Svenska Cycling Plus
Annons
Annons
Cykelcross

Svensk cykelcross mot en internationell framtid?

Nu är det bara en dryg vecka till SM i cykelcross i Göteborg. Under hösten fick vi en pratstund med några av nyckelpersonerna inom svensk CX, dels förbundskaptenen och dels tävlingsledaren för detta SM. Här kan du läsa vad de hade att säga.

Björn Eriksson är en av de som i flera år drivit Göteborg CKs öppna träningar och träningstävlingar, och nu är han tävlingsledare på det stundande mästerskapet.
Björn Eriksson är en av de som i flera år drivit Göteborg CKs öppna träningar och träningstävlingar, och nu är han tävlingsledare på det stundande mästerskapet.

 

Text och foto: Angelica Edvardsson

Cykelcross har funnits i Sverige sedan 80- talet av och till, men det är först i år som sporten finns “på riktigt” enligt förbundskaptenen Hans Mård, som också ser att fler unga åkare väljer cykelcross som huvudfokus.

 “Svenska cykelförbundets mål i alla discipliner är att ta medaljer på internationella mästerskap. I cykelcross är vi långt från målet, men grenen är bara 10 år gammal* och landslaget har funnits i drygt fem år”, säger Hans Mård.

Han ser att fler i den första generationen som vuxit upp med cykelcross sedan 10-års åldern nu som juniorer och U23 väljer grenen som sitt huvudfokus.

“Det är inte konstigt att det inte varit så många som haft cykelcross  som huvudfokus eftersom grenen är så pass ung i Sverige. Men nu ökar antalet satsande juniorer och U 23:or, och Hagströmska cykelgymnasium i Falun har en cx-profil med egen tränare”, säger Hans Mård.

Hans Mård ser att fler unga väljer att satsa på cykelcross.
Hans Mård ser att fler unga väljer att satsa på cykelcross.

SM i januari

Att sporten i Sverige styrs mot ett internationellt upplägg ser Hans Mård också som ett sätt att få fler att börja satsa. I år är det första gången som SM arrangeras på den internationella mästerskapshelgen i januari, istället för i oktober/november. Och den första tävlingen kördes samma helg som säsongen drog igång på kontinenten, första helgen i september.

“Det är viktiga beslut. För att grenen ska vara just en egen gren och inte ett komplement till övriga discipliner behöver man anpassa upplägget till det internationella. Sporten är nästan 100 år gammal och Sverige är ett för litet land för att göra om den”, säger Hans Mård.

En orsak till att cykelcross-säsongen tidigare avslutats i november är vädret. Många tävlingar har körts på orter som får snö och is i december.

“Men ser man till de senaste årens VM har flera gått på snö och halt underlag, och det är inte svenskarna som klarat underlaget bäst fast det borde vara en fördel för oss. Man måste inse att sporten är en vinteridrott”, säger Hans Mård.

Inte påverka senior och veteran

Förändringarna ska främja en elitsatsning på cykelcross för svenska åkare. Men det är inte i elitklasserna det största startfälten funnits genom åren. Herr- och dam-elitklassen har varierat i storlek och personer som kör, men det är i herrar veteraner och seniorer ( fd superklassen, nu A och B) som den stora massan finns. En svensk tävlingssäsong enligt internationella riktlinjer tror inte Hans Mård kommer minska antalet veteraner och seniorer. När den nationella cupen gjordes om och lades under cykelförbundet skapade man samtidigt en cup för de som inte kör i elit eller juniorklasserna.

“Swe cup är för elit och juniorer och ska ha max fem deltävlingar, det är lika för alla discipliner. Vi i grengruppen tycker att de andra klasserna också ska ha en cup och därför kör vi CX-pokalen sedan ett år tillbaka. Dels är det kul med en cup, dels behövs det för att seeda sig till SM där ungdoms- och veteranklasser finns”, säger Hans Mård.

Enkelheten lockar

På en gräsplätt i centrala Göteborg cyklar Björn Eriksson runt med en visselpipa i munnen. Runt honom snurrar ett 20-tal cyklister mellan orangea koner. Regnskurar kommer på besök med jämna mellanrum och gör varje kurva ännu halare, på visselsignalen beger sig alla bort mot slänten för att avluta intervallen uppför en trapp.

