Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
CykeltesterMTB

TEST AV TRE INSTEGSHOJAR: ORBEA ALMA H30

3orbea

 

Sist ut i vår trio av instegshardtails har vi spanska Orbea, och det är testets dyraste cykel med sina tolv tusen. Trots det sistnämnda är en av de sakerna som verkligen sticker ut med Alma att den känns så väldigt prisvärd, med mycket pang för en ganska liten peng.     

3orbea3
Kombinationen av vevparti och side swing-framväxel gör att Orbean växlar bättre i fram än konkurrenterna.

Modern ram
Om vi börjar med hjärtat i cykeln – ramen – har den en lite annan profil än konkurrenterna i detta testet. Det finns inga fästen för skärmar eller pakethållare, utan istället är det fullt fokus på prestanda som XC-vapen. Den har maffiga hydroformade rörprofiler och en modern tävlingsgeometri, med en flack front och relativt korta kedjestag. Den har också koniskt styrhuvud och intern dragning för bland annat side swing-­framväxel, vilket är två saker som saknas på de båda konkurrenterna i testet. Dessvärre hade man glömt att montera gummigenomförningarna till vajerdragningen vid vevlagret, så ramen tog in en massa vatten som inte rann ut av sig själv. Hursomhelst, tillsammans gav de sakerna vi räknade upp en väldigt styv och rejäl känsla, där cykeln inte darrade på manschetten när man försökte forcera en knivig XC-slinga på snabbast möjliga tid.

Den moderna geometrin med gaffel­vinkel på 69 grader gav också ett fint lugn åt cykeln genom terrängen, och med korta kedjestag kunde man få runt den i knixig terräng på ett ganska bra sätt. Men när man kom från de andra cyklarna kändes cykeln nästan lite understyrd, även om man vande sig relativt fort. Den här känslan i styrningen handlade garanterat om kombinationen av flack front, halvlång styrstam på 90 mm, måttfull gaffel-offset, tillsammans med ett relativt rakt styre som därmed ger känslan av lite längre stam. Om det varit vår cykel hade alltså en lite kortare styrstam fått ta den befintligas plats, för att ge en lite mera direkt och lekfull känsla i fronten. Det är dock lätt gjort, och totalt sett är det ingen tvekan om att Orbea Alma verkligen ligger i framkant på just ­geometrifronten bland instegs-XC-hojar.

 

”Trots att den är dyrast i testet är en av de sakerna som verkligen sticker ut med Alma att den känns så väldigt prisvärd, med mycket pang för en ganska liten peng”

 

Annons

Finväxlar
En ram som alltså känns lite mer ­tävlings­mässig än man väntar sig i ­prisklassen ­kompletteras sedan av ganska fina ­komponenter, med en Rock Shox Recon RL-gaffel som den viktigaste beståndsdelen. Det är en riktig gaffel med en dämparenhet som man kan hitta på en hel del dyrare cyklar, och den ger en lite annan känsla av kontroll i fronten i jämförelse med enklare gafflar. Nu var det ju som ni förstår kallt under detta testet, så man ska vara försiktig med att fälla alltför tvärsäkra omdömen när det gäller dämparprestanda.  Men, i dessa omständigheter var Alma hur som helst mest väldämpad.

3orbea2
Orbean har en Recon-gaffel som lite lättare och ädlare än konkurrenterna, med samma dämparenhet som man exempelvis hittar i en lite dyrare Reba-gaffel.

Nästa sak som sticker ut i komponentlistan är växlarna, som är 11-delade och lite ädlare än de billigare konkurrenterna i testet. Där uppskattar vi framförallt att clutch-växeln stoppar kedjan från att vispa omkring, men även fram var ­prestandan lite vassare än hos ­konkurrenterna tack vare sideswing-växeln. Bak var växlingarna distinkta, men motståndet i reglaget var faktiskt tyngre än hos ­konkurrenterna, vilket vi inte riktigt vet om det berodde på ­vajer­dragningen eller själva ­komponenterna. Ändå imponerar Alma totalt sett när det gäller växlarna, och man får fina grejer för sina pengar.

Uppgraderingspotential
Hjulen är den sista betydelsefulla ­komponenten, och här hittar vi förklaringen till att Alma med sina 13,1 kilo är en lite tyngre cykel än exempelvis den klart billigare Meridan. Hjulen är förvisso breda och tubeless-kompatubla, vilket är två mycket trevliga saker, men med tanke på att naven ingår i den simpla Acera-gruppen är det tydligt att de är av betydligt enklare slag än resten av cykeln. Om man hade en Alma H30 i garaget skulle man alltså ha mycket att vinna på att uppgradera med ett par riktigt snabba och lätta hjul, och med en så pass fin ram och övriga komponenter tycker vi definitivt att cykeln är värd det. Där är den nämligen både modern, välspecad och högpresterande, och en synnerligen trevlig bekantskap för oss.

3orbea1
11-delat, clutch-bakväxel och brett kassettomfång är en av de fördelar som Orbean har gentemot sina (lite billigare) konkurrenter.

PLUS
Modern och högpresterande ram bestyckad med fina växlar och bra gaffel.

MINUS
Tunga och trista hjul.

KÖP OM
Du är intresserad av att köra fort i XC-terräng, och till det vill du ha en riktigt prisvärd instegshoj med uppgraderingspotential.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Read previous post:
TEST AV TRE INSTEGSHOJAR: MERIDA BIG NINE VASA OXBERG

Close