Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykelcrossCykeltester

TEST: RIDLEY X-BOW DISC TIAGRA

Tillbaka till rötterna – Pris: 11 990 kr

 

3ridley

Inget märke förkroppsligar det här med cykelcross mer än Ridley, vilket kanske inte är så konstigt då företaget har sin bas just i cykelcrossens hjärta – Flandern.   

Men, detta är naturligtvis ingen garant för att cykeln ska vara en ren frälsning på crossbanan, för det här med anor kan ju ibland vara ett tveeggat svärd, som också kan göra det svårare att omfamna utvecklingen. X-Bow är också en modell som har ett par år på nacken, och som är ganska traditionell, men vi kan direkt säga att den ändå visar att belgarna kan det här med cross!

 

3ridley1
Fint bearbetade svetsfogar kring styrhuvudet, för ett sömlöst utseende.

ÖVERRASKAR PÅ BANAN
Detta är en billigare cykel än de övriga, som också därför har ett rejält viktstraff att släpa runt på med sina 10,8 kilo utan pedaler. Ändå blev vi förvånade av hur fin den kändes när vi körde ut i terrängen, och lät den flyta fram genom sand och längs stig utan att darra på manchetten. Vad det än beror på gav den oss självförtroende och trygghet, och på något sätt kändes det som att den var både smidig och spårstabil på samma gång, i alla fall som vi upplevde det. Sen går det inte komma ifrån den höga vikten, speciellt eftersom en så stor del av den sitter i hjul (och däck), vilket håller tillbaka en när man försöker vara lite ungdomligt sprättig. De kompletta hjulen väger faktiskt 1,5 kilo mer mer än undertecknads ­tävlingshjul, så en uppgradering här är det första steget om man vill köpa sig lite fart och fläkt. Det ska dock inte uteslutas att ­gyro­effekten hos den roterande massan bidrar till en del av tryggheten vi upplevde över stökigt underlag, så inget ont som inte för något gott med sig.

3ridley2

KLASSIKER
Detta är en väldigt klassisk cross, med traditionell utanpåliggande vajerdragning längs ovansidan av toppröret, rakt 1 1/8-dels styrrör, och en snurra nere vid vevlagret för att leda vajern rätt mot framväxeln. Det kan kännas gammaldags idag, och som sagt har modellen ett par år på nacken, men det är knappast något man tänker på när man väl cyklar. Om man ska pendla i saltslask känns vajrarna lite mindre skyddade än på ­konkurrenterna, men då får man trösta sig med att det i alla fall är enklare att byta dem.

 

Annons

”X-Bow är en modell som har ett par år på nacken, och som är ganska traditionell, men vi kan direkt säga att den ändå visar att belgarna kan det här med cross!”

 

I övrigt noterar vi en ram som har väldigt rejäla fästen för både skärmar och paket­hållare, och en kolfibergaffel med alu-styrrör som kompletterar densamma. Här gömmer sig nog en del extravikt mot ­exempelvis Rosen, men vi måste naturligtvis ha i åtanke att detta är Ridleys allra enklaste och billigaste cross, så vi ska inte ha alltför högt uppskruvade förväntningar. Det man däremot kan fästa uppmärksamheten vid är att själva ramen har en ganska aggressiv sittställning, där vi fick ha en hyfsad trave med spacers under stammen för att hitta vår vanliga sittställning. Det är inte som på Ridleys tävlingscrossar som har helt horisontella överrör och korta styrhuvuden, men om man vill sitta upprätt har exempelvis Rosen en mer passande geometri.

3ridley3
TRP Spyre-bromsarna verkar väldigt populära vart vi än vänder blicken på marknaden i denna prisklassen, och det är lite anmärkningsvärt när det inte är en av de stora drakarna.

TIAGRA HÄVDAR SIG FINT (!)
Detta är ingen underrubrik man skriver varje dag, men vi har fortfarande inte riktigt vant oss vid att senaste Tiagragruppen känns såpass lik 105 i känsla och ­prestanda. Den är bara 10-delad, men när det gäller skillnad i känsla och vikt mot 105 är denna faktiskt ganska liten. Ridley har satt på ett enkelt FSA ­Gossamer-vevparti, vilket är svårt att säga så mycket om, men på bromsfronten får man även här ett par TRP Spyre. Dessa heter Spyre C, men det är helt enkelt den svarta OEM-versionen av dem som sitter på Nishikin, och de funkar precis lika utmärkt i alla situationer.

Vår cykel är inte årets modell, men den enda skillnaden är att däcken bytts ut (till ett par som vi bedömmer som likvärdiga). Hjulen är desamma, och de utgör till­sammans med just däcken – som vi var inne på tidigare – en betydande andel av cykelns totalvikt. Tar man bort dem ur ekvationen är cykeln faktiskt lättare än Nishikin trots enklare växlar, så det känns lite synd att så mycket av vikten blivit just roterande massa. När det gäller ­tubeless-kompatibiliteten har hjulen en kant som kanttråden kan vila på, men den är inte alls lika markerad som den är på exempelvis Rosens hjul så vi har lite svårt att tro att de skulle hålla luften vid lågt tryck och hård kurvtagning om man dumpade slangarna.

 

PLUS
Riktigt övertygande uppträdande inne på crossbanan.

MINUS
Gamla standarder och riktigt tunga kompletta hjul.

KÖP OM
Din budget är snäv men du vill ändå ha en cykel som både har riktigt fint uppträdande i klassisk crossterräng, och ett rejält CX-kulturarv.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
TEST: NISHIKI CROSS COMP

Close