Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns på https://www.cyclingplus.se/anvandarvillkor/. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.

Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
MTBTeknik

Teknik: Bromsa! Inte så DÄR!

Ska man köra fort när det är tekniskt eller kurvigt måste man kunna bromsa på rätt sätt och vid rätt tillfälle. Kan man inte det så finns det risk att man skrotar när man tappar kontrollen, eller så kan man helt enkelt inte köra så fort som man skulle kunna göra mellan inbromsningarna.

01
Ordning på reglagen
Först och främst gäller det att ha reglagen på rätt sätt, så att man kan ha pekfingret på broms­reglaget samtidigt som man har handleden i rätt vinkel när man är i sin attackposition. Detta kan du läsa mer om i på uppslaget om armpump. Inget tvåfingerbromsande heller tack, det ska inte ­behövas 2018 och reglagen ska vara justerade så att de är optimerade för att använda bara pekfingret. Behöver du flera fingrar är det inte omöjligt att det är något som inte stämmer med bromsarna. Strunta inte heller i den viktiga justeringen av avståndet till styret från reglagen, utan lägg lite energi på att få en setup som
är både kraftfull och avslappnad.

02
Rätt broms
De flesta som är nybörjare använder nästan bara bakbromsen, och tycker det känns läskigt att använda frambromsen. Men det är frambromsen som verkligen kan få stopp på ekipaget, och även om vi ska använda båda samtidigt för bästa resultat är det frambromsen som har huvudrollen, och där vi lägger mest kraft. Bromsa behöver vi ju ofta göra när det går nedför, och då har vi dessutom mindre vikt över bakhjulet, så att bakbomsen blir ännu mindre kraftfull än den är på platten.

03
Var rädd om friktionen
Det märkliga med friktion är att när däcket och marken greppar mot varandra är friktionen hög, men när det väl släpper för att krafterna blir för stora så sjunker friktionen rejält. Det här gör dels att man får mycket längre bromssträcka om man sladdar, och det är anledningen till att när greppet släpper när man tar kurvor så far det gärna iväg rejält. Sladdar är inte bara värdelösa ur bromssynpunkt, utan det blir också mer och mer relevant hur mycket de ökar slitaget på leder och stigar.

Annons

04
Modulation
För att undvika att det sladdar måste vi lära oss att modulera ordentligt, inte bara hugga tag i bromsreglaget med en skogshuggarnäve och krama livet ur det. Öva på att bromsa med känsla för greppet mot underlaget, förslagsvis genom att köra järnet mot en viss punkt och sedan försöka få ner bromssträckan därifrån så
mycket du kan.

05
Använd tyngdpunkten
När man verkligen vill få ner farten är det inte fel att använda tyngdpunkten på ett smart sätt, och sjunka ned med hälarna och flytta bak tyngdpunkten en aning när man bromsar. Då kan man ju bromsa hårdare utan att precis all vikt hamnar på framhjulet, så då kan det alltså vara lättare att hålla en bra balans och kontroll över cykeln.

06
Bromsa innan och inte i onödan
En vanlig reaktion när man känner att man kommer för fort in i en kurva är att man försöker bromsa ner farten, men ofta blir slutresultatet bara att hjulen far iväg och man landar med näsan i backen. När vi både bromsar och svänger på samma gång blir det samverkande krafter som får fina chanser att övervinna fästet, och hjulen kan bara svänga när de rullar, inte när fästet försvann och man råkade låsa hjulen. Så bromsa gör vi alltid innan kurvorna, alltid! Kommer vi in med för mycket fart är det bättre att luta ner cykeln ordentligt och försöka komma runt så gott det går, än att försöka bromsa och svänga hårt på samma gång. Ofta behöver man heller inte bromsa alls så mycket som man tror, bara man bestämmer sig för att köra kurvan utan att bromsa innan, och verkligen försöker köra med
perfekt linje och hög fart. Testa!

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons
Read previous post:
Cykeltekniker – ett efterfrågat yrke i behov av gesällprov

Close