Cycling Plus
CykeltesterMTB

TEST AV TRE INSTEGSHOJAR: MERIDA BIG NINE VASA OXBERG

Under vintern testade vi tre olika instegs-hardtails, för den som exempelvis ska köra sin första Cykelvasa, eller bara vill komma igång och cykla i skogen. Först ut av dessa tre är Merida Big Nine Vasa Oxberg!

1merida

Merida jobbar hårt mot ­Cykelvasan, med flera olika specialanpassade modeller, varav detta är den enklaste av dem som går under namnet Big Nine. Att det är den enklaste betyder att den har en lite äldre ram än exempelvis den finare Vasa Sälen, med något äldre standarder och lite mer klassisk och brant XC-geometri.   

Detsamma gäller även om man ställer den mot de andra cyklarna i detta testet, då den exempelvis saknar konkurrenternas interna vajerdragning och har lite kortare front. Så då är frågan: Vad kan man vänta sig av en cykel som både är billigare än sina konkurrenter och också har lite färre moderna signum?

1merida1
Big Nine Vasa Oxberg är en officiell Vasaloppsprodukt, med sträckningen snyggt inlagd på toppröret.

Fart!
Just det, när vi väl gasar iväg på vår Oxberg-springare märker vi snabbt att den trots sitt lägre pris är den snärtigaste cykeln ute på de lättåkta långloppsvägarna. Där slår den klart över sin viktklass, och känns mycket roligare och snabbare än vi ­förväntade oss när vi först såg prislappen, med sina siffror som bara är fyra till antalet. Hemligheterna bakom den här känslan ­måste naturligtvis vara att cykeln trots att den är billigast har lägst vikt, med lägre roterande massa än konkurrenterna. Som exempel är den med sina 12,9 kilo åtta hekto lättare än Gianten, och just åtta hekto är också skillnaden mellan de kompletta hjulen (med däck, skivor och allt). Den största delen av denna skillnaden sitter i däcken, genom att Oxbergs Maxxis Ikon dels är vikbara, och dels är typiska snabbdäck med fokus på vikt och rull. Orbean har dock samma däck, men den har ändå även den en större roterande massa.

 

”Hemligheterna bakom den här känslan måste naturligtvis vara att cykeln trots att den är billigast har lägst vikt, med lägreroterande massa än konkurrenterna.”

 

Oxbergs ganska branta geometri som inte är på modet i tekniska ­XC-sammanhang fungerar också utmärkt i mer lättåkt terräng, där den bidrar till en livlig och rolig framfart. En framfart där man gladeligen ställer sig upp så fort tillfälle ges att sprätta till lite extra, och få fart över krönen. Med fyrkantsvevparti blir det inte lika stumt när man trycker till som på exempelvis Orbean, men cykeln känns ändå mycket mera pigg och livlig än vi hade väntat oss.

1merida3
Här sitter en del av hemligheten bakom att detta är en oväntat snabb Cykelvasa-racer, då den alltså har lägre komplett hjulvikt än sina konkurrenter, trots att den har det lägsta priset.

När man styr kosan in i lite mer ­svårbemästrad terräng känner man av att den inte har riktigt samma inneboende trygghet som sina konkurrenter, men naturligtvis tar man sig fram även på lite svårare stigar. Här funkar också Rock Shox-gaffeln över förväntan, och även om det såklart är en instegsgaffel sköter den sitt jobb med att jämna ut stigen på ett fullt godkänt sätt. I kylan är den finkänsligare än ­Suntour-konkurrenten hos Giant, även om den inte känns fullt lika vass som gaffeln vi finner hos Orbean när det gäller kontroll. Men, det är en hyfsat följsam luftgaffel med justerbar returdämpning och välfungerande lockout på styret, så då är vi mer än nöjda med tanke på priset på cykeln.

Annons

Om man vill använda sin Oxberg i mer vardagliga sammanhang blir man nog också glad över att det finns fästen för både ­skärmar, pakethållare och stöd. I övrigt vad gäller ramen kan man notera att den alltså har rakt styrrör, så man är lite mer ­begränsad än med vissa konkurrenter om man skulle vilja byta upp sig på gaffelfronten.

Smart spec
Om man ögnar igenom specifikations­listan på sin Oxberg är det naturligtvis inga lyxkomponenter man hittar. Däremot kanske vi ska vara lite försiktiga med att jämföra den med exempelvis Orbean, för även om två tusen i prisskillnad kan låta lite så är det ju ändå ett 20-procentigt påslag på Oxberg-priset. Hursomhelst tycker vi Oxberg får ut ganska mycket av sina lite mer anspråkslösa komponenter, och de 10-delade Deore-växlarna sköter sig bra. Såklart saknar vi en clutch-bakväxel när kedjan slamrar mot kedjestaget, men flytta kedjan på befallning är verkligen inget som Deore tycker är besvärligt.

1merida2
Oxberg har en lite mer klassisk och kvickstyrd geometri än såväl konkurrenterna som finare modeller av Big Nine, vilket gör den roligare på långlopp än i svår och brant terräng.

Hjulen har som sagt den lägsta vikten i testet, vilket är cykelns verkliga trumfkort som Vasa-racer. Däremot är fälgarna inte tubeless-kompatibla och det är lite synd kan vi tycka, även om det kanske inte är så jättemånga som kladdar med tubeless på sin instegscykel.

 

PLUS
Kvick och livlig Vasa-racer med en massa fart för lite pengar.

MINUS
Lite omodern vad gäller geometri och standarder.

KÖP OM
Du föredrar lite enklare och mer snabbåkt terräng, och du vill ha en cykel med mycket fart i för lite pengar.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
NY SPECIALIZED STUMPJUMPER

Close