“Kyla, mörker och väta brukar inte locka många cyklister, men det är något visst med att utmana sig själv och sin förmåga på en cykel”, säger Björn Eriksson.

I flera städer ordnas det lokala cuptävlingar i väntan på att nästa deltävling i den nationella cupen ska gå av stapeln. Björn Eriksson tror att det är sportens karaktär som gör den så populär.

“Det är inte bara råstyrka utan en hel del teknik som gör att man kan åka fort. Det gör att olika förmågor jämnar ut varandra. Den korta tävlingstiden gör att det är racing hela tiden, kampen är lika hård om en 20:e plats som om segern”, säger han.

Kör man inte i tävlingsklass går det bra att komma med sin MTB vilket ökar tillgängligheten.

Annons

“De flesta som provar på CX har anknytning till cykelsporten via landsväg eller mountainbike”, säger Björn Eriksson.

Att säsongen ligger efter de flestas huvudsäsong kan också vara en orsak till att så många lockas, stämningen upplevs ofta som “laid back” när det värsta tävlingsfokuset läggs åt sidan.

Göteborg först ut med “nya” helgen

Årets SM är det första som körs i januari och hur det påverkar deltagarantalet i de olika klasserna återstår att se. Men Hans Mård tror inte att det blir stora tapp trots att många tar ett uppehåll med tävlandet efter CX-SM när det körts i oktober/november.

“Tvärtom tror jag att detta kommer ge många cyklister extra motivation under mellandagarna. Cyklister från de övriga disciplinerna är tillbaka i full träning och inte inne i en viloperiod som de kan vara i november, vilket skulle kunna göra att vi ser fler lvg- och mtb-cyklister till start, säger Hans Mård.

Grengruppens mål är att köra mästerskapet på internationellt datum så länge det finns en arrangör. Göteborgs CK blir först ut med upplägget.

“Det kan verka helt absurt för de icke invigda, men VM går sista helgen i januari och ibland på vinterunderlag. Då känns det självklart att vi också kör mästerskap i januari. Att det blir mörkt fort har vi löst med två mästerskapsdagar. Även ungdomar kommer ha SM-medaljer att köra om i år och en dam-U23-tröja”, säger Björn Eriksson

Flytta till Skåne

Cykelcrossen nystartade i Falun och enligt Hans Mård har sporten varit koncentrerad till de mellersta och norra delarna av “Cykelsverige”. Men grengruppen har jobbat aktivt för att flytta tävlingarna längre söder ut för att kunna förlänga säsongen.

“Skåne och Halland är snöfritt och klimatet är mer likt de i Belgien/ Nederländerna. Två swecuper körs i Skåne i år”, säger Hans Mård.

Att flytta “elit”-delen av sporten söder ut kommer inte drabba dem som bor i mellersta Sverige;

“På sikt hoppas jag det utvecklar sig så att det körs fler regionala cuper, och att man sedan reser till de fem större tävlingarna och SM. Internationellt finns det flera länder som gör så”.

 

 

Björns tips för träningstävling för alla

  • Tänk utanför “de vanliga cirklarna”. I Göteborg har vi inga krav på klubbtillhörighet på våra träningar eller Introcrossar (träningstävlingar).
  • Typ av cykel eller om man är nybörjare eller elit spelar ingen roll. Detta ger ett bra underlag för fartfyllda och välbesökta tävlingar/ träningar.
  • Ta hand om de som är nya. Introducera grundtekniken för dem samtidigt som de mer erfarna övar på svårare moment.
  • Bäst är att ha ett pass i veckan med fart/styrka/uthållighet och ett med teknik. Vi kör också en stund med teknik innan starten på Introcrossarna.
  • Är man ny som ledare, hör med någon som kört ett tag för tips på övningar. Jag bidrar gärna med tips.

 

 

 

 

 

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Annons

Hantering av personuppgifter

Denna sida använder information som kan kopplas till dig som besökare, för att förbättra och anpassa upplevelsen. Mer information finns i våra användarvilkor. Läs igenom informationen och klicka nedan om du samtycker.