sadel (Specilized Toupe Sport), tjock styrlinda, samt 24 mm anständiga däck (Specialized Turbo Pro med Gripton-gummi), har den ändå helt okej vibrationsdämpning tycker vi.

4specialized3
Sadelstolpen från aerohojen Venge gör sannolikt sitt för att skära vinden i tu.

På med högprofilarna
Utrustningsmässigt är cykeln inte helt olik BMC:n eller Fondriesten, med ­samma 105-växlar fast kompletterade med ­Specialized egna bromsar och ett elegant vevparti från Praxis Works. Detta har man valt för att ramen har Specialized egna BB30-liknande vevlagerstandard, och ­Shimano inte har riktiga sådana vevpartier med 30-mm axel. Axis-bromsarna funkar också fint tycker vi, vilket långt ifrån alltid är fallet när till­verkare tagit av Shimano-­bromsarna och satt på sina egna istället.

I övrigt har cykeln alltså ett par tränings­hjul som som heter Axis Elite, och på denna punkten känns det verkligen som att en ­racing-racer som Allez vill ha något snabbare och mer aero. Som träningshjul är de dock ganska trevliga, och vi håller de kompletta hjulen tillsammans med däck och allt lite över BMC och Fondriest motsvarigheter. Anledningen till detta är främst att vikten är lite lägre och att de har en mer modern bredd på fälgarna (knappt 23 mm mot 20-21). De hekton som det skiljer på denna punkten mellan Allez och kolfiberhojarna är ganska exakt detsamma som skillnaden i totalvikt också (8,4 mot 8,7/8,7 kilo).

Annons
4specialized-1
Det blir enorma tvärsnitt i de mest belastade sektionerna med denna tillverkningstekniken.

DSW?
DSW står för D’Aluisio SmartWeld, och det är beteckningen på tillverkningsmetoden med de speciellt formade ramdelarna med förskjutna svetsfogar. Själva svetsarna ser också bra ut, även om man nästan vill att de ska synas så mycket som möjligt eftersom de sitter på så konstiga ställen. I övrigt är vajerdragningen huvudsakligen intern, och ramen komplettaras av kolfiber i Venge-­sadelstolpen och gaffeln. Vi är inte säkra, men det förefaller som att gaffen är densamma som man finner på betydligt dyrare Tarmac-­modeller. Fingrejer som komplement till ramen i själva ­ramsettet alltså.

 

PLUS
Mycket häftig ram, som är väldigt kul att köra full gas på knixiga banor med.

MINUS
Träningshjul, och de flesta som letar cykel i denna prisklassen kanske inte söker något så racingbetonat.

KÖP OM
Du vill köra fort och fläktigt, gärna på intensiva varvbanor, och du kanske redan har ett par tävlingshjul hemma som du kan slänga på cykeln.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Velothon Stockholm – en unik cykelupplevelse på avstängda vägar

Close