Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
MTBPrylar

Test: Flugviktarslangen Tubolito Tubo MTB 29

Vi testar Tubolito lättviktslang – en övning i att läsa på

VIKT: 85 G        CIRKAPRIS: 330 kr

Cykelkomponenter som är mycket lätta är en av få saker som kan få pulsen på undertecknad att rusa även när kroppen är fast förankrad i skrivbordsstolen. Humöret var med andra ord på topp när det var dags att testa Tubolitos Tubo-slang, som har ungefär en tredjedel av vikten mot en standardslang, och dessutom skulle vara dubbelt så robust som densamma. Vanliga 29er-slangar brukar ofta ligga någonstans mellan 220 och 240 gram, och lättviktare i butyl runt 150, på den platsen där man som allra helst vill banta.

Slangen knölades alltså glatt ner i däcket, och med lite lagom med luft i var det smidigt att få den på plats utan risk att råka klämma den. Sedan fick den stå över natten, varpå man tydligt kunde konstatera att den höll luften väldigt bra, inte som vissa andra lättviktsslangar med andra ord. Nu äntligen var det dags att se om slangen var så robust som utlovat, och en rejäl punka-sten letades fram och placerades lite lagom strategiskt på uppfarten. Genomslagspunkor är ändå undertecknads stora huvudbry här i de småländska skogarna, där stenarna är så talrika att det fick självaste Karl-Oskar att kasta in handduken en gång i tiden.

CHOCKEN

Först testades ett par rundor med två vanliga slangar från Continental och Schwalbe, snabbare och snabbare över stenen tills de punkade vid en bit över 10 km/h med 1 bar i bakdäcket. Sedan var det Tubolitos tur, och förväntningarna var att 20 km/h inte borde vara någon match. Kanske var det till och med dags att vara orolig för fälgen? 8 km/h, inga problem, men sedan kom chocken. Tubolito punkade i trakterna av de helt vanliga slangarna (inom felmarginalen), och några 20 km/h var det inte tal om!

Stenen låg snett för att vara säker på att bara en kant fick kontakt.

Besvikelsen var stor, och internet konsulterades för att se vad det egentligen innebar med ”dubbelt så robust” i det här fallet. Och det tog bara 10 sekunder att få svar: Tubolitos slang har enligt den tydliga produktinformationen dubbelt så högt motstånd mot stick-punkteringar, men liknande motstånd mot genomslag som en vanlig slang. Aha, det förklarar saken!

DEN LEVERERAR

Testandet fortsatte alltså med sticktest, beväpnad med en nubb, en bräda och en liten fiskevåg. Ett snitt lades i däcket för att nubben skulle vila direkt på slangen, och sedan drogs det i vågen. Och här var det inget snack! Man fick dra som tusan för att få hål på Tuboliton, definitvt i trakterna av dubbelt så mycket som med den vanliga slangen (noggrannheten i testprotokollet är inte enorm). De håller vad de lovar med andra ord, vilket är väldigt imponerande med den här vikten.

I fält-sticktestet imponerar Tubolito med grym styrka. Däcket är snittat för att exponera slangen.

De ska enligt produktinformationen lagas med ett särskilt lagningskit, men de vanliga klisterlagningslappar som vi hade hemma i hyllan verkade också sitta bra. Däremot är slangarna enligt tillverkaren inte kompisar med tätningsvätskor, ett minus för den som brukar pytsa i sådant. Det finns också en ännu lättare variant som heter S-Tubo, som väger hyperanorektiska 45 gram i 29er-utförande och går att få helt galet kompakt. Men även den här vanliga är mycket trevlig storleksmässigt i hoprullat skick. En riktigt bra produkt helt enkelt, trots den inledande besvikelsen.

 

Annons

PLUS

Superlätt, tar lite plats, och väldigt hållbar mot stick.

MINUS

Kan inte konkurrera med slanglöst när det gäller prestanda, om man orkar med det.

KÖP OM

Perfekt som reservslang, för den som vill spara roterande massa utan att kladda med slanglöst, eller för den som bor där det finns mycket vassa föremål i underlaget.

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
PEARL iZUMi ny sponsor till Svenska Cykelförbundet

Close