Svensk forskning skall ge säkrare cykling
Cyklister är den grupp i trafiken som skadas mest, varje år skadas 23 000 cyklister. Nu vill Trafikverket satsa på flera forskningsprojekt som skall skapa en säkrare miljö för oss cyklister.
I dagens DN kan man läsa att bland annat läsa: “Cyklisterna måste prioriteras högt. För det är den grupp som skadas mest i trafiken. Ungefär 1500 cyklister skadas varje år i trafiken så allvarligt att de inte återfår sin fulla hälsa. Cyklisterna utgör 41% av allvarligt skadade i vägtafiken”, säger Trafikverkets trafiksäkerhetsdirektör, Claes Tingvall.
Ett av projekten som man vill satsa pengar på är på vilka sätt man kan påverka cyklister att i större utsträckning använda cykelhjälm. I Stockholm är den siffran 70%, men sett över hela riket är det bara 30% av cyklisterna som använder hjälm. Här är vi som aktiva cykelmotionärer ett viktigt föredöme, för hos oss är väl den siffran 100%?
Mycket forskning kommer också att läggas på säkerheten runt elcyklar. Även om dessa inte får gå fortare än 25 km/h så uppstår det nya situationer som bilisterna inte är vana vid. Cyklarna accelererar snabbare vid korsningar och många äldre kommer ut på cykel igen. Personer som kanske inte är så vana vid att cykla i trafiken.
Trafikverkets fondbidrag har den senaste tiden gått till projekt som bland annat skall titta närmare på: trafiksäkrare cykling genom rondeller, orsakerna till att cyklister skadar sig, mjukare asfalt på cykelbanor, trafiksäkrare cykelpassager över vägar, cykelkörfält i glesbygden och hur man kan undvika halkolyckor för cyklister med hjälp av automatisk däcktrycksreglering.
Personligen tror jag att den vanligaste orsaken till att cykelolyckor inträffar är brister i trafikmiljön. Framför allt halka, både på grund av is och snö, men framför allt lösgrus som antingen inte sopas upp efter vintern, eller som dras upp på vägen av olika anledningar. När hösten närmare sig kommer också problemen med blöta löv. Här har landets kommunpolitiker en viktig roll om man vill minska de ovan nämnda siffrorna.
Vad tror du man borde göra för att minska riskerna i trafiken för oss cyklister? Diskutera gärna på vår Facebooksida. (www.facebook.se/svenskacyclingplus).’